2017-01-12, 17:56
Medlem
Det finns ju trådar om "hur mycket pengar har ni", "hur mycket sparar ni" osv, men eftersom det är främst folk som hänger här pga ekonomintresse så blir det väldigt skevt jämfört med medelsvensken.

Jag vill veta:

1. hur mycket pengar folk i er närhet har SPARAT (räntor, värdepapper tex, INTE husets värde inräknat), och sparar per månad, för att få en mer rättvis bild av hur mycket pengar "vanliga" människor har och sparar.

2. hur ni själva tror det ligger till för den vanliga människan.

Svara på
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-01-12 kl. 17:59.
Citera
2017-01-12, 18:06
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Det finns ju trådar om "hur mycket pengar har ni", "hur mycket sparar ni" osv, men eftersom det är främst folk som hänger här pga ekonomintresse så blir det väldigt skevt jämfört med medelsvensken.

Jag vill veta:

1. hur mycket pengar folk i er närhet har SPARAT (räntor, värdepapper tex, INTE husets värde inräknat), och sparar per månad, för att få en mer rättvis bild av hur mycket pengar "vanliga" människor har och sparar.

2. hur ni själva tror det ligger till för den vanliga människan.

Svara på

1. Dryga miljonen.

2. Generellt - lån upp till taknocken på huser och för mycket månad kvar i slutet på pengarna.
Citera
2017-01-12, 18:06
Medlem
SGDFs avatar
Ingen sparar, alla är överbelånade.

Jag tror det går att ta fram exakta uppgifter någonstans ifrån, men min tro är att bara ca 15-20% av befolkningen har en buffert på 50.000:- för oväntade utgifter.
Citera
2017-01-12, 18:36
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SGDF
Ingen sparar, alla är överbelånade.

Jag tror det går att ta fram exakta uppgifter någonstans ifrån, men min tro är att bara ca 15-20% av befolkningen har en buffert på 50.000:- för oväntade utgifter.

Brukar komma regelbundna undersökningar där 15-20% har problem att svara ja på frågan

"kan du på kort varsel få fram 10.000 kronor till en oförutsedd utgift?".

Dvs det är riktigt illa ställt.
Citera
2017-01-12, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
1. Dryga miljonen.

2. Generellt - lån upp till taknocken på huser och för mycket månad kvar i slutet på pengarna.

1 mille bra är nog inte många % som har det netto.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2017-01-12 kl. 19:43.
Citera
2017-01-12, 19:54
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
1 mille bra är nog inte många % som har det netto.

Nej, men jag svarade bara för egen del.
Citera
2017-01-12, 20:02
Medlem
LaGrandes avatar
Frågar mina kollegor ibland och 3-4 av 10 lyckas inte spara någonting och resten sparar mer eller mindre.

Är inte direkt jobb med dåliga löner så förstår inte hur mina kollegor sköter sin ekonomi egentligen... Ofta är pengarna helt slut någon vecka innan lön. Just idag klagade några på att pengarna redan var slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in