• 1
  • 2
2017-01-17, 08:23
Medlem
Tanken med tex Stronglift är ju att du ska öka det minsta möjliga på alla övningar.

Ta tex Bänk :
Från säg 80 kg 5X5 till 81 kg 5X5 nästa pass därefter 82.5 kg nästa pass osv.
Sedan kommer man givetvis till en platå och får backa med vikterna eller byta till ett annat upplägg tex 5/3/1

Marklyft och Knäböj brukar man kunna öka mera på mellan varje pass , runt 2.5 - 5 kg
Militärpress är oftast den övningen där man ser minst ökning på och man bör därför öka saktast i denna övning så att man inte skadar sig i axeln.
Citera
2017-01-17, 12:36
Medlem
swimp78s avatar
Fast det kan väl inte vara möjligt om man inte inleder sin träning långt från sin maxkapacitet?
Eller när man inte är nybörjare?

De första månaderna ökade jag vikten relativt ofta men jag tycker det hade mer att göra med att man lärde sig rörelserna än att musklerna ökade i styrka. Nu dröjer det i regel nån månad innan jag ökar vikten
Citera
2017-01-17, 19:41
Medlem
ingetbranicks avatar
Som sagt, den där offensiva viktprogressionen med tyngre vikt för varje pass är riktat till nybörjare eller dem som är beredda att först ta ett rejält steg tillbaka (på kort sikt) för att därefter förhoppningsvis nå längre än tidigare (på lång sikt). Annars vore det omöjligt att följa upplägget i Stronglift 5x5 med 2,5 kg ökning varje pass (5 kg i marklyft), det skulle snabbt bli ohanterligt oavsett hur lång vilan mellan seten är.

För den som är nybörjare i gymmet sker förbättringarna i snabbare takt än senare, i första hand beroende på att nervsystemet anpassar sig och i andra hand på muskeltillväxt. Att du nöter in korrekt teknik bidrar också och är i hög grad kopplat till just nervsystemet.
Citera
2017-01-18, 01:17
Medlem
666000999s avatar
Jag har tränat i 4 år och jag ökar vikterna på minst en övning varje pass. Tränar ca 6 dagar i veckan. Hemligheten är att jag varierar övningar, kör oftast olika övningar varje pass. Ibland kan det gå 1-2 veckor mellan en övning vilket leder till att jag kan ta mer vikt i den specifika övningen utan problem eftersom jag har kört andra övningar och blivit lite starkare i dem.

Om ni inte orkar lägga på extra vikt så kör ett rep extra per pass? Borde väl alla klara av?

Vissa pass kör jag fusklyft där uförandet inte är speciellt bra just för att kunna lägga på mer vikt. Kör maskiner också, där kan man pressa på utan att vara orolig att tappa formen.
Citera
2017-01-25, 14:11
Medlem
Jag kör varannat pass lätt (bänkpress), dvs vikt jag orkar 13-15 reps, och vartannat lite tyngre, ca 8-10 reps. När jag klara aktuell vikt minst 3x10 reps, gärna ett par pass i följd, då ökar jag några kg.
Det funkar bra för mig, och är den träningsform jag tycker ger bäst resultat över tiden.

Brukar bli 2,5-5 kg upp per månad, om jag lyckas vara konsekvent med träningen.
Citera
2017-01-25, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Det kallas progressiv överbelastning och fungerar väldigt bra. Nybörjare kan öka +2,5kg varje pass, det är det som kallas nybörjargains. Vill man göra snabba gains så kör man till en början 3x5 och ökar 2,5kg varje pass i varje övning. Ingen split, inget larv.

När det inte funkar längre (vanligtvis 4-8 månader) så är man inte nybörjare längre.
Har du ingen maxvikt ca istället för tid i månader?
Citera
2017-01-25, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter

Olika människor har olika förutsättningar och har olika grundstyrka.
Har man exempelvis jobbat med kroppsarbete en längre tid har man även jobbat upp en del styrka.
Citera
2017-01-25, 15:01
Medlem
upperkatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer-queen
Många förblir nybörjare genom hela sin träningskarriär. De går till gymmet och lyfter 5-6 dagar i veckan men förbli svaga och har kvar sin nybörjarpotential för snabba ökningar.
Kanske dum fråga, men hur vet man när man inte är nybörjare?
Citera
2017-01-25, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt

Tro mig. Det vet man.
Citera
2017-01-25, 15:55
Medlem
Jag ökar vikterna i stort sätt varje pass. Men jag tränar inte lika ofta som många andra, så jag är alltid återhämtad den dagen jag ska träna. Om jag inte ökar vikten så ser jag till att alltid göra ett par extra reps i stället. Kan ju vara så att man den dagen är extra trött om man sovit dåligt, eller jobbat för mycket. Men är jag utvilad sker alltid en viss viktökning.
Citera
2017-01-25, 16:41
Medlem
Killer-queens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Nej, tyvärr. Det beror inte på hur mycket du lyfter, utan hur snabbt du klarar återhämta dig. En nybörjare är någon som har möjlighet att sätta ett nytt personbästa varje pass, tre gånger i veckan. När det inte längre går och man får sikta in sig på veckovisa ökningar ungefär, då är man inte längre nybörjare.

Vanligtvis brukar styrkeförhållandena se ut ungefär så här vid olika träningserfarenhet, men det finns gott om folk som tränat flera år och inte kommit någon vart (men det vet de oftast inte om själva).
Citat:
Ursprungligen postat av upperkatt
Se ovan.
Citera
2017-01-25, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheRageInsideMe
Jag ökar vikterna i stort sätt varje pass. Men jag tränar inte lika ofta som många andra, så jag är alltid återhämtad den dagen jag ska träna. Om jag inte ökar vikten så ser jag till att alltid göra ett par extra reps i stället. Kan ju vara så att man den dagen är extra trött om man sovit dåligt, eller jobbat för mycket. Men är jag utvilad sker alltid en viss viktökning.

+1

Så länge man får in någon slags progression vid nästan varje pass, så löser det sig i slutändan. Känner du att du inte är lika stark som förra passet, sänk vilotiden lite. Hitta nya sätt att få progress.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in