2017-01-11, 19:17
Medlem
Vaectors avatar
Hej!

Jag har försöker spela in lite akustisk gitarr här men lyckas inte få ljud från mikrofonen.

Jag använder mig av:
DAW: FL Studio 10
Mick: Studio Projects B1 (Kondens)
AI: Komplete Audio 6

Jag ser att jag har signal ut i den kanalen, så det är rätt input, men jag får inget ljud från mikrofonen. Och det märkligaste är att om jag rör ljudkortet eller XLR-kabeln så får klipper det till i kanalen, typ som att den är strömförande?

Någon erfaren som vet hur jag ska bära mig åt?
Citera
2017-01-11, 20:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vaector
Hej!

Jag har försöker spela in lite akustisk gitarr här men lyckas inte få ljud från mikrofonen.

Jag använder mig av:
DAW: FL Studio 10
Mick: Studio Projects B1 (Kondens)
AI: Komplete Audio 6

Jag ser att jag har signal ut i den kanalen, så det är rätt input, men jag får inget ljud från mikrofonen. Och det märkligaste är att om jag rör ljudkortet eller XLR-kabeln så får klipper det till i kanalen, typ som att den är strömförande?

Någon erfaren som vet hur jag ska bära mig åt?

Jag har aldrig jobbat med FL men kan du inte gå in i I/O och kika? Jag menar In- and Outputs... Du har uppenbarligen problem med inport, och din DAW behöver routas rätt. Detta är vad jag tror dock.
Citera
2017-01-11, 21:06
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Håller med quemistry,
Antagligen ett routingproblem.
Finns säkert en avdelning för detta om du går in på preferences eller dylikt.
Citera
2017-01-11, 23:03
Medlem
Vaectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Håller med quemistry,
Antagligen ett routingproblem.
Finns säkert en avdelning för detta om du går in på preferences eller dylikt.

Hm, tror inte detta är problemet tyvärr, i och med att jag ser att jag får signal från micken när jag väljer den input i FL som micken går in i i ljudkortet, det är lite brum typ. Plus att jag får "knäppningar" från micken när jag rör i något som är av metall på ljudkortet.

Känns som att det är något med antingen mikrofonen eller ljudkortet som jag inte får att stämma.
Citera
2017-01-12, 01:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vaector
Hm, tror inte detta är problemet tyvärr, i och med att jag ser att jag får signal från micken när jag väljer den input i FL som micken går in i i ljudkortet, det är lite brum typ. Plus att jag får "knäppningar" från micken när jag rör i något som är av metall på ljudkortet.

Känns som att det är något med antingen mikrofonen eller ljudkortet som jag inte får att stämma.

Det jag tycker du ska göra är att testa komponenterna var för sig. Testa micken i någon annan enhet så du hör att den är intakt, sedan testar du ljudkortet med en synth eller en annan analog ljudkälla. Jag tror fortfarande det är routing, många gånger är det bara en totalt meningslöst ändring som skett av sig själv i I/O, där när man väl går in och tittar så ser man att något deaktiverats. Detta uppkommer ofta av omedvetna knapptryckningar på tangentbordet, som man inte märker direkt. Nu tror jag ditt problem är något med att det är första gången. Kanske bara starta om datorn eller ominstallera drivrutinerna för kortet? Ibland fungerar det efter sistnämnt.
Citera
2017-02-03, 05:03
Medlem
Har du slagit på fantommatningen som sitter på baksidan i höger överkant på ditt interface?

Det är en liten knapp du trycker in för att ge extra spänning till mikrofonen...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in