• 7
  • 8
2017-01-19, 10:33
Medlem
Levalivet1985s avatar
För min del.. så har jag vart asfattig denna månad.. Men relativt nybliven singel o en inkomst bara :P
Men finns skäl ändå..

1. Flyttade den 1:a dec, var tvungen att köpa om ALLT!
2. Köpt julklappar till barnen
3. Vart tvungen att köpa mat ( kostar att fylla på tomma skåp och frys)
4. Betalt skatt på bilen 2200:-

Så för mig är de inget konstigt alls..
Citera
2017-01-22, 23:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miraalex133
Hej!

Varför är det alltid så att Januari är en "fattigmånad"?
Alla påpekar att de inte har pengar och har slösat allt på julklappar månaden innan.
Men då undrar jag, när de nu har slösat allt på julklappar och till Julen då borde det ju vara December de hade fått snåla på allt förutom Julklappar och dylikt?

Sen inkommer det ny lön den 25 Dec, då är ju Julen till största del redan betald (sen är det många som får pengar i Julklapp också), vad är grejen? Alla festar väl inte till det på Nyårsafton med Kola, Champagne och hummer och sprätter sina pengar direkt?

Eller är det så att folk toklånar bara för att kunna köpa julklappar och spara flera månader i förväg? Att de betalar lånen i Januari?
Generellt sett är väl mycket av de vanliga driftkostnaderna lika dana under årets gång, så jag får verkligen inte ihop det?

* Är du fattig i Januari, varför?
* Är du mera fattig någon annan månad, varför?

tror folk festar upp cashen.
Citera
2017-01-23, 23:07
Medlem
ormbitens avatar
Om folk kunde sluta med att vara så förbannat lata och bekväma och istället börja jobba hårt och intensivt för sin framtid och börja fundera lite över alla vardagliga utgifter så skulle dom inte stå där utan pengar på bankkontot i mitten av januari.

Nää, det är för många som hellre vill glida på en räkmacka och oftast tror dom att ett välbetalt arbete ska komma dom till skänks från ovan helt utan motprestation...

Själv arbetar jag hårt och intensivt 320-330 dagar per år och har så gjort dom sista 10-12 åren.

23 januari 2017 = 465000 kr på lönekontot och drygt 5,1 miljoner fördelat på tre aktiedepåer.

Snackade med en snubbe i min egen ålder (40-45) som beklagade sig över att pengarna aldrig räckte till, men att köpa Aftonbladet för 23 kr och en ask cigaretter för 55 kr varje dag var tydligen inget problem. 78 kr per dag eller 28370 kr per år på bara ren skit.
Och att köpa julklappar för 15 k till släkt och vänner var mer regel än undantag.
Ny mobiltelefon i mellandagsrean varje år var standard, gärna med ett svindyrt abonnemang med en miljard Gigabyte. Och självklart måste man också ha 156 tv-kanaler med det dyraste abonnemanget som på marknaden går att uppbringa.... O.s.v.

Vansinne!

Aldrig någonsin i hela mitt liv har jag stått utan pengar i januari och jag kan med säkerhet säga att jag inte kommer från någon rik familj med täta föräldrar... Tvärtom så har jag aldrig någonsin fått något gratis.
Citera
2017-01-23, 23:31
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Om folk kunde sluta med att vara så förbannat lata och bekväma och istället börja jobba hårt och intensivt för sin framtid och börja fundera lite över alla vardagliga utgifter så skulle dom inte stå där utan pengar på bankkontot i mitten av januari.

Nää, det är för många som hellre vill glida på en räkmacka och oftast tror dom att ett välbetalt arbete ska komma dom till skänks från ovan helt utan motprestation...

Själv arbetar jag hårt och intensivt 320-330 dagar per år och har så gjort dom sista 10-12 åren.

23 januari 2017 = 465000 kr på lönekontot och drygt 5,1 miljoner fördelat på tre aktiedepåer.

Snackade med en snubbe i min egen ålder (40-45) som beklagade sig över att pengarna aldrig räckte till, men att köpa Aftonbladet för 23 kr och en ask cigaretter för 55 kr varje dag var tydligen inget problem. 78 kr per dag eller 28370 kr per år på bara ren skit.
Och att köpa julklappar för 15 k till släkt och vänner var mer regel än undantag.
Ny mobiltelefon i mellandagsrean varje år var standard, gärna med ett svindyrt abonnemang med en miljard Gigabyte. Och självklart måste man också ha 156 tv-kanaler med det dyraste abonnemanget som på marknaden går att uppbringa.... O.s.v.

Vansinne!

Aldrig någonsin i hela mitt liv har jag stått utan pengar i januari och jag kan med säkerhet säga att jag inte kommer från någon rik familj med täta föräldrar... Tvärtom så har jag aldrig någonsin fått något gratis.

Jag kan tycka att det räcker med en buffert på ca 100.000 även om det så klart skulle vara gött med 5 miljoner på kontot, men hur mycket unnar man sig då ?
Själv gör jag minst ett par resor per år och skulle tycka det var trist att inte få se och uppleva något. Men har du sparat så mycket pengar så är det så klart imponerande, men till vilken nytta om du inte unnar dig något ??
Citera
  • 7
  • 8

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in