2017-01-10, 22:09
Medlem
skillemandinkis avatar
Han har fått en skuld av "hyresvärden" där han bott svart. Han har även arbetat på deras hem(svart) för att slippa hyra. Nu är det dags att flytta och de kräver honom på 10.000:- innan helgen.
Vad kan man göra? Han har inte 10.000 att punga upp på 3 dagar... har dom rätten på sin sida att kräva pengar utan kontrakt? Dom har kommit överens om att de kommer kosta ca 3000-4000 i månaden men alla övernskommelser har varit lite dimmiga och inget konkret på papper, varken hyran eller Hans jobb med huset. Hur kan han sätta dom på portkanten? Hjälp mig nu FB.
Citera
2017-01-10, 22:13
Medlem
Muntliga avtal är bindande, så ja, en hyresvärd kan absolut kräva betalning även om det inte finns ett skrivet kontrakt. Fast 10k innan helgen? Varför då? Ligger han efter med hyran?
Citera
2017-01-10, 22:15
Medlem
Han behöver inte göra ett piss. Han har ju hyrt svart. Förutom om dom då kommer jaga honom personligen. Det är den han hyrt av som får problem med ägaren av fastigheten.
Citera
2017-01-10, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RulleRivare
Muntliga avtal är bindande, så ja, en hyresvärd kan absolut kräva betalning även om det inte finns ett skrivet kontrakt. Fast 10k innan helgen? Varför då? Ligger han efter med hyran?

Svartkontrakt är inte bindande. Vare sig dom är muntliga eller skriftliga. Det krävs godkännande för att hyra i andrahands.
Citera
2017-01-10, 22:23
Medlem
Torpedullas avatar
Sitt lugnt på POTTKANTEN är mitt råd.
Citera
2017-01-10, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Svartkontrakt är inte bindande. Vare sig dom är muntliga eller skriftliga. Det krävs godkännande för att hyra i andrahands.
Fast det står ju inte att han bott i andrahand. Vederbörande kan ha varit inneboende. Jag utgår från att TS inte har 100% koll på terminologi.

Vidare är, såvitt jag vet, svartkontrakt visst bindande. Om A har ett förstahandskontrakt hos B och hyr ut till C utan lov kan B säga upp kontraktet med A, men jag känner inte till något om att detta skulle göra kontraktet mellan A och C ogiltigt. Har du källa på det?
Citera
2017-01-10, 22:29
Medlem
skillemandinkis avatar
Men jag tror vi har att göra med riktiga idioter här. Riktiga. Han har mycket att föelora om de skulle ta ärendet vidare. Skulle man ens göra det om man hyrt ut svart? Han har ju jobbat svart (han startar egen firma nästa vecka så han har inte "råd" med nåt tjafs från skatteverket eller nån annan skit.) Jag har ju lust att be Honom packa o dra, byt nr och så får dom sitta där och se slokna ut... men pallar man sånt? Dom ville ha 24.000 för hyran men Han har ju jobbat bort 14.000 av dom. Men jag vill att Han sätter dom här kackerlackorna på plats. Dom har inte diskuterat hyran förens Han sa att han ska flytta.
Citera
2017-01-10, 22:31
Medlem
skillemandinkis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Han har bott i en del av huset hos privatpersoner.
Citera
2017-01-10, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Han har bott i en del av huset hos privatpersoner.
Det är 100% ok att ha inneboende utan godkännande. På vilket sätt är kontraktet svart?
Citera
2017-01-10, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skillemandinki
Men jag tror vi har att göra med riktiga idioter här. Riktiga. Han har mycket att föelora om de skulle ta ärendet vidare. Skulle man ens göra det om man hyrt ut svart? Han har ju jobbat svart (han startar egen firma nästa vecka så han har inte "råd" med nåt tjafs från skatteverket eller nån annan skit.) Jag har ju lust att be Honom packa o dra, byt nr och så får dom sitta där och se slokna ut... men pallar man sånt? Dom ville ha 24.000 för hyran men Han har ju jobbat bort 14.000 av dom. Men jag vill att Han sätter dom här kackerlackorna på plats. Dom har inte diskuterat hyran förens Han sa att han ska flytta.
Men vad exakt är det som är fel? Varför ska han inte betala? Visst, 10k på tre dagar låter jävligt jobbigt så det är väl mest det jag skulle vilja invända mot.
Citera
2017-01-10, 22:50
Medlem
skillemandinkis avatar
Vill bara komma runt detta jävla problem med idioterna som sitter och äter sig feta på andras pengar. Jävla kackerlackor är vad dom är. (Spyr ut min ilska på FB)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in