Citat:
Ursprungligen postat av
iconicatab
JA!!
Är det typ "standard-OS" i båda ändar så kör PGP/GPG och då räcker det att signera.
Det är tyvärr inte det, serven körs dock på en ubuntu-dist, men enheten är byggd på vår 32-bit plattform med en PIC32 processor så där blir det att skriva det mesta av koden själv.
Om jag kör enligt följande borde det blir relativt säkert?
Varje enhet har en privat nyckel som endast servern känner till, denna nyckel används för att kryptera enhetens IP nummer, ID nummer osv. Varje gång som enheten får ett nytt IP nummer så skickar den alltså sitt nya IP nummer. På så sätt vet serven om vilket IP nummer som kan ansluta till den.
Anledningen till detta är att jag förutom en TCP socket som skickar och tar emot data mellan servern och enheten så har jag även lagt till en funktion där jag streamar ut realtidsdata över UDP, helst så skulle jag inte vilja kryptera detta då det tar en hel del processorkraft.
Att datan i sig är inte så känslig information, jag är mer intresserad av att inte låta andra koppla upp sig och skicka in värden eller kan nån helt enkelt kapa enhetens IP nummer (hur dom nu ska kunna få reda på det) och sedan skicka in egen data till servern.
När enheten skall skicka UDP data bestämmer dock servern genom att skicka ett kommando över TCP socket att den vill ha UDP datan.
Just TCP datan kan jag skicka krypterat utan något större bekymmer.
Är det åt rätt håll?