• 1
  • 2
2017-01-12, 10:59
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skipper
Grymt, handfast och lättföljt!

Det som förbluffade mig i just denna servering var att filén verkligen var pyramidformad, det gjorde mig lite förvånad med tanke på den jämna stekkvalitén. Därav tankarna om SV.

Kul att se dig igen, du har lämnat extremt mycket nyttigt info på nätet under många många år men det var länge sen jag sprang på ett nytt inlägg.

Du skall ha Jerringpriset på Internet! :-)
Tack för de vänliga yttringarna! Uppskattas!

~Paul~

PS SV funkar förstås också. Dock avslutas processen på samma sätt som i det av mig tidigare föreslagna tillvägagångssättet, dvs i panna eller under grill för att kycklingen fin yta runtom.
Citera
2017-01-12, 11:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Handke
Okej, så om jag förstår rätt: på en lunchrestaurang så kör man nästan klart i ugnen, och låter kallna... när en kund beställer så fräser man i panna några minuter och serverar?

Det borde komma ut en kokbok om hur man gör på bättre restauranger, som amatör är det ofta svårt att veta hur långt man vågar förbereda för att slippa stå med all mat när gäster/kompisar kommer över.
Som Micke Johansson antyder så är variationerna stora beroende på vilken krog man jobbar på.

Det finns heller inte enbart ett enda sätt för att nå ett bra resultat. Ämnet är som sagt komplicerat.

~Paul~
Citera
2017-01-13, 16:45
Medlem
Jag har alltid börjat med att steka för att sedan köra i ugnen oavsett vilket kött jag tillagar. Vad är poängen med att tillaga i ugnen först för att sedan steka? eller är det bara en smaksak vilken ordning en kör?
Citera
2017-01-13, 16:53
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Jag har alltid börjat med att steka för att sedan köra i ugnen oavsett vilket kött jag tillagar. Vad är poängen med att tillaga i ugnen först för att sedan steka? eller är det bara en smaksak vilken ordning en kör?
Den mer aggressiva och punktade stekningen i pannan driver ut den sista fukten ur baconet. Den mer långsamma och försiktiga metoden att avsluta i ugnen har snarare den motsatta effekten (enligt den tidigare nämnda osmoseffekten).

Dock bör man veta att de olika metoderna har sina för- och nackdelar. Det hela hänger således på vilket slutresultat man är ute efter. Det är ju inte alltid en krispig yta man är ute efter .

~Paul~
Citera
2017-01-13, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Den mer aggressiva och punktade stekningen i pannan driver ut den sista fukten ur baconet. Den mer långsamma och försiktiga metoden att avsluta i ugnen har snarare den motsatta effekten (enligt den tidigare nämnda osmoseffekten).

Dock bör man veta att de olika metoderna har sina för- och nackdelar. Det hela hänger således på vilket slutresultat man är ute efter. Det är ju inte alltid en krispig yta man är ute efter .

~Paul~

Antar att det lite fel tråd att fråga i men drog iväg en googling utan några kvalitativa resultat.
Vad är osmoseffekten?
Jag känner mig verkligen inte säker i att få en perfekt tillagning av kött, när det blir perfekt känns det mer som tur än skicklighet faktiskt..
Citera
2017-01-13, 17:30
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Antar att det lite fel tråd att fråga i men drog iväg en googling utan några kvalitativa resultat.
Vad är osmoseffekten?
Jag känner mig verkligen inte säker i att få en perfekt tillagning av kött, när det blir perfekt känns det mer som tur än skicklighet faktiskt..
https://sv.wikipedia.org/wiki/Osmos

En mycket generaliserad förklaring skulle kunna lyda som följer:

"Osmos innebär att naturen strävar efter att jämna ut vätskekoncentrationerna på båda sidor av halvgenomträngliga cellmembran så långt det är möjligt." (Förklaringen lämnades för länge sedan av Lisa Förare Winblad i samband med frågan huruvida köttet blir mörare i samband med rimning/marinering/insaltning-dry rub)

~Paul~

(FB) Min stek krympte
Citera
2017-01-16, 09:36
Medlem
dreggells avatar
Jag tror detta beror stort på vilken ugn och temp man har.

Men jag brukar bara linda bröstfilerna i bacon..lägga i ugnen,, 30 min senare har man färdig kyckling med knaprigt bacon.
Citera
2017-01-17, 08:45
Medlem
skippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dreggell
Jag tror detta beror stort på vilken ugn och temp man har.

Men jag brukar bara linda bröstfilerna i bacon..lägga i ugnen,, 30 min senare har man färdig kyckling med knaprigt bacon.

Så vilken ugn och temp har du?
Citera
2017-01-17, 13:28
Medlem
dreggells avatar
Gasol ugn.. kör på lägsta värmen.. men lägsta värmen på denna ugn är som 250grader på en vanlig..känns de som..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in