Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-09, 23:29
Medlem
Hej!

Okej, min situation är kanske inte så prekär och har inte satt mig in i detta än, men jag har extrem ångest och igår höll det på att brista rejält. Fick typ 5-6 panikångestattacker under dagen och grät. Detta eftersom att jag är så osäker på vad som händer när jag tar examen och hur jag ska gå tillväga. Känner att jag måste sätta mig in i det här för att lindra min ångest. Till problemet.

Jag är i 25-årsåldern. Tar en kandidatexamen(3-årig) till våren och undrar hur jag ska få in pengar efter examen.

Från det att jag har varit 19-20 så har jag sommarjobbat och arbetat sporadiskt, typ 6 månader åt gången på en industri. Sammanlagt kanske 24 månader. De senaste 3 åren har skolan gjort att jag enbart har jobbat på somrarna. Nu är jag väldigt osäker på jobb, lär bli mest praktik framöver. Till sommaren lär jag jobba på industrin igen men är mest orolig över hösten.
  • Hur går jag till väga för att erlägga något slags grundbelopp? Behöver inte vara så mycket pengar för att lugna min själ. Jag kan leva på cirka 5-6000 i månaden. Har gjort det som student nu i alla fall med delad hyra.
  • Hur mycket ersättning kan jag få som max och hur bär jag mig åt för att få det?
  • Ska jag skriva in mig på någon a-kassa redan nu? Är inte värt att skriva in sig på A-kassa eftersom att jag har jobbat så pass lite i mitt liv misstänker jag?

Har läst att Unionen ska ha något slags grundbelopp på typ 300 per dag. Hur gör man för att bli berättigad till det? Måste man ha jobbat och slitit sammanhängande flera år då?
Socialbidrag är uteslutet då jag har lite pengar på banken. Men är extremt rädd för att göra slut på dom, då lever jag istället som en fattig bonndräng.
Citera
2017-01-09, 23:31
Medlem
Vad har du pluggat? Finns det inga relevanta jobb som du kan söka när du fått din examen?
Citera
2017-01-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuck
Vad har du pluggat? Finns det inga relevanta jobb som du kan söka när du fått din examen?

Humaniora. Möjligt, men det är ovissheten som skrämmer mig. Förmodligen är det praktik som gäller då det är en ganska tuff bransch för tillfället. Vill bara ha en plan B och veta exakt hur jag går tillväga. Vet av erfarenhet att det barkar åt helvete med extrem ångest om jag går arbetslös länge utan ersättning så vill försöka vara så väl rustad som möjligt.
Citera
2017-01-09, 23:47
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Hur många jobb har du sökt? I vilka branscher? Är du beredd att ta ett jobb du är överkvalificerad för, för att få in pengar?

Det är väl de mest relevanta frågeställningarna, medan du istället fokuserar på hur du ska lösa eventuell arbetslöshet.

Här finns lite info om a-kassa efter studier: https://www.unionensakassa.se/forsakringen/studier/avbrutit-eller-avslutat-studier/
Såvitt jag förstår räknas du som arbetslös direkt efter dina studier avslutas (om du inte har för avsikt att läsa vidare etc.). Men kan tänka mig att man har frysperiod o.s.v. innan man börjar få ersättning.
Slå dem annars en signal, a-kassorna brukar vara hjälpsamma.
Citera
2017-01-10, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Hur många jobb har du sökt? I vilka branscher? Är du beredd att ta ett jobb du är överkvalificerad för, för att få in pengar?

Det är väl de mest relevanta frågeställningarna, medan du istället fokuserar på hur du ska lösa eventuell arbetslöshet.

Här finns lite info om a-kassa efter studier: https://www.unionensakassa.se/forsakringen/studier/avbrutit-eller-avslutat-studier/
Såvitt jag förstår räknas du som arbetslös direkt efter dina studier avslutas (om du inte har för avsikt att läsa vidare etc.). Men kan tänka mig att man har frysperiod o.s.v. innan man börjar få ersättning.
Slå dem annars en signal, a-kassorna brukar vara hjälpsamma.

Jag uppfyller mest sannolikt inga villkor, eller jag vet inte alls hur mycket jag jobbade innan jag började plugga. Antar att studietiden inte räknas. Tänkte att jag skulle suga ut information här på forumet innan jag går vidare.
Citera
2017-01-10, 00:24
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billygibbons
Jag uppfyller mest sannolikt inga villkor, eller jag vet inte alls hur mycket jag jobbade innan jag började plugga. Antar att studietiden inte räknas. Tänkte att jag skulle suga ut information här på forumet innan jag går vidare.
Och hur går det med jobbsökandet? Eller hade du tänkt skippa det?
Citera
2017-01-10, 00:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Och hur går det med jobbsökandet? Eller hade du tänkt skippa det?

Har ju ett halvår kvar på studierna så där ligger fokus nu. Kommer förmodligen ha mitt gamla jobb kvar över sommaren. Sen börjar jobbsökandet.
Citera
2017-01-10, 00:52
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Har ju ett halvår kvar på studierna så där ligger fokus nu. Kommer förmodligen ha mitt gamla jobb kvar över sommaren. Sen börjar jobbsökandet.
Aha. Trodde du skulle ta studenten mycket närmare i tiden.

Men ett tips är ju att börja söka jobb en bra stund innan du blir arbetslös. Du verkar vara förvissad som att jobbet du har på sommaren bara kommer vara under sommaren - det kommer således inte vara någon chock att du står utan arbete i höst.

Om du ska få a-kassa så gäller det ju att du lämnar aktivitetsrapporter till arbetsförmedlingen o.s.v. Man får inte bara skrota runt hemma och lyfta ersättning.
Citera
2017-01-10, 07:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Vad du skulle ha gjort är att gå med i A-kassan när du började jobba. Då studietiden inte räknas så kanske du kunde ha tillgodoräknat dig tillräckligt med arbetstid för att kunna få A-kassa.

Så gjorde i varje fall jag. Jag arbetade varje sommar också när jag studerade och när jag sedan fick examen så var jag berättigad till A-kassa. Ganska så skönt att komma ut i arbetslivet utan att behöva stressa för pengar.

Men se till att skaffa dig en sysselsättning så snabbt du kan i varje fall. Det hjälper dig i långa loppet.
Citera
2017-01-10, 07:22
Medlem
OldFashioneds avatar
Har du bara ett halvår kvar är det dags att börja söka jobb eller åtminstone bestämma med vad och vart du vill jobba.
Citera
2017-01-10, 10:24
Medlem
Citat:

Skämtar du eller? Börja sök jobb nu om du tar examen om ett halvår, i stället för att fundera på vilka bidrag du kan söka. Varför vänta tills efter sommaren? Då måste väl ambitionen vara att redan ha klart med ett arbete att gå till. Herregud.
Citera
2017-01-10, 17:10
Medlem
buzzkillingtons avatar
Du blir inte portad från högskolan bara för att du tar ut en examen. Sök några kurser till hösten också så kan du alltid fortsätta plugga en termin till med studiemedel om det skulle behövas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in