2017-01-09, 19:02
Medlem
Hej,
Har som så många andra sjukligt mycket bolån. Har tack och lov även bra inkomst och har därför aldrig bundit räntan.

Nu har jag gjort en undersökning för att se vart jag kan få lägst ränta. Till min förvåning visade sig att bunden 2 år tätt följt av tre år ger lägst ränta just nu. Funderar därför på att ge upp och binda i tre år. Jag har svårt att se att den rörliga kommer att sjunka mer och måste ändå erkänna att tryggheten lockar lite.

Synpunkter på det?
Tack på förhand!
Citera
2017-01-09, 19:03
Avstängd
Tryggheten lär vända ganska snabbt efter två år, då vi har en ny regeringen vid makten.
Citera
2017-01-09, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Tryggheten lär vända ganska snabbt efter två år, då vi har en ny regeringen vid makten.
Hur tänker du då? Skulle det vara bättre med rörlig ränta då än bunden ett år till några punkter billigare än dagens obundna?
Citera
2017-01-09, 19:13
Medlem
Finans.killens avatar
Ptja, risken är så klart att 2020 kommer och inget är nytt på räntepolitiken, då har du betalt överpris i 3 år.

Vet inte hur det svenska systemet fungerar; Är det möjligt att binda en del av lånet? 50% bundet, 50 % rörligt kan vara ett alternativ så att du kan sova gott om natten men samtidigt kunna få en lägre ränta än om du binder hela lånet.
Citera
2017-01-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Ptja, risken är så klart att 2020 kommer och inget är nytt på räntepolitiken, då har du betalt överpris i 3 år.

Vet inte hur det svenska systemet fungerar; Är det möjligt att binda en del av lånet? 50% bundet, 50 % rörligt kan vara ett alternativ så att du kan sova gott om natten men samtidigt kunna få en lägre ränta än om du binder hela lånet.
Det skulle då bero på att rörliga räntab sjunker från dagens nivå eftersom den rörliga nu är dyrare än den treåriga. Är det verkligen troligt?
Citera
2017-01-09, 20:30
Medlem
rebekks avatar
Upp med räntesatserna samt hur stor skulden är
Citera
2017-01-09, 20:32
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mtim
Det skulle då bero på att rörliga räntab sjunker från dagens nivå eftersom den rörliga nu är dyrare än den treåriga. Är det verkligen troligt?

Ingen vet, men när man binder sin ränta så tar man en risk, man betalar förmodligen en högre totalavgift än om man kör rörligt, det är priset för en god sömn.
Citera
2017-01-21, 08:50
Bannlyst
börjar kännas som så, men frågan är om man binder man kan få en bra deal som inte är sämre än rörlig
Citera
2017-01-21, 09:32
Medlem
Chugis avatar
Banken har väl sina anledningar till varför de erbjuder lägst ränta på 2 och 3 års bindningstid. Om det är för att locka över kunder eller för att de tror att räntan kommer ligga kvar lågt har jag dock ingen aning om.
Citera
2017-01-21, 19:19
Medlem
icecools avatar
Bankerna gör en analys över det framtida ränteläget, sedan lägger de givetvis på för att ha marginal.
Så över 100 år kommer du spara pengar på att ha rörligt mot att binda men på en kortare period 1-2 år är det inte lika säkert.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in