Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-09, 15:51
Medlem
Pratade med en som jobbar på ett kvinnohus och det visade sig att de inte har några rutiner alls vad gäller de smartphones och laptops som kvinnorna tar med sig när de kommer dit. De till och med ansluter dem på samma trådlösa nät som de administrativa datorerna som ju kan innehålla viss känslig information (inte så mycket dock då de är medvetna om risker med att spara saker).

Så jag undrar om någon känner till någon guide för detta? Om på engelska så kan jag översätta den åt dem.

En sådan guide skulle innehålla råd om
  • Hur hantera det trådlösa nätverket. Ett separat trädlöst nät för gästerna med en egen router borde vara minimum. Kanske veckovis byte av lösenord som sitter uppsatt på en vägg där ingen insyn utifrån? Eller ställa in så måste registrera varje enhet på MAC-adress? (Fast gissar det är lite för avancerat). Lite om hur en sådan router ska ställas in osv.
  • Vad göra för steg om flyttar dit och har en iPhone/Android/WindowsPhone (iCloud-lösenord, Google-account, slå av platsinformation osv).
  • Vad göra för steg om flyttar dit och har en MacBook eller Windows-laptop (köra sökning av trojaner, keyloggers osv, vilka program?)
  • Lite råd vad gäller sociala medier.

Perfekt vore ju om fanns speciella appar eller program för just detta?

Men kanske måste råden vara hårdare än så? Blåsa telefoner och datorer helt? Registrera alla konton på nytt? Då kanske behövs några råd om hur ladda ned och spara SMS, Skype-konversationer, bilder osv så inte förlorar allt?
Senast redigerad av motkraft 2017-01-09 kl. 15:53.
Citera
2017-01-09, 16:44
Medlem
Gabriel Knights avatar
Vad är ett kvinnohus? Är det ett fängelse eller skyddar man kvinnor där?

Om man ska skydda kvinnor som rymt från män som slår dem osv bör man nog vara försiktig att ens låta dem behålla telefonen. Karlarna kan ju ringa upp och hota dem och tvinga dem komma hem igen osv.

För övrig ska man alltid ha ett gästnätverk och ett lösenordsskyddat internt administrativt nät så att de är skilda från varandra. Lösenordet bör också bytas regelbundet av säkerhetsskäl. Det bästa är om gästnätet är wifi för kvinnornas datorer/mobiler och att det interna nätet är trådbundet för att skydda det ännu mer.
Senast redigerad av Gabriel Knight 2017-01-09 kl. 16:46.
Citera
2017-01-12, 20:22
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Vad är ett kvinnohus? Är det ett fängelse eller skyddar man kvinnor där?

Om man ska skydda kvinnor som rymt från män som slår dem osv bör man nog vara försiktig att ens låta dem behålla telefonen. Karlarna kan ju ringa upp och hota dem och tvinga dem komma hem igen osv.

Gav mig stort leende, Flashback i sitt esse! Förstår budskapet och ler lite smått åt det absurda att vissa kvinnor tvingas bo på hem efter att dom rymt från männen.

'Bosse kan faktiskt bli bättre, han har bara slagit mig i 10år, han är oftast snäll om han dricker och han har faktist ändrats lite till det bättre efter dessa år'.

Förstår inte varför du TS ska blanda in Kvinnohus och datorerer, alltså, jag förstår din poäng du vill få fram, men det är inte så att någon nätverkskunnig person som bygger och underhåller det du efterfrågar kommer att kunna ge dig ett bättre svar för att du berättar att det är ett 'kvinnohem'. Du behöver bara säga att du har ett osäkert nätverk med massa okända folk som loggar in och du vill ändra det. Ingen poäng med att blanda in alla andra variabler.

Att fixa 'gästnätverk' är knappast svårt, avancerat eller dyrt. Varenda konsument router för 1500spänn kan fixa det utan att svettas, och det bör nog duga med tanke på befintlig status på nätverket.

Du verkar efterfråga mer än bara nätverk dock, råd om it-säkerhet och funktioner som platstjänst och liknande förklaringar är svårt att få fram, människor har oftast noll-koll och bryr sig omåttligt om liknande påfund. Jag tror att om man begränsar nätverket så kommer folk hitta andra vägar att göra det dom vill göra, och därigenom bli sårbara. Det är nog väldigt svårt att minimera folks internetanvändande även om det skyddar dom från något hot.

Jag rekommenderar att ta in någon som kan lösa detta åt dom, att ha en strikt nätverkspolicy på det nätverket samtidigt som ni har regelbundna utbildningar som förklarar för människorna hur internet fungerar. Om ni inte har en löpande utbildning som konstant berättar för folk vad man behöver göra så kommer ingen bry sig, då blir det 'bara ett möte', det måste vara något som alltid pratas om och som är närvarande om någon har några frågor.
Citera
2017-01-15, 05:50
Medlem
Fnissturkens avatar
Enklast är väl en Wifi-router med typ DD-WRT eller Tomato som firmware vilket möjliggör att köra VPN-klient i den. Då är alla som kopplar upp sig till wifit bakom VPN och kan således inte spåras geografiskt.
Citera
2017-01-15, 12:23
Medlem
salxars avatar
Regel nummer 1 lär väl vara att aldrig säga till någon var du är och inte tagga platsen för din middag eller liknande på Instagram.

Windows:

Använd inte Internet Explorer, skaffa Chrome.
https://www.google.com/chrome/index.html
Anledning: Chrome uppdaterar sig själv och har även Flash inbyggt vilket gör att när det gäller säkerhet är den top notch. De flesta sårbarheter riktar in sig på Flash, vilket gör att det är livsviktigt att uppdatera den. Annars tycker jag Microsoft Edge är OK att använda, då även den uppdaterar sig själv och uppdaterar då Flash på köpet.

Skaffa Panda Antivirus som antivirus
http://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/
Anledning: Den är tyst, segar inte ner datorn och klagar inte i onödan. Ger bra resultat också.

Installera Keyscrambler
https://www.qfxsoftware.com/download.htm
Förhindrar Keyloggers från att läsa av vad du skriver. Gratisversionen duger gott och väl.
Anledning: Paranoida maken kan eventuellt ha lyssnat av datorn och det här försvårar det markant. Istället för "Tjena Lisa ska vi ses på fiket imorgon?" står det då "amdawdmawiodmniawodhujwa " för honom när han kollar loggen.

Installera Malwarebytes Anti-Exploit för att förhindra att sårbarheter används i webbläsaren.
http://www.majorgeeks.com/files/details/malwarebytes_anti_exploit_(formerly_exploitshield) .html
Den har på sista tiden blivit betalversion, men jag använder sista gratisversionen som är en hel månad gammal och det funkar utmärkt än så länge.
Anledning: Om någon skickar dig en länk kan sårbarheter i webbläsaren användas för att installera saker på datorn, det här försvårar det.

Fixa ett konto med administratörsbehörighet som du inte surfar eller använder om du inte måste.
Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Användarkonton -> Hantera ett annat konto -> Lägg till ett användarkonto, sen ser det lite annorlunda ut beroende på om det är Windows 10 eller Windows 7, men tanken är att du ska skapa ett till konto med lösenord som du aldrig kommer glömma och det kontot ska vara administratör.
Gå sen in i Kontrollpanelen -> Användarkonton -> Användarkonton -> Ändra kontotyp och gör ditt eget konto till "Standard"
Anledning: De flesta virus kan inte "komma in i datorn" om du inte är administratör

Mac:
Har inga större tips för Mac, men skulle rekommendera sista tipset även där. Skapa ett nytt konto med administratörsbehörighet och ändra sen ditt eget till "Standard". Om intresse finns kan jag starta Mac:en och kolla upp precis hur man gör.

Använd Chrome här också. Om det är sjukt IT-ointresserade människor kommer de aldrig någonsin uppdatera Flash självmant.
Citera
2017-01-16, 14:56
Medlem
Motherships avatar
Kanske vore fiffigt om man slog av alla "hitta vänner", "hitta min mac" och "hitta min iPhone" som en första grej.

Sen så om man har "delat" itunes och liknande så kan det pinga i den andra telefonen/datorn om vart den är - jag har så med min son t.ex. Mest så att jag ska ha kolla att det är han som har varit inne.

Antar att det finns liknande saker på PC/Android
Citera
2017-01-16, 17:47
Medlem
daljs avatar
Jag tror att du efterfrågar något som inte går att förverkliga. Kvinnor som rymmer efter en påstådd tillrättavisning är knappast några raketingenjörer och de kommer aldrig att lära sig.

Ta med en iphone och använda facebook när man inte vill bli hittad?

Släpp projektet och lägg din tid på något vettigt är mitt råd. Det finns trots allt en anledning till att de känner att de behöver gömma sig.
Citera
2017-01-19, 18:37
Medlem
Tack salxar och andra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här