2017-11-06, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrogenHammarby
Det är en självklarhet att älska sitt lag mer än vad man hatar rivalerna men igår tror jag fan att jag höll på Kalmar mer än Bajen.

Hoppas ni drar något osexigt ryskt lag med kort varsel och ett helvete att få visum era jävlar.

Ni som ska vara storsinta och unna andra supportrar glädje kommer jag aldrig kunna relatera till.
Det här med visum är jag nojig över, speciellt efter reseberättelsen av killen (kommer ej ihåg nick...) från Göteborg som var i Kazakstan. Då var det ju på håret att det löste sig...

Å andra sidan, hellre visumproblem i Europa än noll problem och semester i Sverige.
Citera
2017-11-06, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erikp121
Kvalet till Superettan bjuder på en härlig match ren supportermässigt. Mjällby-ÖIS.
Fan, kvala på en hösttyngd strandvallen måste vara en (mar-)dröm. När spelas matcherna?
Citera
2017-11-06, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Måste ändå ge dig att du är en av mina favoriter här inne.

Fråga någon av dina äldre kompisar/föräldrar/annan vuxen om det var någon skillnad i Dif-hype 2002 (~40k på Ryavallen) jämfört med 1995 (målat publikplank på Hästskitstadions kortsida).

De två första matcherna med riktigt fet publikpepp för egen del var Norrköping hemma i cupen -94 (vinst med 2-1 och jag tror Darko Mavrak avgjorde). Peking låg ju i allsvenskan då, och vi cruisade i norrettan och säkrade avancemanget med rätt många omgångar kvar. Vill minnas att det var rätt mycket folk på plats.
1995 var det ju typ fullsmetat i premiären mot Gbg (1-1), klassiskt derby mot Bajen, och rätt bra hype med 90-tals mått mätt fram tills Farsta-Tony(?) kickade ryggen på Anders Frisk. Gick ju ner en del efter det, vilket kan vara förståeligt.
Vad gäller det målade planket på fondläktaren, så kom ju ingen allsvensk klubb upp i publikantal som gav ett behov av att den typen av läktare öht behövde befolkas. Bortasupportrarna, i den mån de existerade, stod ju på sektion G eller H på den tiden (kurva kortsida mot Valhallavägen/ Lidingövägen).
Citera
2017-11-07, 01:16
Medlem
Gallachers avatar
Jaja, nu var säsongen slut och jag kom på att jag faktiskt hade utlovat en resehistoria från Makedonien i somras! Själv gillar jag att läsa andras berättelser om Europa-äventyr och hur mycket det skiljer sig från den vanliga vardagen i Allsvenskan. Så ni som är som mig - varsågoda!

Redan när lottningen stod klar så började surret direkt om var matchen skulle spelas då Uefa hade bokat nationalarenan i Skopje för supercupfinalen som skulle spelas en dryg månad efter våran match. Strumica i östra delen av landet seglade snabbt upp som mest trolig spelplats då det var den enda arenan som mötte Uefas kravbild - i hela landet. Det började bokas ganska friskt på den bekväma sträckan Malmö Airport - Skopje med wizzairs olika avgångar. Priserna steg otroligt fort under dagen, som vanligt när hundratals är inne och tittar på olika flygsidor. MFF skickade in en förfrågan till Uefa dagen därpå om matchen eventuellt kunde flyttas till någon håla i Serbien då det skulle underlätta rent infrastrukturellt. Paniken bland alla Skopje-bokade började snabbt krypa fram och det skrämde även många från att fortsätta boka. Uefa avslog dock förfrågan och fastställde sen att matchen skulle genomföras i Strumica, drygt 3 timmar på vägarna från Skopje.

Jag hade faktiskt inte tänkt åka från början då det kändes alldeles för ovärt att ta ledigt från jobb just då. Jag räknade i ärlighetens namn ganska kallt med att vi skulle lösa detta ändå. Tiden gick och vi mötte Vardar hemma. Matchen slutade 1-1 och jag tror inte någon MFFare gick hemifrån den dagen utan en stor jävla klump i magen. Jag började snabbt tänka om och kände mig alltmer tvungen att åka ner nu. Och som en blixt från himmeln fick jag under kvällen möjlighet att ta över en flygresa som en i ett gäng goda vänner till mig hade. Han hade fått akuta förhinder och sa att det räckte att jag betalade dem drygt 800 i namnbytesavgift, så va den min. Sagt och gjort, jag tog biljetten och dagen därpå också ledighet på jobb för dem planerade 3 dagarna nere i Makedonien. Det fanns alldeles för mycket på spel för att inte åka ner kände jag.

Själva matchen var på tisdagen och vi hade bokat söndag-onsdag. Efter en tung festkväll under lördagen åkte jag hem, sov 1 timme, vaknade, knäppte en kall och mötte upp mitt resegäng för taxiresa från stan till Sturup. Efter 2.5 timme var vi på plats i Makedonien. Utanför flygplatsen stod en massa taxichaffisar som alla var framme och försökte hugga en. En sak som var bra var att en i vårat gäng talade kroatiska flytande, något som tydligen många behärskar i Makedonien. Han fick sköta förhandlingarna och när vi påpekade att vi var fem stycken totalt så spelade det ingen roll att hans lilla bil endast hade 3 platser i baksätet. Det va bara att tränga ihop sig, det var normalt enligt honom. ''Police no check here'' lyckades han med svårigheter få ur sig till oss andra. Taxiresan på en halvtimme avklarades och efter lite om och men hittade vi till våran slutdestination i den makedonska huvudstaden. Boendet hade vi bokat genom ett hostel i centrala Skopje där vi skulle få en egen lägenhet. Kostade hela 140 kr per skalle för tre nätter.

Framme i våran lägenhet, lite småtrötta men ändå på gott humor tog vi en sväng ut på stan för käk. Maten höll fin standard och va snorbillig. 30 kr för en stabil måltid och 7 kr för en stor öl. Kvällen spenderades på Macedonian Square och en pub i direkt anslutning till torget. Stället kändes rent spontant väldigt fancy och var med all säkerhet klassats som Makedonien Stureplan. Ölen kostade fortfarande 10 kr st och groggarna landade oftast på dryga 30 riksdaler. Efter en lång kväll på samma ställe så dricksa vi tillslut våran trogna kypare 300 svenska innan vi stack, han blev märkbart tagen och glad. Kunde inte sluta tänka och jämföra lite med denna scenen https://youtu.be/B5NuuJQT8ZM?t=37s
En sjukt märklig sak var att massa barn i 10årsåldern gick runt helt ensamma och sålde ballonger sent in på nätterna. Inne på uteserveringarna och hängde efter alla turister som gick på gatorna. Riktigt skumt och u-landsvarning deluxe men hey, vad förväntade vi oss liksom..

Dag 2 och det var ganska pissigt väder rent allmänt. Denna dagen gjorde vi inte något speciellt mer än att checka in stan och satt oss på samma hak som kvällen innan. Dagen efter var det matchdag och dagen då de flesta MFFarna tog sig ner. MFF Support hade bokat två bussar som runt lunchtid skulle ta oss från samlingsplatsen (vilket var flygplatsen utanför Skopje) till våran matchdestination; Strumica. Denna dagen hade solen tittat fram och värmen i bussen blev ganska påtaglig då vi åkte med någon klenod från kommunist-eran utan AC, men vi var glada ändå. Både framför och bakom våra bussar åkte polispikéer med blåljus på hela vägen. Av någon anledning bestämde polisen att vi skulle göra 4 pauser med piss-stopp dem första 40 minuterna och sen åkte vi raka vägen nonstop. Det sista var mitt ute på den makedonska landsbygden men ett stort övertorkat majsfält framför oss och gamla bildäck och metallskrot längs vägkanten, inte riktigt som OKQ8 i Jönköping precis. Vägarna gick inte helt oväntat genom mindre bysamhällen där fattigdomen såg ganska påtaglig ut. Ofärdiga och förfallna hus samt människor som bara satt stilla på sina små solstolar längs vägkanten.

(1/2)
Citera
2017-11-07, 01:17
Medlem
Gallachers avatar
(2/2)

Väl framme i Strumica fick vi poliseskort till våran bokade pub. Poliserna höll sig till min förvåning väldigt lugna och dem flesta hade endast en mörkgrön t-shirt på sig, till skillnad från typ Prag där man fick bekanta sig med 100 robocops som alla såg extremt aggressiva ut. Puben som var bokad hade såklart höjt priserna för dagen. Ölen och groggarna tog dem 2-3 gånger så mycket för som inne i Skopje men det var fortfarande billigt för oss. Dem hade däremot faktiskt en stor buffé med massa makedonska rätter som dem bjöd på. Korv, cevappi och massa annat balkankäk. En ganska ball sak var att Vardar hade också pubsamling på samma gata, drygt 100 meter från oss. 2-3 st tuffa Vardar-grabbar stod utanför och körde wanker-tecken i 2 timmar i sträck och försökte hetsa igång något. Alla sket ganska hårt i dem. Till och med poliserna som nu hade intagit uteserveringen på caféet mitt emot där dem drack kaffe och rökte cigg. Tror det va 3 st poliser på gatan mellan våra pubar och resterande 20 satt och kedjerökte. Ett och annat tjänstevapen kunde man också se ligga på bordet bredvid kaffekopparna. Skön mentalitet.

När det närmade sig avgång till matchen fick vi hoppa in i bussarna igen och blev eskorterade till arenan. Det var inte särskilt lång eskort men polisen krävde det. 10 minuter senare och framme utanför den mest slitna betongarenan jag någonsin bevittnat MFF spelat tävlingsmatch på. Här har vi ingången till bortasektionen (det blåa partiet var ingången): https://www.google.se/maps/@41.4460506,22.6390968,3a,66.4y,260.11h,94.96t/data=!3m9!1e1!3m7!1sos5t8MObE8VHXXi1SxCM2A!2e0!7i1 3312!8i6656!9m2!1b1!2i17

Hur denna ens mötte Uefas krav kan man ju undra men det gjorde den tydligen. Extremt nergångna läktare och rost precis överallt. Ganska charmigt och unikt att få vara med om i dessa CL-sammanhang men fyfan asså. Plus för metallstaketet framför oss som var en riktigt bra banderollyta! Drygt halvtimmen före match när nästan alla var inne på våran sektion så började det hagla in en hel del flaskor och annan skit från Vardar som gick på gatan precis bakom vår sektion när dem var på väg till sin del av arenan. Lite hetsigt emellanåt men polisen röjde iväg dem relativt fort. Intressant att dem var så sugna när dem faktiskt hade större chans vid pubsamlingen, men jaja. Dem hade säkert blivit skjutna på plats av polisen då eller något. Vem vet?
Kioskverksamheten på bortasektion drevs på ett uppfällt runt litet plastbord med 2 tjejer i tonåren där utbudet var vatten som hälldes upp i plastmuggar och fågelfrön. Jag gick i halvtid och skulle köpa en mugg vatten tänkte jag. ''50'' sa lilltösen i bakom bordet (drygt 8 kr). Lassade fram en 100ing denar, inhemska valuten då, och fick svaret ''No change, you buy 2 - give her'' och pekade på en annan MFFare som jag inte ens kände som stod bakom mig i kön. Hade slutat vara förvånad vid det här laget så jag gav min andra mugg vatten till damen bakom mig och kände jag att kunde leva utan de där extra 8 kronorna.

Matchen vet alla hur den gick. Starten var bra och mycket ångest släppte efter att vi skickade in 0-1 ganska tidigt. Det här skulle vi bara spela av nu kände man spontant. Sen kom andra halvlek. Smack, som ett basebollträ i metall rätt i pannan, så hade Vardar inte bara kvitterat utan även tagit ledningen i det vi alla trodde var en done deal. Vardar-klacken på andra sidan hade nu tänt till rejält och röjde på som satan med en hel del pyro och bangers. Ångesten var tillbaka med råge. Känslan var som att någon satt en pistolmynning mot tinningen från deras ledningsmål och man bara väntade på att den skulle smälla av när matchen tog slut eller om dem gjorde ett mål till. Ju närmre matchen led mot sitt slut desto mer gjorde sig frustrationen påtaglig bland alla på plats. Och boom sa det. 1-3. Total ridå. Kappish. Tack och hej. Uppgivenheten man känner när man står på en gammal betong-klump i östra Makedonien, sjukt jävla långt hemifrån, och se sitt käraste lag med skyhöga förväntningar åka ut. Mot det motståndet, med denna usla prestation, i denna upphypade jävla turneringen som alla sett fram emot sedan 2 år tillbaka. Katastrof. Några grät, andra satt bara tyst, vissa sparkade ut all sin ilska på staketet. Det var den största sorti jag någonsin upplevt i supportersammanhang (nej, jag var inte aktiv 1999). Känslan var att vi blev bestulna, inte bara på fortsatta Europa-äventyr, men även mot en match mot självaste fc köpenhamn. Det som skulle bli århundradets dubbelmöte, hämnd att hämta efter all skit vi har haft och göra med den vidriga plastklubben. Men nej. Än idag, efter guld och allt, så kommer jag för alltid att minnas 2017 med Vardar-matchen. Besvikelsen jag kände då och även idag övervinner nästan glädjen över guldet. Ni kan tycka att jag är bortskämd med framgångar, men så är det bara. Jag kan än idag känna att jag vill att MP ska ta sitt ansvar och avgå för det vi var med om nere i Strumica.

Well well. Bussresan var, inte helt oväntat, väldigt präglad av besvikelse och sorg. Det var långa timmar hem i mörkret på kassa vägar tillbaka till Skopje. Väl framme på flygplatsen tog vi oss in till stan igen, gick ut och käkade, åkte hem och sov och sen upp 3 timmar senare för att ta flighten tillbaka till Malmö igen. Det var ett sorgligt avslut på en annars rolig och ovanlig resa. Makedonien var kanske inte det vackraste och mest charmiga av länder, men det var roligt att bocka av och att man fått vara med ytterligare ett tveksamt resmål i MFFs tjänst.

Nya tag nästa år.
Citera
2017-11-07, 06:08
Medlem
Julinhos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madchester496
De två första matcherna med riktigt fet publikpepp för egen del var Norrköping hemma i cupen -94 (vinst med 2-1 och jag tror Darko Mavrak avgjorde). Peking låg ju i allsvenskan då, och vi cruisade i norrettan och säkrade avancemanget med rätt många omgångar kvar. Vill minnas att det var rätt mycket folk på plats.
1995 var det ju typ fullsmetat i premiären mot Gbg (1-1), klassiskt derby mot Bajen, och rätt bra hype med 90-tals mått mätt fram tills Farsta-Tony(?) kickade ryggen på Anders Frisk. Gick ju ner en del efter det, vilket kan vara förståeligt.
Vad gäller det målade planket på fondläktaren, så kom ju ingen allsvensk klubb upp i publikantal som gav ett behov av att den typen av läktare öht behövde befolkas. Bortasupportrarna, i den mån de existerade, stod ju på sektion G eller H på den tiden (kurva kortsida mot Valhallavägen/ Lidingövägen).

Nu drog jag bara två årtal på stående fot, men noterar att ni mer än fördubblade publiksnittet under de sju åren. 1996 hade ni istället ett snitt på 3800/match så ni hade knappast behövt fondläktaren för egen del.

1996 var för övrigt sista gången jag såg Bajen i seriespel på Stadion (missade BP away 2007, räknar inte in u-21 finalen ifjol). Blev torsk mot Spåret med 6-3 inför 1700 gubbar. Fan hände egentligen med Glenn Myrthil? Allt var inte bättre förr, hehe..
Citera
2017-11-07, 06:36
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julinho
Nu drog jag bara två årtal på stående fot, men noterar att ni mer än fördubblade publiksnittet under de sju åren. 1996 hade ni istället ett snitt på 3800/match så ni hade knappast behövt fondläktaren för egen del.

1996 var för övrigt sista gången jag såg Bajen i seriespel på Stadion (missade BP away 2007, räknar inte in u-21 finalen ifjol). Blev torsk mot Spåret med 6-3 inför 1700 gubbar. Fan hände egentligen med Glenn Myrthil? Allt var inte bättre förr, hehe..
när jag va liten fanns inte ni. hälften DIF hälften aik och en mobbad luffare som man tog alla cig/snus av som var bajare.
Citera
2017-11-07, 07:41
Medlem
Julinhos avatar
Missta inte ditt HVB-boende för riksrepresentativt brushan.
Citera
2017-11-07, 08:54
Medlem
Salorms avatar
Skit i allt oviktigt snack nu..
Sitter och kollar på vilka länder som kliver in i första kvalificeringsronden och det är ju inte bara sexiga resmål.. https://en.wikipedia.org/wiki/2018%E2%80%9319_UEFA_Europa_League
Citera
2017-11-07, 12:31
Medlem
https://www.facebook.com/AllmannaSupporterklubben/videos/887125001460734/

Hela Sverige skrattar åt DIF
Citera
2017-11-07, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YungSosa
https://www.facebook.com/AllmannaSupporterklubben/videos/887125001460734/

Hela Sverige skrattar åt DIF

Du menar Ask skrattar åt DIF. Spännande...
Citera
2017-11-07, 16:19
Medlem
powderfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salorm
Skit i allt oviktigt snack nu..
Sitter och kollar på vilka länder som kliver in i första kvalificeringsronden och det är ju inte bara sexiga resmål.. https://en.wikipedia.org/wiki/2018%E2%80%9319_UEFA_Europa_League
kan du tolka det där? e för väck
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in