Hej,
det är nog lättast om jag beskriver problemet med ett litet exempel: Låt säga att jag ska ställa in böcker i bottenplanet på en bokhylla. Under tiden då jag är nerböjd och ställer in böckerna så är allt frid och fröjd, men så fort jag reser på mig och huvud hamnar vertikalt så drabbas jag av extremt intensiv och bultande huvudvärk. Lägger jag mig direkt ner på en säng så försvinner den, men kommer tillbaka om jag ställer mig upp igen. Håller jag mig stående så försvinner den efter 5-10 min, men om jag sedan anstränger mig det minsta så är den tillbaka.
Det här är inget nytt för mig, utan något jag har drabbats av så länge jag kan minnas. Problemet är dock att det nu verkar värre än någonsin. Insåg detta igår då jag möblerade om rum, och var tvungen att ta pauser konstant pga huvudvärken.
Värt att nämna att jag har haft migrän hela livet, dock mycket mildare sedan jag blev vuxen och är inget jag påverkas allt för negativt av. Den här "ansträngningshuvudvärken" kan dock lätt göra så att jag har mindre migränhuvudvärk under resten av dagen.
Har läst lite kring ansträngningshuvudvärk, men grejen är att jag inte direkt behöver anstränga mig för att det här ska uppstå. Det verkar som att horisontalt huvud till vertikalt huvud är vad som triggar det. Att skotta snö är t.ex bland det värsta jag kan göra, då det kombinerar ansträngning med att jag böjer mig ner och upp.
Har under det senaste halvåret lidit av ångest och panik-attacker. Jag vet dock inte om det har något med saken att göra. Också värt att nämna att jag har ovanligt hög puls (något läkarna märkte under ett orelaterat besök till akuten). För detta tar jag betablockerare (25mg).
Blev ett längre inlägg! Hur som helst, någon som har upplevt något liknande och kanske har en aning om vad som orskar detta?
Tack

!