2017-01-07, 00:26
Medlem
AlbusPercivals avatar
Nu på sistone har jag hört massa snabba fotsteg ovanför mitt tak här hemma (Bor i en envånings radhus) Dessa små snabba fotsteg har jag inte brytt mig så mycket om. Idag till min stora förvåning hör jag hur dessa fotsteg förvandlats till att råttjäveln gnagar på något uppe vid taket (Jag vet inte vad det är den gnagar på men det verkar som om den försöker göra hål någonstans där uppe. Jag vet förstås inte vad det är råttan eller musen försöker göra hål på men det känns obehagligt. Tänk så gör den ett hål och vips så faller den ner på mig medan jag ligger och sover?

Hur ska man lösa detta problem. Vet inte ens hur jag kan komma åt dom helt seriöst finns liksom ingen lucka jag kan öppna som gör att jag har tillgång och kan kika på saker som sker där uppe. Jag har endast hört en råtta gående på en och samma gång aldrig hört några fler.
Citera
2017-01-07, 00:31
Medlem
4yoonlys avatar
Har för mig Anticimex kan lösa detta... och vem vet... RUT/ROT/Hemförsäkring kanske göra detta till en mindre kostnad...

Men det kanske finns en lucka till undertaket någonstans och du kan sätta ut lite rått/musfällor som gör livet surt för den gnagande djuret?
Citera
2017-01-07, 00:37
Medlem
EnDodTigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusPercival
Nu på sistone har jag hört massa snabba fotsteg ovanför mitt tak här hemma (Bor i en envånings radhus) Dessa små snabba fotsteg har jag inte brytt mig så mycket om. Idag till min stora förvåning hör jag hur dessa fotsteg förvandlats till att råttjäveln gnagar på något uppe vid taket (Jag vet inte vad det är den gnagar på men det verkar som om den försöker göra hål någonstans där uppe. Jag vet förstås inte vad det är råttan eller musen försöker göra hål på men det känns obehagligt. Tänk så gör den ett hål och vips så faller den ner på mig medan jag ligger och sover?

Hur ska man lösa detta problem. Vet inte ens hur jag kan komma åt dom helt seriöst finns liksom ingen lucka jag kan öppna som gör att jag har tillgång och kan kika på saker som sker där uppe. Jag har endast hört en råtta gående på en och samma gång aldrig hört några fler.

De förökar sig snabbt enligt egen erfarenhet. Min fars hus blev i princip obeboeligt efter bara 3 månader och fick totalsaneras samt renoveras för ca 400k. Försäkringen täckte det inte heller utan enbart utrotningen, bla behövdes takbalkar bytas ut.

Samma symptom som TS beskriver.
Citera
2017-01-07, 01:22
Medlem
AlbusPercivals avatar
Blir att ringa anticimex imorgon detta är ju bara förjävligt. Har redan haft en mus på besök förra året och då tog det hus i helvete alla bara gapade här hemma vi är alla här hemma rädda för råttor. tro det eller ej vi ringde 112 och bad om hjälp när musjäveln var inne dock så var det till ingen nytta.

Hur snabbt kommer anticimex hit efter man ringt dom?
Citera
2017-01-07, 01:49
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterMagus
undrar vem skickade dem när ni ringde 112

Ingen de sa att vi skulle skita i att sova i rummet musen sprang in i och låsa dörren därefter ringa anticimex dagen efter. Hon var även noggrann med att vi inte fick ha ihjäl musen.
Citera
2017-01-07, 01:51
Medlem
Meminisses avatar
Skaffa katter, vet en som fick bukt med sitt råttproblem direkt.
Citera
2017-01-07, 02:00
Medlem
Citat:
Ingen de sa att vi skulle skita i att sova i rummet musen sprang in i och låsa dörren därefter ringa anticimex dagen efter..

ok

Citat:
Hon var även noggrann med att vi inte fick ha ihjäl musen.

nej sant? hahahahaha
Citera
2017-01-07, 12:06
Medlem
Men som husägare kan man inte vara helt efterbliven. Ringa Anticimex? Köp 10 fällor och ställ upp på vinden för fan.
Hur svårt kan det vara?
Finns även apparater som sänder ut ljud som stör råttjävlarna så de drar.
Citera
2017-01-07, 14:24
Medlem
AlbusPercivals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilserikkk
Men som husägare kan man inte vara helt efterbliven. Ringa Anticimex? Köp 10 fällor och ställ upp på vinden för fan.
Hur svårt kan det vara?
Finns även apparater som sänder ut ljud som stör råttjävlarna så de drar.

Jag har dessa apparater endast i förrådet. PRoblemet är att jag inte ens vet hur man kommer in i vinden. Det är en enplansradhus jag vetefan hur man kommer in dit och om det ens finns någon vind. Dom är ovanför taket på mitt hus.
Citera
2017-01-07, 14:51
Medlem
Finns det ingen lucka eller ventil på gaveln under taknocken?
Där jag bodde förut i ett fritidshus fanns det en lucka på ena och ventil på båda gavlarna.

Jag hade också en del ljud uppe på vinden hösttid. När jag kollade var det som tur var fladdermöss. Hoppas det är fallet för dig också.

Fick en sommar in möss i huset. En eftermiddag när jag kom hem levde det rövare i soppåsen under diskbänken. När jag gick dit flög det ut en liten mus som jag jagade runt i huset. Slutligen smet den in i badrummet då stängde jag dörren dit. Sen hämtade jag en plastburk och en styv broschyr. Slank in i badrummet, där jagade jag musen en bra stund. Den hoppade bl.a. dryga metern upp mot väggarna och var nog rätt panikslagen. Till slut var den så uttröttad att jag kunde damma plastburken över den och sen skjuta in broschyren.

Hittade sen var dom hade kommit in och tätade. Kunde sen höra hur dom förgäves krafsade dagligen i runt en månad på det stället.

Som sagt Anticimex är att rekommendera. Råttor är ruggiga djur.
Citera
2017-01-07, 19:00
Medlem
Nicke08s avatar
Djuren är gnagare och försöker ta sig in i varmare utrymmen där det finns mat.
Vid genomföringar är det troligast att de gör försök. Dvs där kablar, rör o annat går upp till vinden genom taket.
Köp råttgift. Ljudskrämmare är scam, helt verkningslöst. Råttfällor krångligt och sällan effektivt.
Katt och eller hund enda skyddet på sikt.
Citera
2017-01-07, 20:03
Medlem
Citat:
Jag har dessa apparater endast i förrådet. PRoblemet är att jag inte ens vet hur man kommer in i vinden. Det är en enplansradhus jag vetefan hur man kommer in dit och om det ens finns någon vind. Dom är ovanför taket på mitt hus.

Ja, antingen finns luckan inne i huset någonstans, eller så sitter den dumt nog ute på gaveln.
Finns det ingen lucka så får du såga hål själv. Att komma in på vinden är ett måste. Dels måste du få väck råttan o sedan ska man kunna kolla efter vattenläckor eller andra förändringar.

Råttgift i all sin ära, man vill inte ha en stinkande död råtta liggandes på något ställe där man inte kommer åt.
Se till att även täta hålet där den kom in. Har för mig att de inte behöver mer än 8 mm glipa för att möss ska slinka in.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in