Citat:
Ursprungligen postat av
Mynicname
Självklart får man inte välja utan det är domstolen som bestämmer om man får personligt eller solidariskt skadestånd.
Vad jag menar är att om 3 st grabbar gör lite dumheter i fyllan och villan och de blir solidariskt ansvariga att betala 60 000 så ska det mycket till för att skulden ska bli betald. Hade varje person istället fått 20 000 kr så tror jag att en eller två skulle ångra sig efteråt. Inom något år så tror jag att åtminstone 2 st har betalt sin skuld för att de växt upp och tagit tag i sitt liv.
Får trion istället ett solidariskt skadestånd så tror jag inte att betalningsviljan för personerna är lika stor. Betydligt svårare att skaka fram ett större belopp och dessutom så är nog känslan stor att man känner sig sviken av sina polare som inte vill bli skuldfria utan fortsätter stöka runt.
Vet inte hur du resonerar. "Betalningsviljan" skriver du om, här må du vilja vad som helst, men betalningen drivs in på ett eller annat sätt oberoende härav. Att få ut totala summan är det ju större chans till om det är ett solidariskt krav som föreligger.