Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-01-06, 15:48
Medlem
Då försöker vi en gång till.

Kör en SSD på 111Gb med OSet (Windows 7) på och en annan hårddisk för allmän lagring. SSDn har i princip inget utrymme kvar. Har kört CCleaner, Windows egna diskrensare, defragmenterat o.s.v men inget hjälper något nämnvärt.
Precis skannat disken med Treesize och enligt den är nästan 55Gb (!!) ockuperat av "AppData", en mapp jag inte kan hitta någonstans, och ytterligare 27Gb av två filer som jag kommer att lista nedan.
Hur ska jag göra för att ta bort allt detta? Går det att ta bort? Vad är säkert att ta bort?

1: pagefile.sys
2: hiberfil.sys
Citera
2017-01-06, 15:55
Medlem
AppData är en dold katalog som ligger under din användare. Slå på Dolda objekt så ser du den. Där sparar alla applikationer sin data så det är inte så troligt att du ska rodda runt där. Det är också därför den är dold per default.

pagefil.sys är virtuellt minne och hiberfil.sys är lagring av data när du gör hibernate på datorn.
Du kan ändra inställningarna för virtuellt minne och du kan deaktivera hibernate.
Googla på pagefil.sys och hiberfil.sys så får du råd om hur du ska göra.
Senast redigerad av e7andy 2017-01-06 kl. 15:58.
Citera
2017-01-06, 15:58
Medlem
ninjutsus avatar
sök på %appdata% och tryck enter.

Stänga av Hibernate
http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/

Ladda ner och kör PrivaZer också.
https://privazer.com/
Citera
2017-01-06, 15:59
Medlem
Som tidigare beskrivs.
Gå till C:\Användare\Användarnamn
Sen kan du skriva i sökfältet \appdata så kommer du vidare utan att visa dolda filer.
Finns även en mapp som heter programdata som ligger under C:

Du kan även ändra så mina dokument mappar sparar på annan disk än C:
Citera
2017-01-06, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
sök på %appdata% och tryck enter.

Stänga av Hibernate
http://www.howtogeek.com/howto/15140/what-is-hiberfil.sys-and-how-do-i-delete-it/

Ladda ner och kör PrivaZer också.
https://privazer.com/

Hibernate avstängt, PrivaZer är igång och har friat ett par Gb men vill få loss mer.
Planerar på att installera om allt förutom OSet så att det är fritt på SSDn. Är det lugnt att gå in manuellt i AppData och bara radera diverse programmappar som jag inte vill ha där?
Citera
2017-01-06, 16:22
Medlem
ninjutsus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DitzEgo
Hibernate avstängt, PrivaZer är igång och har friat ett par Gb men vill få loss mer.
Planerar på att installera om allt förutom OSet så att det är fritt på SSDn. Är det lugnt att gå in manuellt i AppData och bara radera diverse programmappar som jag inte vill ha där?
Beror helt på vad det är för mappar. Vissa program lämnar efter filer även när de avinstallerats, mappar som tillhör dessa program kan du ju radera. Andra mappar innehåller programfiler för installerade program, raderar du dessa så blir det knas med datorn. Så länge du vet vad du raderar så.
Citera
2017-01-06, 17:46
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DitzEgo
Då försöker vi en gång till.

Kör en SSD på 111Gb med OSet (Windows 7) på och en annan hårddisk för allmän lagring. SSDn har i princip inget utrymme kvar. Har kört CCleaner, Windows egna diskrensare, defragmenterat o.s.v men inget hjälper något nämnvärt.
Precis skannat disken med Treesize och enligt den är nästan 55Gb (!!) ockuperat av "AppData", en mapp jag inte kan hitta någonstans, och ytterligare 27Gb av två filer som jag kommer att lista nedan.
Hur ska jag göra för att ta bort allt detta? Går det att ta bort? Vad är säkert att ta bort?

1: pagefile.sys
2: hiberfil.sys

Appdata hanterar du som nämnts.

Kör allt som är möjligt med Windows "extended" disc cleanup. Kryssa i för W.updates och starta om datorn vid slutförande.

Har du 8Gb eller mer så kan du stänga av pagefilen. Mindre än så, ställ den på 200mb minimum 1024 max. Använd RAM rens om nödvändigt.

Borde ge åtskilliga GB.
Citera
2017-01-12, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ninjutsu
Beror helt på vad det är för mappar. Vissa program lämnar efter filer även när de avinstallerats, mappar som tillhör dessa program kan du ju radera. Andra mappar innehåller programfiler för installerade program, raderar du dessa så blir det knas med datorn. Så länge du vet vad du raderar så.

Nja knas med datorn för man raderar AppData mappen är kanske inte helt korrekt.
Beror så klart på hur man definierar knas.

Tanken med AppData är att där ska alla program spara konfiguration, ändringar och liknande.
Själva filerna som behövs för att köra programmet ska finnas i Program Files.

Sen finns det förvisso några enstaka program som installeras helt i AppData för att kringgå behov av admin rättigheter.

Raderar man filer i appdata kommer respektive program nollställas, och vissa där programmerare inte förstått funktionen av AppData mappen kommer sluta fungera helt.

Det som brukar ta plats i appdata är tillfälliga autouppdateringar, loggar, mailfiler, diverse cacher(tex Spotify) och diverse andra temp filer.

Men jo jag hade snarare gått in i AppData mappen och kollat på vilka mappar där i som tar plats och sen rensat där i.
tänk dock på att det finns 3 AppData för varje användarkonto.

Dem finns förvisso på samma ställe i
%userprofile%\AppData\Local
%userprofile%\AppData\LocalLow &
%userprofile%\AppData\Roaming
men %appdata% länkar direkt till %userprofile%\AppData\Roaming.

där %userprofile% troligtvis är c:\Users\%username%\ beroende på OS språk
Citera
2017-01-27, 12:47
Medlem
Har du SSD och 8Gb ram eller mer så kan du avaktivera pagefilen eller flytta den till någon av dina andra diskar.

Hibernate behövs inte heller

Kör du annat program också på Os disken ?, steam vet jag äter upp utrymmet på diskar
Senast redigerad av peckapecan 2017-01-27 kl. 12:51.
Citera
2017-01-29, 19:57
Medlem
Ladda ner till takeowershipex.exe så kan du ta kontroll över den mapp eller fil som du vill radera, som du kan bli nekad beroende på permissions. Med denna lilla app så slipper du sitta och göra dig själv till ägare av mappen/filen utan får rättigheterna på studs, sedan är det bara att radera, det kan stå att det inte går en eller två gånger men tryck bara på "try again" så går det vägen.

FÖRBANNAT trött på att man inte kan radera vad fan man vill ens med ett administratörskonto, ens eget adminkonto borde räcka för att radera allt utom systemfiler, filer som inte vill raderas är ofta något fuffens från något raderat virus men vars mappar biter sig fast. Man har ju knappt några rättigheter över huvud taget i Windows 10, kan inte minnas att jag hade dessa problem i XP och 7, på sin höjd kunde man vara tvungen att ta bort ett skrivskydd men inte mer än så. Och hur jävla enkelt är det att ändra behörighet till en mapp eller dyl. manuell? Jag är en hyfsat avancerad användare och har lyckats men det är fan inte enkelt, hur en vanlig användare som stöter på detta problem ska klara saken... det går inte. Varför kan man inte få ha full kontroll över sin egen dator, med ett riktigt adminkonto borde jag få radera vad fan jag vill, även om det skulle skada systemet, då är det ju mitt eget fel, men det känns som sagt som man knappt äger datorn/operativsystemet från man använder. Trött som fan på filer som inte vill försvinna.
Citera
2017-01-31, 17:13
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
//

FÖRBANNAT trött på att man inte kan radera vad fan man vill ens med ett administratörskonto, ens eget adminkonto borde räcka för att radera allt utom systemfiler, filer som inte vill raderas är ofta något fuffens från något raderat virus men vars mappar biter sig fast. Man har ju knappt några rättigheter över huvud taget i Windows 10, kan inte minnas att jag hade dessa problem i XP och 7, på sin höjd kunde man vara tvungen att ta bort ett skrivskydd men inte mer än så.

//

Då har du ett väldigt kort minne. Det har alltid varit så på Windows att administrator inte har full tillgång till hela systemet, det har endast LocalSystem account. Anledningen till det är hur Windows säkerhetsmodell fungerar vilket du borde veta om du nu är en "avancerad" användare.

För övrigt är det ganska mycket "skit bakom spakarna" i ditt gnällande.
Citera
2017-02-01, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av selfredrum
FÖRBANNAT trött på att man inte kan radera vad fan man vill ens med ett administratörskonto, ens eget adminkonto borde räcka för att radera allt utom systemfiler, filer som inte vill raderas är ofta något fuffens från något raderat virus men vars mappar biter sig fast. Man har ju knappt några rättigheter över huvud taget i Windows 10, kan inte minnas att jag hade dessa problem i XP och 7, på sin höjd kunde man vara tvungen att ta bort ett skrivskydd men inte mer än så. Och hur jävla enkelt är det att ändra behörighet till en mapp eller dyl. manuell? Jag är en hyfsat avancerad användare och har lyckats men det är fan inte enkelt, hur en vanlig användare som stöter på detta problem ska klara saken... det går inte. Varför kan man inte få ha full kontroll över sin egen dator, med ett riktigt adminkonto borde jag få radera vad fan jag vill, även om det skulle skada systemet, då är det ju mitt eget fel, men det känns som sagt som man knappt äger datorn/operativsystemet från man använder. Trött som fan på filer som inte vill försvinna.

Med verktyget PsExec från Microsoft Sysinternals kan du bli lokalsystem-användare på din dator, det kanske kan hjälpa dig. Här är en gammal länk, men jag testade på Win 10 och det verkar fortfarande funka: https://blogs.technet.microsoft.com/askds/2008/10/22/getting-a-cmd-prompt-as-system-in-windows-vista-and-windows-server-2008/
Senast redigerad av NeoFlexer 2017-02-01 kl. 22:14.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in