2017-01-04, 21:24
Medlem
starke_adolfs avatar
Man får vara den man är.

Mycket klyschigt uttryck som ska tala för att alla får vara sig själva i den kontext där uttrycket används. Den utgår från avståndstagandet från en norm om vad som är accepterat. Jag tycker att formuleringen är väldigt konstig. Man är väl alltid den man är? Hade man inte varit det hade man varit någon annan. Det uttrycket borde säga är väl ändå att "man får vara den man vill vara".

Den man är, är man oavsett om man vill det eller inte. Den man vill vara är man om man är den man vill vara, men det är inte säkert att man är det om man inte får. Exempel: Du är transsexuell i Ryssland. Du får enligt normen inte vara den du vill vara (transsexuell) så därför är du det kanske inte, åtminstone inte offentligt. I en social kontext i vilken uttrycket skulle kunna användas, så är du därför inte transsexuell. Med andra ord får du vara den du är, men du får inte vara den du vill vara.
Senast redigerad av starke_adolf 2017-01-04 kl. 21:34.
Citera
2017-01-04, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av starke_adolf
man får vara den man är.
Man får vara som man är när man inte blev som man skulle.
Citera
2017-01-04, 21:35
Medlem
Ruskigbusss avatar
Nej, det gör man inte i filosofi.

Kanske i språk.

Filosofi --> Språk
/Moderator
Citera
2017-01-04, 21:35
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xuno
Man får vara som man är när man inte blev som man skulle.
Du kommer alltid att vara den du är, oavsett om du blev som du skulle eller inte.
Citera
2017-01-04, 21:37
Medlem
Citat:
Du kommer alltid att vara den du är, oavsett om du blev som du skulle eller inte.
Det är så sant som det är sagt.
Citera
2017-01-04, 21:38
Medlem
Grytunderlags avatar
En klar majoritet av de som nämner detta citat är människor som vill passa in, paradoxalt nog.
Citera
2017-01-04, 21:38
Medlem
VelvetReds avatar
Jag duger tydligen aldrig som jag är. Därmed står jag pår mig och bygger upp mig själv, blir en bättre männsika osv. Andra börjar fatta intresse, men det dör ut, och därmed dör min entusiasm ut. Jag borde egentligen bära en mask, då vore jag bättre? Ja, såklart, självklart kan ingen älska ett konstigt djur som bara äter, knullar och ser över sitt eget hus.

Visst har jag empati, men vad betyder det numera? Ingen ser det iaf, när jag visar omtanke, jag kunde likagärna ha kryssat "like" på deras nya profilbild på facebook.
Citera
2017-01-04, 21:42
Medlem
Grytunderlags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VelvetRed
Jag duger tydligen aldrig som jag är. Därmed står jag pår mig och bygger upp mig själv, blir en bättre männsika osv. Andra börjar fatta intresse, men det dör ut, och därmed dör min entusiasm ut. Jag borde egentligen bära en mask, då vore jag bättre? Ja, såklart, självklart kan ingen älska ett konstigt djur som bara äter, knullar och ser över sitt eget hus.

Visst har jag empati, men vad betyder det numera? Ingen ser det iaf, när jag visar omtanke, jag kunde likagärna ha kryssat "like" på deras nya profilbild på facebook.
Att försöka anpassa sig till vad de tror är samhällets normer har aldrig gjort någon genuint lycklig.
Citera
2017-01-04, 21:46
Medlem
VelvetReds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytunderlag
Att försöka anpassa sig till vad de tror är samhällets normer har aldrig gjort någon genuint lycklig.

Jag ser det jag möter, och tyvärr möter jag andra normer än mina egna, alltför ofta. Jag vill bara få dela en kort stund på jorden tillsammans, i kärlek, kanske tom med barn tillsammans?

Men alla är som zombies numera, som tomma skal av det de en gång var, som människor. Jag undrar, vart gömmer ni er?

För ni finns ju kvar, någonstans där under allt det som skyddar er?
Citera
2017-01-04, 21:47
Medlem
starke_adolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grytunderlag
En klar majoritet av de som nämner detta citat är människor som vill passa in, paradoxalt nog.
Är det ens paradoxalt? De som har incitament för att förändra normen är de som sticker ut från den. Istället för att de utstickande personerna själva ska anpassa sig till normen, så får normen anpassa sig till dem. Jag tror att det är den yttersta uttrycket av den postmoderna eran där heterogena grupper ses som mer värdefulla än homogena. Jag tänker att det utgår från en tanke om att det inte finns något rätt sätt att vara homogen på, inget objektivt värdefullt. Det kan vara svårt att argumentera emot, eftersom ett motargument i sådana fall utgår från ens egna föreställningar om vad som är rätt eller fel eller mer värdefullt.
Citera
2017-01-04, 21:55
Medlem
starke_adolfs avatar
Jag tror att homogena grupper är något som människor tvingas in i, framförallt i tider av krig eller konflikt. Under konflikter finns det värdefulla egenskaper, där statsmakten sätter ribban för vad som är av värde - det bildas en till synes objektiv norm. Eftersom Sverige har varit relativt konfliktfritt under så lång tid så har vi heterogeniserats i en högre takt än andra länder. Därför är vi, och får vi vara lite mer de vi är och vill vara än i andra länder tror jag. Människans medfödda gruppinstinkt och de strukturer som följer av denna, tror jag inte dominerar när det gäller så stora grupper.

Det är svårt att bilda sig en uppfattning om det är en positiv utveckling eller inte. Det är i sig fint att alla får vara de de vill vara. Dock kanske det ger upphov till ett identitetssökande som aldrig tar slut, då det ständigt finns nya saker att förhålla sig till och där ingenting är mer rätt än någonting annat. Är alla sitt yttersta jag när det inte finns en tydlig inre identifikation eller en tydlig yttre identifikation?
Citera
2017-01-04, 23:11
Medlem
Citat:
Jag tycker att formuleringen är väldigt konstig.

Det kanske är därför som man inte får så många träffar när man googlar "Man får vara den man är."

Citat:
Det uttrycket borde säga är väl ändå att "man får vara den man vill vara".

Ja det är vanligt att man säger;
-Man får vara som man är
-få vara den man är
-få vara som man är, osv men "Man får vara den man är" ger som sagt inte många träffar...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in