2017-01-04, 19:06
Medlem
Hej
Märkte igår att våran katt inte åt och var allmänt slö och inte som hon brukar vara så gav det 1 dag men hon var i princip likadan idag. Bokade tid hos veterinär idag och medans vi väntade i rummet hos veterinären så ser vi att hon är gul vid öronen och veterinären sa direkt att hon trodde det va gulsot.
Såg inget gult igår och läste att märker man detta i tid så kan katten klara det men vet självklart att det är väldigt allvarligt.
Katten är nu inlagd hos veterinären, känns ändå tryggt.
Hon åt lite kattgodis, ost å skinka innan vi åkte iaf + vatten.
Någon som haft katt som fått gulsot, hur gick det för er isåfall ?
Känns så hemskt, förlorade våran andra katt förra året i cancer å nu detta med våran andra misse.
Citera
2017-01-04, 20:39
Medlem
Fan vad tråkigt, hoppas det går bra för er! Min kompis hade en katt som drabbades av gulsot och tyvärr behövde avlivas
Citera
2017-01-04, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av balsameradleopard
Fan vad tråkigt, hoppas det går bra för er! Min kompis hade en katt som drabbades av gulsot och tyvärr behövde avlivas

Ja det känns förjävligt å man va inte förvarnad på något sätt heller
Våran andra katt dog i cancer förra året å våran tredje katt hade problem med urinvägarna för 2 år sedan och dog så man har haft en jävla otur
Dom skulle ta massa prover å ultraljud så får domen imorgon.
Tråkigt med din kompis katt, katter är ju verkligen som ens små barn
Citera
2017-01-04, 21:14
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Gulsot är inte en sjukdom utan ett symtom som kan ha många olika orsaker, det behöver inte alls bli avlivning. Nu är ju kissen inlagd och i goda händer.

Kanske har du googlat själv och läst om gulsot? Hittade i vart fall detta som jag tyckte var informativt och bra.

http://www.fraga-veterinaren.se/finns-behandling-av-gulsot-hos-katt-eller-maste-man-avliva/

Önskar lycka till och hoppas allt går bra.
Citera
2017-01-04, 21:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Gulsot är inte en sjukdom utan ett symtom som kan ha många olika orsaker, det behöver inte alls bli avlivning. Nu är ju kissen inlagd och i goda händer.

Kanske har du googlat själv och läst om gulsot? Hittade i vart fall detta som jag tyckte var informativt och bra.

http://www.fraga-veterinaren.se/finns-behandling-av-gulsot-hos-katt-eller-maste-man-avliva/

Kändes lite lugnande med ditt inlägg, tack!
Hon har iaf inte varit utan mat länge och jag brukar ge henne lite godisar lite då och då och sen fick hon skinka och ost idag så helt tom i magen har hon inte varit, får hoppas vi har kommit in med henne i rätt tid!
Känns ändå lite lugnande också för hon älskar att bli kammad och jag kammade henne förut å hon njöt å gned sig haha även fast hon är dålig
Sen va hon ute igår en stund så hon har inte varit helt liggande å slutkörd.
Citera
2017-01-04, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Dom skulle ju ta prover och göra ultraljud på henne och borde dom inte ha ringt oss ikväll om det var väldigt illa med henne ?
Dom sa att dom skulle höra av sig om det va något så man tycker ju att dom borde ringt ikväll isåfall.
Citera
2017-01-04, 22:43
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmu1
Dom skulle ju ta prover och göra ultraljud på henne och borde dom inte ha ringt oss ikväll om det var väldigt illa med henne ?
Dom sa att dom skulle höra av sig om det va något så man tycker ju att dom borde ringt ikväll isåfall.

Ja, jag tycker de borde hört av sig ikväll. De har läget under kontroll, tror jag.

Håller med dig i resonemanget att hon dock har rätt bra allmäntillstånd och att ni kom i tid. En döende katt drar sig undan och beter sig inte alls som din, så släpp de tankarna.

De bör höra av sig i morgon förmiddag med provsvaren, men förstår du är orolig. Ring på morgonen när de öppnar så du slipper sitta på nålar. I natt kan du sova lugnt för hon är i goda händer.
Citera
2017-01-05, 01:28
Medlem
Mohaves avatar
Stackars katt! Hur gick det?
Citera
2017-01-05, 09:01
Medlem
Ringde dom nu och dom kunde inte säga så mycket föräns dom ringer oss under förmiddagen men hon hade blivit matad 3 ggr utan problem inatt, haft dropp, fått vitaminer under natten så känns ändå hyfsat bra att hon ätit ändå.
Citera
2017-01-05, 22:22
Medlem
Infektion i levern hade hon.
Fick hem henne idag med hoppet att det går att rädda henne med kortison och antibiotika annars blir det avlivning
Sålänge hon äter och dricker + går på toa så skulle det vara bra tecken och hon har ätit massor och även varit på toa så känns ändå bra!
Citera
2017-01-06, 17:33
Medlem
Ännu bättre med henne idag, god aptit och dricker bra!
Piggare och går även på lådan ofta så känns bra att det går åt rätt håll!
Enda konstiga är att våran andra katt på 1,5 år är helt plötsligt rädd för våran sjuke katt nu, hon fräser å vill inte ens vara i samma rum, kan det vara för att hon känner av att den andre är sjuk ?
Dom har alltid varit kompisar å brukar busa men nu är den lille vettskrämd för den sjuke
Citera
2017-01-06, 18:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimmu1
Ännu bättre med henne idag, god aptit och dricker bra!
Piggare och går även på lådan ofta så känns bra att det går åt rätt håll!
Enda konstiga är att våran andra katt på 1,5 år är helt plötsligt rädd för våran sjuke katt nu, hon fräser å vill inte ens vara i samma rum, kan det vara för att hon känner av att den andre är sjuk ?
Dom har alltid varit kompisar å brukar busa men nu är den lille vettskrämd för den sjuke

Men vad bra, absolut åt rätt håll. Du ska se hon kommer bli frisk.

Att lillkatten tycker hon är läskig är inte konstigt alls. Hon luktar veterinär och medicin, plus själva sjukdomen kanske får henne att lukta annorlunda också.

En annan sak är att den sjuka katten får mycket uppmärksamhet nu, kanske är den lille lite sur över det? Kanske kela extra med honom?

Tror allt kommer bli som vanligt när stora kisse är frisk, du behöver inte göra nåt speciellt.

Glad att du uppdaterar så vi får veta hur det går.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in