2017-01-04, 12:41
Medlem
Hej, min mamma skaffade lite aktiefonder till mig när jag var väldigt liten. Inga stora pengar alls, handlar om några tusen. Fonderna ligger hos swedbank (?)

Jag fick precis upp intresset för dessa fonder och är helt ny på detta. Jag håller på att lära mig massa nytt om fonder i skrivande stund.

Så här ser kontot ut idag :

Allemansfond komplett ( + 49 % )
Asienfond ( + 51 % )
Kapitalinvest ( + 54 % )
Technology ( + 20% )

Dvs så står kontot med en ökning på 50% ... På 19 år

Jag har alltid varit glad över att det står så mycket + % men om jag förstår rätt så borde igentligen konto nästan ligga på 110% + ökning under 19 år om de hade följt index eller tänker jag fel? Bör jag alltså sälja och investera pengar i något nytt?

Flera tips tas gärna emot! Tack!!
Citera
2017-01-04, 14:22
Medlem
Ja, 50% på 19år är inte direkt något att jubla över

Ett första steg i rätt riktning vore att sälja dina fonder och sedan skapa ett konto på en aktiebank med lågt courtage, ex Avanza eller Nordnet. Sedan råder jag dig att läsa på lite kort om ISK-konto vilket du bör använda istället för det traditionella aktiesparkontot(ISK är bättre skattemässigt och du slipper deklarera).

Så, när du väl har du fått en liten summa pengar på ett ISK konto hos en internetbank med låga avgifter är det dags att investera. I vad undrar du då? Därom tvista de lärda. En bra grund är dock som du nämnde att investera i indexfonder, gärna månadsvis och med en lång tidshorisont(flera år).
Citera
2017-01-04, 14:56
Medlem
RostigHinks avatar
Så som föreslaget, öppna ISK hos nätmäklare. Sälj alla fonder, ingen av dem är direkt bra. Tänk på att det blir skatt på 30% av vinsten son betalas 2018 om du säljer i år.

Framförallt allemansfonden har fått hård kritik för sitt usla resultat.
Citera
2017-01-04, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Så som föreslaget, öppna ISK hos nätmäklare. Sälj alla fonder, ingen av dem är direkt bra. Tänk på att det blir skatt på 30% av vinsten son betalas 2018 om du säljer i år.

Framförallt allemansfonden har fått hård kritik för sitt usla resultat.
Trodde det bara var en schablonskatt man behövde betala över sitt isk. Eller måste man skatta 30% på innehavet man säljer även om det har stått på ett isk?
Citera
2017-01-04, 16:02
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SweDutch
Trodde det bara var en schablonskatt man behövde betala över sitt isk. Eller måste man skatta 30% på innehavet man säljer även om det har stått på ett isk?
Fonderna är 19 år gamla.

KF har väl funnits i 20 år så det är förstås möjligt att de ligger i en sån, men skulle gissa på att de inte gör det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in