2017-01-05, 17:37
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Även vi andra som inte bor på Rosengård, tydligen.
Vadå "tydligen"? Menar du bilägare i gemen, i hela landet även utanför problemområdena? Vad har du för belägg för det i så fall?
Citera
2017-01-05, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Vadå "tydligen"? Menar du bilägare i gemen, i hela landet även utanför problemområdena? Vad har du för belägg för det i så fall?

Jag menar bilägare i Malmö. Enda anledningen att jag inte har sagt vilket försäkringsbolag jag pratade med är för att jag inte mindes det, men nu när jag tänker efter så var det med 95% säkerhet "If försäkringar" som jag pratade med. Snubben jag pratade med beklagade och tyckte det var pinsamt att han bara kunde erbjuda mig en helförsäkring som skulle kosta i princip vad bilen kostade mig köpa. Han skyllde på alla bilbränder vi har haft i Malmö.
Citera
2017-01-05, 18:14
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
Jag menar bilägare i Malmö. Enda anledningen att jag inte har sagt vilket försäkringsbolag jag pratade med är för att jag inte mindes det, men nu när jag tänker efter så var det med 95% säkerhet "If försäkringar" som jag pratade med. Snubben jag pratade med beklagade och tyckte det var pinsamt att han bara kunde erbjuda mig en helförsäkring som skulle kosta i princip vad bilen kostade mig köpa. Han skyllde på alla bilbränder vi har haft i Malmö.
Ok, jag vet inte hur snäva geografiska områden försäkringsbolagen använder sig av. Det låter lite väl stort om hela Malmö kommun skulle vara ett enda område som kan få förhöjda premier pga detta, lite mer avgränsat till verkliga problemområden borde det kunna vara. Om vi ser till landet i stort så borde inte detta kunna vara något hållbart argument för höjning, så mycket bilbränder är det inte ännu.
Citera
2017-01-05, 18:20
Medlem
Citat:
Ok, jag vet inte hur snäva geografiska områden försäkringsbolagen använder sig av. Det låter lite väl stort om hela Malmö kommun skulle vara ett enda område som kan få förhöjda premier pga detta, lite mer avgränsat till verkliga problemområden borde det kunna vara. Om vi ser till landet i stort så borde inte detta kunna vara något hållbart argument för höjning, så mycket bilbränder är det inte ännu.

Jag tycker inte ens att det är ett hållbart argument för Malmö. Jag bor knappast i ett område som drabbas. Det skulle vara om någon pensionär vill agera ligist i protest mot att barnen vill kasta in dem på något äldreboende.

Men ja, tack och lov finns det försäkringsbolag som inte tittar på geografin.
Citera
2017-01-05, 18:54
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Det vore intressant att veta hur stor del av försäkringsbolagens utbetalningar i bilförsäkringsärenden som gäller anlagda bilbränder i förhållande till de totala bilförsäkringsärendena. Är det mycket så skulle det kunna påverka premierna även i icke drabbade områden då det skulle bli för dyrt om bara de i de drabbade områdena fick höjda premier, så dyrt att bolagen skulle förlora kunder.

Jag hittar ingen siffra på totala antalet bilbränder i landet men här http://www.dn.se/nyheter/sverige/fordubbling-av-antalet-bilbrander-sedan-ar-2000/ ges siffror för vad jag antar är de värsta kommunerna 2015. Jag får det till 773 bilbränder. Totalt kanske det hamnade på runt 1000 i hela landet då. Jag skulle tro att det i så gott som samtliga fall slutar med totalförlust av bilen så försäkringsbolaget får betala en ny (om den nu har försäkring som täcker sådant). Jag skulle tro att det genomsnittliga bilpriset (många med några år på nacken) här ligger under 100 000 kr. Om vi säger 100 000 kr och 1000 bilar får vi 100 miljoner i utbetalningar från bolagen.

Det finns c:a 4,5 miljoner bilar i Sverige. Vad kan den genomsnittliga försäkringspremien ligga på, runt 4000 kr/år kanske? Om vi säger lite drygt 4000 kr/bil och år får bolagen in c:a 20 miljarder/år i bilförsäkringspremier. Utgifterna för bilbränderna motsvarar i så fall c:a 0,5 % av bolagens intäkter för bilförsäkringar.

De djävlarna försöker ju alltid höja premien med vilka argument som helst men jag tror man får elda betydligt mer än idag om de verkligen ska ha detta som ett hållbart skäl till höjningar över hela landet.

Jag gjorde det och fann exempelvis denna artikel från augusti: http://www.dn.se/ekonomi/bilbrander-kan-ge-hogre-premier/
Bara i särskilt drabbade områden då kanske.
Det är ju högst möjligt att mitt bolag smetar ut premiehöjningen över samtliga och även att de smyghöjer lite. Har inte en aning.
Citera
2017-01-05, 19:11
Medlem
Jag var också fundersam kring det här med ifall bilförsäkringen blivit dyrare pga alla bilbränder. Men det har nog varit rätt så marginellt. Trots att det brinner tusentals bilar.

Vad är orsaken till det? Min gissning är:

* Premierna har höjts i riskområdena, dvs det är olika risknivåer beroende på vem man är och var man bor. Således, teorin är att vissa får betala mer än andra.

* Många av bilarna som brinner får ingen ersättning. Det kan vara misstanken om bedrägeri eller troligtvis mer vanligt, bilar som inte har en bilförsäkring. Det senare tror jag är ganska vanligt. Vi snackar ändå om t ex Malmö där en stor mängd bilar står på en målvakt som ägare.

* Den största kostnaden kring bilbränder är det samhället som står för. Nu snackar jag brandkår, polis och bilbärgning (ev betalar offret bilbärgningskostnaden). Men en uttryckning för att släcka en bilbrand kostar också. Även om bilen är värd 100.000 kr så lär ju själva arbetet att släcka branden också kosta en slant.

* Försäkringsbolagen har öppet gått ut och sagt att de ogärna vill höja bilförsäkringarna för att det är mycket bilbränder. Det är alltså en politiskt fråga också.
Citera
2017-01-06, 01:53
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag fick min premie höjd nyligen och min bil är visserligen av den typen som brinner lite oftare än andra, men... Jag är en medelålders svensk man, bor i ett hus en mindre stad och har bilen parkerad i mitt eget garage. Med andra ord är jag osäker om man enligt försäkringsbolagen kan klassas högre än så.

Så jag ringde och frågade och den mycket trevliga (och faktiskt lät hon förstående på riktigt) damen, sannolikt i min ålder, förklarade rakt ut att de varit tvungna att höja premierna p.g.a. av mycket ökade kostnader tack vare bränderna.

Hon sade även att hon förstår om jag vill prova med de andra bolag som finns, men hon trodde jag skulle få samma svar där. Nu provade jag inte eftersom jag har alla försäkringarna i det här bolaget så det blir dyrare för mig totalt sett att byta.

Så svaret på TS fråga är helt enkelt ja.

Vissa försäkringsbolag ersätter inte bränder inte har någon utredd teknisk orsak. Dvs skadegörelse genom brandattentat täcks då inte. Dessa försäkringar är betydligt billigare.
Citera
2017-01-08, 22:52
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Ja. Mohammed på Rosengård lär väl få slanta rejält när han ska försäkra sin M3:a

Skulle nog tro att Mumu skiter i att betala försäkring. Bilmålvakter är dessutom ganska vanliga i de så kallade "utsatta områdena" om jag förstått det rätt.
Citera
2017-01-14, 17:50
Medlem
Citat:
Ungefär sedan 2013 har flera stora försäkringsbolag höjt premien på bilförsäkring för personer som bor i bostadsområden som med viss regelbundenhet drabbas av bilbränder.

http://www.smp.se/ledare/ta-hand-om-din-omgivning/

En kostnadsfördelningens variant av närhetsprincipen är nog bra. Det flyttar konsumentbesluten så att det kan leda till handling; åtminstone synliggör det problem som annars är svårare att som konsument frigöra sig från. På liknande vis kan vi nu se kommunerna beträffande invandringen och integrationen öka motståndet mot statens övervältrande av kostnaderna. Ju tidigare och tydligare kostnaderna når utförarna och konsumenterna, desto snabbare kan det mobilisera och låta insikt övergå i beslut och handling.
Citera
2017-01-18, 11:55
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Har inte heller märkt av någon höjning men det gäller givetvis på var man bor.

För några år sedan gick det att gå in på försäkringsbolagens hemsidor och i princip fylla i bluffuppgifter på var man bodde och vilket fordon man ägde och därefter få en automatisk offert.

Kommer ihåg att jag höll på att trilla av stolen när jag fick priset på en försäkring i Rosengård och jämförde det priset med mitt dåvarande pris.

Jag tror att möjligheten till en blufförfrågan är borttagen nu.

I de fall försäkringsbolagen och tjänster som Compricer behöver veta personnummer för att ge prisuppgift är det ju bara att ladda ned första bästa FUP eller dom. Vips så har man en Utmanings personnummer att knappa in och ser försäkringskostnaden i en ockupationszon. Även om det är osannolikt att en Utmaning döms till frihetsberövande och att straffet verkställs så är det säkrast att först bekräfta med Ratsit att han fortfarande är folkbokförd i ockupationszonen och inte på en anstalt.
Citera
2017-01-20, 21:51
Medlem
Är ju mycket som påverkar priset på en bilförsäkring. Biltyp, skadefrekvens för modellen, skadefria år, vart man bor mm. Har inte själv märkt av någon höjning på åratal, möjligen några kronor i månaden men inte mer. En helförsäkring kostar mig drygt 200:- i månaden och bor man på landet är det ju helförsäkring som gäller då man är beroende av bilen. Men bor man i t.ex Rosengård och vill försäkra en för tjuvar attraktiv bil som BMW full med begärlig elektronik, ja då handlar det säkert om stora månadsbelopp i premier.
Citera
2017-01-20, 21:57
Medlem
toby79s avatar
Den här frågan var uppe i den lokala slaskpressen och där sa bolagen att de inte avser att höja premien tack vare alla bränder,,, men allvarligt... Om man har ett krav att betala ut och orsaken till utbetalningen ökar,, nog fan börjar man ta betalt. Fördelen är ju att det inte alltid finns en brandförsäkring på de bilar som brinner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in