2017-01-04, 04:12
Avstängd
OliverCromwells avatar
Det som för några år sedan bara var en sommartradition i Sverige har idag mer eller mindre blivit en konstant faktor av det vardagliga livet i Sverige, i synnerhet i större städer. Det gäller bilbränderna som numera konstant verkar härja i Sverige.

Jag har inte ägt bil så länge, så jag tänkte fråga er som ägt bil ett tag.

Har alla bilbränderna gjort att priset på bilförsäkringar gått upp de senaste åren?

Går det att märka av/se detta på något sätt?

Vet ni mer om detta ni som jobbar inom försäkringsbranschen?
Citera
2017-01-04, 04:43
Medlem
kraftfoders avatar
Bilförsäkringarna blev dramatiskt dyrare för kanske 10 år sedan, då trafikförsäkringsdelen blev utsatt för en skatt. (Typ dubbla priset, skatten var för att "betala" kostnaderna för olycksoffrens sjukvård, hette det).

Nej, jag har inte märkt av någon skillnad på kaskodelen, för det är väl i så fall där bilbränderna skulle märkas. Däremot får man som försäkringstagare betala olika premier beroende på var man bor, och hur bilen är parkerad. Jag som bor i en lugn "överklasstadsdel" och har bilen förvarad i eget privat låst garage under nätterna, betalar betydligt mindre premie (typ halva) än den som bor i Hjällbo och har bilen parkerad på gatan.

Edit: Förtydligar lite vad jag menade: Bor man alltså i ett område (Hjällbo etc.) där bilbränder är vanligt förekommande /"en del av den nya kulturen", får man antagligen betala mer i premie även för detta. Tidigare betalade folk i Hjällbo mer för att stöldrisken var högre, nu får de betala mer även för ökad brandrisk. My 2 cents.
Senast redigerad av kraftfoder 2017-01-04 kl. 04:51.
Citera
2017-01-04, 05:50
Avstängd
OliverCromwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Bilförsäkringarna blev dramatiskt dyrare för kanske 10 år sedan, då trafikförsäkringsdelen blev utsatt för en skatt. (Typ dubbla priset, skatten var för att "betala" kostnaderna för olycksoffrens sjukvård, hette det).

Nej, jag har inte märkt av någon skillnad på kaskodelen, för det är väl i så fall där bilbränderna skulle märkas. Däremot får man som försäkringstagare betala olika premier beroende på var man bor, och hur bilen är parkerad. Jag som bor i en lugn "överklasstadsdel" och har bilen förvarad i eget privat låst garage under nätterna, betalar betydligt mindre premie (typ halva) än den som bor i Hjällbo och har bilen parkerad på gatan.

Edit: Förtydligar lite vad jag menade: Bor man alltså i ett område (Hjällbo etc.) där bilbränder är vanligt förekommande /"en del av den nya kulturen", får man antagligen betala mer i premie även för detta. Tidigare betalade folk i Hjällbo mer för att stöldrisken var högre, nu får de betala mer även för ökad brandrisk. My 2 cents.

Okej, det låter rimligt.

Är själv lantis, så jag undviker nog de värsta kostnaderna. Jag tänkte så klart mest på storstadsbor och främst då de som bor i koloniala områden.

Läste att polisen i Dalarna misstänkte försäkringsbedrägerier då bilbränderna härjade i Borlänge nyligen.

Därför funderade jag på detta. Känns ganska naturligt att det skulle vara så om det stämmer eller om de bara misstänker att försäkringsbedrägerier av den sorten sker.

Tråkigt för de skötsamma som råkar bo i området eller i närheten. De kanske väljer att undvika att köpa bil och istället utsättas för mångfalden i kollektivtrafiken.
Citera
2017-01-04, 05:58
Medlem
Har inte heller märkt av någon höjning men det gäller givetvis på var man bor.

För några år sedan gick det att gå in på försäkringsbolagens hemsidor och i princip fylla i bluffuppgifter på var man bodde och vilket fordon man ägde och därefter få en automatisk offert.

Kommer ihåg att jag höll på att trilla av stolen när jag fick priset på en försäkring i Rosengård och jämförde det priset med mitt dåvarande pris.

Jag tror att möjligheten till en blufförfrågan är borttagen nu.
Senast redigerad av Konrad 2017-01-04 kl. 06:05.
Citera
2017-01-04, 17:18
Moderator
Carlboms avatar
Integration och invandring --> Bilar
/Moderator
Citera
2017-01-04, 17:23
Medlem
I somras snackade med jag en snubbe på IF som påstod att försäkringen han erbjöd var så dyr p.g.a. alla bilbränder här i Malmö.
Citera
2017-01-04, 17:38
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Jag fick min premie höjd nyligen och min bil är visserligen av den typen som brinner lite oftare än andra, men... Jag är en medelålders svensk man, bor i ett hus en mindre stad och har bilen parkerad i mitt eget garage. Med andra ord är jag osäker om man enligt försäkringsbolagen kan klassas högre än så.

Så jag ringde och frågade och den mycket trevliga (och faktiskt lät hon förstående på riktigt) damen, sannolikt i min ålder, förklarade rakt ut att de varit tvungna att höja premierna p.g.a. av mycket ökade kostnader tack vare bränderna.

Hon sade även att hon förstår om jag vill prova med de andra bolag som finns, men hon trodde jag skulle få samma svar där. Nu provade jag inte eftersom jag har alla försäkringarna i det här bolaget så det blir dyrare för mig totalt sett att byta.

Så svaret på TS fråga är helt enkelt ja.
Citera
2017-01-04, 22:46
Medlem
CMC-Urgayles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phyrex
I somras snackade med jag en snubbe på IF som påstod att försäkringen han erbjöd var så dyr p.g.a. alla bilbränder här i Malmö.

Ja. Mohammed på Rosengård lär väl få slanta rejält när han ska försäkra sin M3:a
Citera
2017-01-05, 00:49
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle
Ja. Mohammed på Rosengård lär väl få slanta rejält när han ska försäkra sin M3:a

Ja, så är det och det är lite synd att det ska vara så.
Men å andra sidan så är det ändå ganska billigt att försäkra bil i sverige jämfört med andra europeiska länder.

Klart att många ungdomar vill ha M3:an eller en AMG, men snackar man förstånd med dom så kompromissar man fram till en 320 eller c 250 istället.
Brudarna ser ändå ingen skillnad
Tjejerna fattar inte det där med motorer riktigt, de gillar när det ser lyxigt ut med typ krom, läder och träpaneler och sånt.
Citera
2017-01-05, 11:13
Medlem
Driftstopps avatar
Bara söka på Google "bilbränder kan ge högre premier" så kommer det upp massor.
Om det nu är spikat att det blivit så vet jag inte då jag inte bor i Tensta eller liknande områden.

Men logiskt sett bör detta ha inträffat.
Citera
2017-01-05, 12:23
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Hamilton
Jag fick min premie höjd nyligen och min bil är visserligen av den typen som brinner lite oftare än andra, men... Jag är en medelålders svensk man, bor i ett hus en mindre stad och har bilen parkerad i mitt eget garage. Med andra ord är jag osäker om man enligt försäkringsbolagen kan klassas högre än så.

Så jag ringde och frågade och den mycket trevliga (och faktiskt lät hon förstående på riktigt) damen, sannolikt i min ålder, förklarade rakt ut att de varit tvungna att höja premierna p.g.a. av mycket ökade kostnader tack vare bränderna.

Hon sade även att hon förstår om jag vill prova med de andra bolag som finns, men hon trodde jag skulle få samma svar där. Nu provade jag inte eftersom jag har alla försäkringarna i det här bolaget så det blir dyrare för mig totalt sett att byta.

Så svaret på TS fråga är helt enkelt ja.
Det vore intressant att veta hur stor del av försäkringsbolagens utbetalningar i bilförsäkringsärenden som gäller anlagda bilbränder i förhållande till de totala bilförsäkringsärendena. Är det mycket så skulle det kunna påverka premierna även i icke drabbade områden då det skulle bli för dyrt om bara de i de drabbade områdena fick höjda premier, så dyrt att bolagen skulle förlora kunder.

Jag hittar ingen siffra på totala antalet bilbränder i landet men här http://www.dn.se/nyheter/sverige/fordubbling-av-antalet-bilbrander-sedan-ar-2000/ ges siffror för vad jag antar är de värsta kommunerna 2015. Jag får det till 773 bilbränder. Totalt kanske det hamnade på runt 1000 i hela landet då. Jag skulle tro att det i så gott som samtliga fall slutar med totalförlust av bilen så försäkringsbolaget får betala en ny (om den nu har försäkring som täcker sådant). Jag skulle tro att det genomsnittliga bilpriset (många med några år på nacken) här ligger under 100 000 kr. Om vi säger 100 000 kr och 1000 bilar får vi 100 miljoner i utbetalningar från bolagen.

Det finns c:a 4,5 miljoner bilar i Sverige. Vad kan den genomsnittliga försäkringspremien ligga på, runt 4000 kr/år kanske? Om vi säger lite drygt 4000 kr/bil och år får bolagen in c:a 20 miljarder/år i bilförsäkringspremier. Utgifterna för bilbränderna motsvarar i så fall c:a 0,5 % av bolagens intäkter för bilförsäkringar.

De djävlarna försöker ju alltid höja premien med vilka argument som helst men jag tror man får elda betydligt mer än idag om de verkligen ska ha detta som ett hållbart skäl till höjningar över hela landet.

Citat:
Ursprungligen postat av Driftstopp
Bara söka på Google "bilbränder kan ge högre premier" så kommer det upp massor.
Om det nu är spikat att det blivit så vet jag inte då jag inte bor i Tensta eller liknande områden.

Men logiskt sett bör detta ha inträffat.
Jag gjorde det och fann exempelvis denna artikel från augusti: http://www.dn.se/ekonomi/bilbrander-kan-ge-hogre-premier/
Citat:
Härdar med bilbränder har blossat upp i landet på senare tid. Skadegörelse som i förlängningen kan leda till högre försäkringspremier för människor som bor i de utsatta områdena.
Bara i särskilt drabbade områden då kanske.
Citera
2017-01-05, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CMC-Urgayle

Även vi andra som inte bor på Rosengård, tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in