Citat:
Ursprungligen postat av
Carl Hamilton
Jag fick min premie höjd nyligen och min bil är visserligen av den typen som brinner lite oftare än andra, men... Jag är en medelålders svensk man, bor i ett hus en mindre stad och har bilen parkerad i mitt eget garage. Med andra ord är jag osäker om man enligt försäkringsbolagen kan klassas högre än så.
Så jag ringde och frågade och den mycket trevliga (och faktiskt lät hon förstående på riktigt) damen, sannolikt i min ålder, förklarade rakt ut att de varit tvungna att höja premierna p.g.a. av mycket ökade kostnader tack vare bränderna.
Hon sade även att hon förstår om jag vill prova med de andra bolag som finns, men hon trodde jag skulle få samma svar där. Nu provade jag inte eftersom jag har alla försäkringarna i det här bolaget så det blir dyrare för mig totalt sett att byta.
Så svaret på TS fråga är helt enkelt ja.
Det vore intressant att veta hur stor del av försäkringsbolagens utbetalningar i bilförsäkringsärenden som gäller anlagda bilbränder i förhållande till de totala bilförsäkringsärendena. Är det mycket så skulle det kunna påverka premierna även i icke drabbade områden då det skulle bli för dyrt om bara de i de drabbade områdena fick höjda premier, så dyrt att bolagen skulle förlora kunder.
Jag hittar ingen siffra på totala antalet bilbränder i landet men här
http://www.dn.se/nyheter/sverige/fordubbling-av-antalet-bilbrander-sedan-ar-2000/ ges siffror för vad jag antar är de värsta kommunerna 2015. Jag får det till 773 bilbränder. Totalt kanske det hamnade på runt 1000 i hela landet då. Jag skulle tro att det i så gott som samtliga fall slutar med totalförlust av bilen så försäkringsbolaget får betala en ny (om den nu har försäkring som täcker sådant). Jag skulle tro att det genomsnittliga bilpriset (många med några år på nacken) här ligger under 100 000 kr. Om vi säger 100 000 kr och 1000 bilar får vi 100 miljoner i utbetalningar från bolagen.
Det finns c:a 4,5 miljoner bilar i Sverige. Vad kan den genomsnittliga försäkringspremien ligga på, runt 4000 kr/år kanske? Om vi säger lite drygt 4000 kr/bil och år får bolagen in c:a 20 miljarder/år i bilförsäkringspremier. Utgifterna för bilbränderna motsvarar i så fall c:a 0,5 % av bolagens intäkter för bilförsäkringar.
De djävlarna försöker ju alltid höja premien med vilka argument som helst men jag tror man får elda betydligt mer än idag om de verkligen ska ha detta som ett hållbart skäl till höjningar över hela landet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Driftstopp
Bara söka på Google "bilbränder kan ge högre premier" så kommer det upp massor.
Om det nu är spikat att det blivit så vet jag inte då jag inte bor i Tensta eller liknande områden.
Men logiskt sett bör detta ha inträffat.
Jag gjorde det och fann exempelvis denna artikel från augusti:
http://www.dn.se/ekonomi/bilbrander-kan-ge-hogre-premier/
Citat:
Härdar med bilbränder har blossat upp i landet på senare tid. Skadegörelse som i förlängningen kan leda till högre försäkringspremier för människor som bor i de utsatta områdena.
Bara i särskilt drabbade områden då kanske.