Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2017-01-03, 18:51
  #1
Medlem
Gnr111s avatar
Ni som jobbar administrativt, dvs på kontor, anser ni att jobbet är slappt? Eller är det stressigt överlag?

Om ni vill säga det, vad jobbar ni med?

Är det lättare eller jobbigare än att jobba tex i butik och liknande?
Citera
2017-01-03, 19:04
  #2
Medlem
enkeltulipans avatar
Allltså det går ju inte att svara på...

Det beror på vad man gör på kontoret helt enkelt. Om ditt jobb är att sortera gem och du måste sortera 10 st i timmen så ja, då är det slappt.
Men om ditt jobb är t ex att du ska skriva 100 sidor rapporter med avancerade analyser i timmen så är det inte slappt.

Jag har jobbat på ett kontor och då var det rätt stressigt. Det är även dåligt för kroppen att sitta still och stirra på en skärm hela dagarna, men naturligtvis finns det mycket slitigare jobb.
Citera
2017-01-03, 20:27
  #3
Avstängd
ilpobres avatar
Ja, om man är kontorspolis så behöver man bara lösa vart tionde fall. Resten av tiden kan du fika eller ruska tuppen på.
Citera
2017-01-03, 20:35
  #4
Medlem
bithaxs avatar
Jag jobbar som utvecklare.
Oftast så blir det bara 2 kanske 3 riktiga pushar på en dag för att få ihop något. Resten blir lite mail och nån liten flukt på avanza kontot, eller att man bara sitter och väntar på att ett test skall gå igenom fast man kunde kanske ha gjort något parallelt. Ibland sitter man och överjobbar nån skitgrej. Bygger ett script när man kunde gjort det enklare för sig, eller skriver dokumentation och kommentarer som ingen kommer läsa.

Ibland jobbar jag dock med full ös hela dagen. Det är när det finns ett tydligt problem, och jag får flow på det. Då vill jag inte avbryta, utan då sitter jag och tjafsar och tjafsar och tjafsar med den där skiten tills det går.

När man kommer hem på kvällen, efter att ha jobbat över till 19-20, så är man hela jävla slut i huvudet. Och man kan ändå inte släppa det hela, utan man fortsätter tänka på det hela kvällen tills man eventuellt somnar. Nästa dag när man kommer till jobbet vid 9 så har man nästa sak att pröva redan klar för sig i huvudet. Det går dock inte att jobba så under längre perioder, man blir helt förstörd tillslut.
__________________
Senast redigerad av bithax 2017-01-03 kl. 20:43.
Citera
2017-01-03, 20:46
  #5
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnr111
Ni som jobbar administrativt, dvs på kontor, anser ni att jobbet är slappt? Eller är det stressigt överlag?

Om ni vill säga det, vad jobbar ni med?

Är det lättare eller jobbigare än att jobba tex i butik och liknande?

Herreminje... Hur långt är ett snöre?

Du kan ju inte sätta likhetstecken mellan kontor och administrativt arbete. Alla som jobbar på kontor är inte löneadministratörer, sekreterare eller allsköns pappersvändare.

Du kan gå rakt in i väggen genom att jobba på kontor, tro mig. Garanterat med bra mycket högre hastighet än om du t.ex. hade haft något verktyg i din hand.

Been there, done that.
Citera
2017-01-03, 20:47
  #6
Medlem
Företaget jag jobbar på har allt. Vi får ett uppdrag från en kund att ta fram något. Det innebär allt från konstruktion till färdig bit/system.
Jag själv är på konstruktion och kan garantera att det sker mer arbete på kontoret än på verkstadsgolvet.
Detta beror inte på lata arbetare utan att maskinerna jobbar själva när de väl är riggade.
Citera
2017-01-03, 21:02
  #7
Medlem
Merwinnas avatar
Jag har arbetat på kontor, och det passade mig helt enkelt inte. Det var långtråkigt och monotont, klockan stod still, och jag kände inte att jag uträttade något viktigt. Men mina känslor är förstås inte allmängiltiga. Och jämför man med ett fysiskt tungt och slitsamt arbete, så kan man naturligtvis ha ett bekvämare liv på kontoret.
Citera
2017-01-04, 00:16
  #8
Medlem
Riddarhusets avatar
Det skiljer sig mycket från arbetsplats till arbetsplats. Hur mycket personal som finns. Vissa kör slimmat. Även jobbet i sig kan vara varierande. Jobbar man på kontor om man är support? Är innesäljare etc? butik kan vara både slappt och stressigt.. de större kedjorna ser nog till att personalen är slimmad. Och nu i juletid skall vi inte snacka. Massa stressigt folk som skall köpa, byta, reklamera, ha presentkort och otåliga kunder i kö vid kassan osv.
Citera
2017-01-04, 20:58
  #9
Medlem
Finans.killens avatar
Man lär sig snabbt hur man ska spela spelet.
Får beröm mest hela tiden av chefen för att jag jobbar så mycket, men han vet inte att jag har automatiserat en hel del. Vilket gör att jag har tid med 4 timmars flashback om dagen.
Citera
2017-01-04, 21:54
  #10
Medlem
Atlas.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Man lär sig snabbt hur man ska spela spelet.
Får beröm mest hela tiden av chefen för att jag jobbar så mycket, men han vet inte att jag har automatiserat en hel del. Vilket gör att jag har tid med 4 timmars flashback om dagen.

Eller så är inte din chef riktigt så naiv som du själv tror och tycker bara om dig?

"Pelle har alltid jobbat effektivast under frihet med lite beröm".
Citera
2017-01-04, 22:06
  #11
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Atlas.
Eller så är inte din chef riktigt så naiv som du själv tror och tycker bara om dig?

"Pelle har alltid jobbat effektivast under frihet med lite beröm".

Ja, kanske är det så.
Citera
2017-01-15, 03:06
  #12
Medlem
Stressigt om du jobbar på ett företag som går bra.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback