2017-01-03, 15:51
Medlem
För att göra en lång historia (hyfsat) kort..
För 8 år sedan bodde jag i en egen lägenhet, blev efter mes hyran, flyttade och är ny skyldig hyresvärden 15.000:-. (Han ljög om några saker och jag blev därmed skyldig han mer pengar utöver en hyra).

Nu bor min bror och hans flickvän i en lägenhet som samma hyresvärd äger. (Endast flickvännen står på kontraktet).
Sen dag ett har han varit på dom om att jag är en luffare, tattare, att jag är skyldig han pengar osv. Han pratar ofta med dom om mig, och han verkligen hatar min bror för att jag är hans syster (då han anser att uppenbarligen hela min familj är klåpare för att jag gjort fel gentemot honom).

Jag är fullt medveten om att jag gjort fel, jag betalar genom KF en summa till hyresvärden varje månad. Jag lever på aktivitetsersättning på 6000:- i månaden, så jag kan inte göra mer, även att jag skulle vilja.

Idag sa hyresvärden till min bror och hans flickvän (då dom var sena med hyran i några dagar), att om dom ska ha en chans att få bo kvar, så ska min bror se till att jag betalar min skuld till honom.
Sen sa han "-Jag skulle kunna kontakta Hells Angels så dom får driva in pengarna från din syster. Fast då kan man ju själv få problem å det vill man ju inte".

Så han avfärdade det. Men till frågan, skulle jag kunna anmäla honom för det uttalandet? Räknas det som ett hot? Eller gör det inte det då han ändå avfärdade det?
Jag är väl inte direkt orolig, men jag har två små barn hemma, så allt sådant här obehagligt far jag ändå väldigt illa över.
Har han funderingar på Hells Angels så vet man ju inte vad han kan hitta på?

Jag har 3 vittnen till att han sa detta.

Vore tacksamför svar, och ännu mer tacksam om jag slipper få höra jur dålig jag är.
Citera
2017-01-03, 15:59
Medlem
Vet inte vad HA har för arvode men att de skulle driva in en skuld på 15.000 är skrattretande. Och en polisanmälan gör inget nytta i dagens rättssystem. Kort sagt, du har inget att vara orolig över. Men betala bör du göra, så du kan sova med gott samvete.
Citera
2017-01-03, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Vet inte vad HA har för arvode men att de skulle driva in en skuld på 15.000 är skrattretande. Och en polisanmälan gör inget nytta i dagens rättssystem. Kort sagt, du har inget att vara orolig över. Men betala bör du göra, så du kan sova med gott samvete.

Tack för ditt svar!
Jag tror väl inte heller att dom gör sig besväret för så pass "lite" pengar, men då han ändå drar upp Hells Angels så funderar man ju på hur han är funtad, och vad han kan hitta på, om du förstår vad jag menar.

Absolut, han får ju en liten summa varje månad, ska försöka att kanske lägga undan så jag kan ge han lite mer.

Jag vet att anmälningar ofta läggs ner, men då jag har tre vittnen så kanske se finns en chans ändå?
Men frågan är om det ens ses som ett hot? Jag känner mig hotad, men jag är kanske bara väldigt löjlig.
Citera
2017-01-03, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wimpsan
Tack för ditt svar!
Jag tror väl inte heller att dom gör sig besväret för så pass "lite" pengar, men då han ändå drar upp Hells Angels så funderar man ju på hur han är funtad, och vad han kan hitta på, om du förstår vad jag menar.

Absolut, han får ju en liten summa varje månad, ska försöka att kanske lägga undan så jag kan ge han lite mer.

Jag vet att anmälningar ofta läggs ner, men då jag har tre vittnen så kanske se finns en chans ändå?
Men frågan är om det ens ses som ett hot? Jag känner mig hotad, men jag är kanske bara väldigt löjlig.

Det verkar vara en riktigt knäppgök. Ofta är privata hyresvärdar det. Hans uttalande kan uppfattas som olaga hot, ev utpressning. Du kan ju rådfråga med polisen och se om det värt att göra anmälan. Hade blivit redigt förbannad om någon hotade mig på det viset.
Citera
2017-01-03, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
isf så skulle dom vilja ha ca 25k var,

vad lever ni i för värld, tror ni någon begår något hot för 15 ynkliga laxar, eller att 3-4 st skulle dela på den skitsumman,

Och för de andra så blir det väl inte 15.000:- heller då jag antar att hyresvärden också isf skulle ha en andel?

Men den stora frågan jag verkligen skulle uppskatta svar/funderingar på är om detta ens kan ses som ett hot, om om jag skulle kunna anmäla honom.
Citera
2017-01-03, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Det verkar vara en riktigt knäppgök. Ofta är privata hyresvärdar det. Hans uttalande kan uppfattas som olaga hot, ev utpressning. Du kan ju rådfråga med polisen och se om det värt att göra anmälan. Hade blivit redigt förbannad om någon hotade mig på det viset.

Tack så jätte mycket för ditt svar.
Ja han är onekligen lite speciell, och har ett rätt dåligt rykte om sig här i stan.
Det med att rådfråga polisen först var en bra idé, tack!!
Får hoppas att dom inte skrattar år mig bara och tycker att jag är jätte löjlig
Citera
2017-01-03, 18:48
Moderator
blomvattnares avatar
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator
Citera
2017-01-03, 18:49
Medlem
Luparions avatar
Hyresvärden är uppenbarligen sjuk i huvudet.

Ja du kan anmäla honom för det uttalandet då det kan räknas som hot.
HA skulle aldrig driva in en så liten skuld som sagt, sen skulle dom inte ta hans parti om det visar sig att han faktiskt ljugit in dig i en skuld. Då skulle dom nog hellre ge han på käften av ren principsak.

Sen undrar jag verkligen om han kan skuldsätta dig när han ljugit för dig, det skulle kunna vara något att ta upp med rättsväsendet.
Citera
2017-01-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skadad85
isf så skulle dom vilja ha ca 25k var,

vad lever ni i för värld, tror ni någon begår något hot för 15 ynkliga laxar, eller att 3-4 st skulle dela på den skitsumman,

hahaha ja precis, sist jag blev erbjuden att lösa ett problem jag hade skulle det kosta 50k (kompispris ) men jag tackade för erbjudandet och löste det på annat sätt.
Citera
2017-01-03, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luparion
Hyresvärden är uppenbarligen sjuk i huvudet.

Ja du kan anmäla honom för det uttalandet då det kan räknas som hot.
HA skulle aldrig driva in en så liten skuld som sagt, sen skulle dom inte ta hans parti om det visar sig att han faktiskt ljugit in dig i en skuld. Då skulle dom nog hellre ge han på käften av ren principsak.

Sen undrar jag verkligen om han kan skuldsätta dig när han ljugit för dig, det skulle kunna vara något att ta upp med rättsväsendet.

Tack så hjärtligt för ditt svar! 🌸

Det KAN räknas som hot? Är det polisen/rätten som avgör det då?

Att han ljugit in mig i en skuld stämmer inte riktigt, jag var nog otydlig. Jag är skyldig honom pengar för en hyra, det är absolut korrekt. Men sen ville han ha pengar för att en persien var trasig när jag flyttade, vilket också är helt korrekt (dock har han fortfarande inte bytt den vilket han påstod när vi var på möte i tingsrätten, bor nära min gamla lägenhet så åker förbi nån dag i veckan). Han påstod att han fått betala en städfirma 3500:- för att städa lägenheten (vilket jag hade inspelade samtal med honom om, där han säger att jag städat lägenheten bra och att den var fin), han ska ha 3000:- för att jag tappade bort en nyckel som jag sen gjort en kopia på, i kontraktet står det att jag är skyldig 1500:- om han behöver byta lås), så det är lite sådana saker han ljög om.
Citera
2017-01-03, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Brott och brottsbekämpning --> Juridik
/Moderator

Tack. Detta är mitt första inlägg, jag visste inte riktigt vart jag skulle lägga det
Citera
2017-01-03, 20:23
Medlem
Mia-Rovys avatar
Rådfråga Hyresgästföreningen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto