2017-01-02, 23:46
Medlem
Perdites avatar
Hur lång tid tar det innan dagens bakgrunstrålning är hälften av idag? Om universum expanderar samt även accelererande så finns det kanske någon uträkning på det?
Citera
2017-01-03, 00:01
Moderator
Arne.Ankas avatar
Tiden borde väl skilja sig mellan olika ställen bla efter hur mycket uran som finns i marken?`
Citera
2017-01-03, 00:04
Medlem
constants avatar
Oj, vilken fråga. Det är frågan om massor olika strålningar, men exempelvis den kosmiska strålningen tros vara i princip oförändrad. Man vet inte riktigt var den kommer ifrån, men kan se på historiska strålning.
Citera
2017-01-03, 00:06
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Tiden borde väl skilja sig mellan olika ställen bla efter hur mycket uran som finns i marken?`
Absolut, men där har du en tid när strålningen halveras. Problemet är att det är långt ifrån bara markens uranstrålning som når oss.
Citera
2017-01-03, 00:09
Medlem
constants avatar
Nu säger jag saker som jag bara tror: Man kan inte räkna med någon halveringstid för kosmisk strålning, då den hela tiden produceras.

Och sedan insåg jag att din fråga var betydligt mer avancerad än så. Lite sorry där :-)
Senast redigerad av constant 2017-01-03 kl. 00:11. Anledning: Korrigering.
Citera
2017-01-03, 00:12
Medlem
Perdites avatar
Universum är ju homogent samt isotropt. Den kosmiska bakgrundsstrålningen ser ju likvärdig ut i alla riktningar.

Sen om det är möjligt att räkna ut en halveringstid var det jag undrade, eller om matematiken är alldeles för krånglig för att ens grovt kunna uppskatta en halveringstid?
Citera
2017-01-03, 00:15
Medlem
constants avatar
Förlåt om jag snurrar till och inte alls är i nivå med din fråga :-)

Är inte grejen att bakgrundsstrålningen är ganska konstant? Att vi inte kan se någon minskning av strålning?
Citera
2017-01-03, 00:21
Medlem
constants avatar
Men tanken att något började producera strålning när det skapades, och att det fortfarande skapas strålning är ju fascinerande. Hoppas jag inte förstörde din tråd :-)
Citera
2017-01-03, 01:00
Medlem
Perdites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Men tanken att något började producera strålning när det skapades, och att det fortfarande skapas strålning är ju fascinerande. Hoppas jag inte förstörde din tråd :-)

Nej då, ingen fara. Strålningen kommer ju från någonstans. Att den är homogen samt isotropt har kanske med BB att göra?

Men oavsett om universum är oändligt eller ej så expanderar universum accelererande och får den kosmiska bakgrundsstrålningen att glesas ut oavsett?
Citera
2017-01-03, 01:06
Medlem
nerdnerds avatar
Den kosmiska bakgrundsstrålningen = värmestrålningen från big bang. Denna svalnar i takt med universums expansion. Antalet fotoner minskar inte, men våglängderna tänjs ut när rummet expanderar. Man kan visa att när avstånden dubblas (dvs när skalparametern dubblas), så dubblas våglängderna och temperaturen halveras.

Eftersom universum idag är ca 14 miljarder år, ger det även en liten hum om hur lång tid till det tar innan avstånden har dubblats och därmed temperaturen halverats, dvs typ 14 miljarder år. Ska jag ge en exaktare uppskattning än så på "halveringstid" behöver man räkna lite mer detaljerat med relativitetsteorins ekvationer som beskriver universums expansion.
Citera
2017-01-03, 04:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Förlåt om jag snurrar till och inte alls är i nivå med din fråga :-)

Är inte grejen att bakgrundsstrålningen är ganska konstant? Att vi inte kan se någon minskning av strålning?
Den är konstant oavsett åt vilket håll du tittar. Den är inte konstant i tiden.
Citera
2017-01-03, 04:19
Medlem
Sadomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdite
Hur lång tid tar det innan dagens bakgrunstrålning är hälften av idag? Om universum expanderar samt även accelererande så finns det kanske någon uträkning på det?

Elektromagnetisk strålning har ingen halveringstid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in