Citat:
Ursprungligen postat av
Arnoldt101
Beror väl lite på upplägget med. Är bolaget ett svenskt bolag så ja. Då talar mycket mer för anknytning. En ägare av ett tyskt fastighetsbolag med ett dotterbolag som bedriver verksamhet i sverige är nog inte lika starkt. Men som regel så löser man det oftast genom dubbelbeskattningsavtal t.ex. genom att enbart tyskland får ta ut skatten eller att om nu sverige också får göra det så ges oftast medborgaren rätt att avräkna den tyska skatten från den svenska för att neutralisera dubbelbeskattningen osv.
Är inte någon "skatteexpert" och håller mig långt borta från Sverige. (Tar det säkra före det osäkra)
Vad du skriver är ju faktiskt ganska så skrämmande....eller sorgligt för Svenska företag som söker investerare.
Rent fiktivt, låt oss säga att jag bor och arbetar i ett land som saknar dubbelbeskattningsavtal med gamla Sverige, och ett läge uppstår där jag vill gå in med en investering i ett Svenskt bolag.
Bolaget utvecklar en ny och viktig medicin och med min investering så erhåller jag 25% och en plats i styrelsen,
För att kunna övervaka min investering så köper jag en övernattningslägenhet på Narvavägen i Stockholm, en 3a. Jag har även bostäder i London, Milano, Dubai och New York (jag vet, fantasin flödar!)
Jag är permanent boende i Dubai där även mitt huvudkontor ligger (resident bolag, inte något offshore strunt).
Jag spenderar kanske 30 dagar/år i Sverige (15 dagars arbete och resten semester för att träffa släktingar och vänner)
Det finns alltså en möjlighet att Skatteverket kan tvångsskriva mig i Sverige?