2017-01-01, 22:14
Medlem
Varför har du inte fått någon sjukpeng utbetalad sen du blev sjuk. Du måste ringa FK och försöka skynda på dem.
Kanske har jag missuppfattat?
Citera
2017-01-01, 22:14
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utmattadkille
Har faktiskt ingen aning, kan jag gå till banken och be om hjälp för det? problemet är att det är flera skulder jag betalar och MÅSTE betala för att någonsin ta mig ur detta

Jo du kanske kan få ett billigare lån hos banken, så kan du slutbetala alla de andra skulderna och betala på ett lån i stället.

Det du måste visa är att du har en ordnad ekonomi i övrigt. Kolla runt med olika institut och se om du inte någon kan hjälpa dig.
Senast redigerad av bithax 2017-01-01 kl. 22:17.
Citera
2017-01-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vinkelhake
Varför har du inte fått någon sjukpeng utbetalad sen du blev sjuk. Du måste ringa FK och försöka skynda på dem.
Kanske har jag missuppfattat?

För jag låg på sjukhus tills förra veckan och har inte hunnit reda ut det med dom än, så det kommer ju dröja även några veckor tills jag får min utbetalning
Citera
2017-01-01, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utmattadkille
Det har varit smygandes att jag knappt har klarat månaderna, får ut c.a 18000 när jag jobbar. betalar skulder/räkningar för ungefär 12000 varje månad(var inte så smart när jag var yngre).
Och sjukskrivningen vet jag inte hur länge den kommer hålla, fick ett kramp/epelepsi anfall påväg till jobbet när jag låg 110 på motorvägen, första anfallet. så väntar på svar ifrån röntgen så jag kan börja medecinera mot det.
kommer antagligen få ut 60% när jag är sjukskriven eller hur funkar det?
att sälja mina saker kommer lösa det temporärt men inte långsiktigt.
Skriver inte så bra men jag hoppas du förstår och fick svar på dina frågor..
Tack som tar dig tid

Epilepsi är väl normalt en diagnos man kan leva och arbeta med så länge den är under kontroll? När jag läser på socialstyrelsens hemsida så pratas det om en kortare sjukskrivning på 2 veckor för utredning. Om du har varit sjukskriven i 2 månader och inte haft något återfall så bör du snart vara tillbaka? Har du ett jobb där det är farligt att jobba med epilepsi? Tipset är väl att försöka hålla dig flytandes till dess, kanske du kan ringa och skjuta upp någon räkning med tanke på ding situation. Du borde ligga på försäkringskassan också så du får ut din ersättning.

http://www.socialstyrelsen.se/riktli...ilepsi-g40-g41
Citera
2017-01-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Jo du kanske kan få ett billigare lån hos banken, så kan du slutbetala alla de andra skulderna och betala på ett lån i stället.

Det du måste visa är att du har en ordnad ekonomi i övrigt. Kolla runt med olika institut och se om du inte någon kan hjälpa dig.

Ska absolut kolla upp detta, tack för hjälpen.
Citera
2017-01-01, 22:19
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Du får ut 18k, och 12 går till räkningar. Resten dao?
Citera
2017-01-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Epilepsi är väl normalt en diagnos man kan leva och arbeta med så länge den är under kontroll? När jag läser på socialstyrelsens hemsida så pratas det om en kortare sjukskrivning på 2 veckor för utredning. Om du har varit sjukskriven i 2 månader och inte haft något återfall så bör du snart vara tillbaka? Har du ett jobb där det är farligt att jobba med epilepsi? Tipset är väl att försöka hålla dig flytandes till dess, kanske du kan ringa och skjuta upp någon räkning med tanke på ding situation. Du borde ligga på försäkringskassan också så du får ut din ersättning.

http://www.socialstyrelsen.se/riktli...ilepsi-g40-g41

Har sedan första anfallet fått två till anfall och ett flertal blackouts. Sen är dom inte precis snabba på att hjälpa mig känns det som, istället för att skynda sig så har dom bara sjukskrivit mig längre.
Jobbar dagligen i liftar på c.a 10-15 meters höjd så skulle gärna villja ha löst detta innan jag går tillbaka till arbetet
Citera
2017-01-01, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Du får ut 18k, och 12 går till räkningar. Resten dao?

mat och bensin mer eller mindre. Bor c.a 2 mil ute i skogen.
Citera
2017-01-01, 22:29
Medlem
Chablisnoirs avatar
Sök skuldsanering ell åtminstone en ekonomisk rådgivare på din bank. Få en helhetsbild av dina skulder och försök hitta den bästa lösningen.
När du är sjukskriven får du ju lägre inkomst, se till att sänka dina kostnader så mycket du kan.
Som någon föreslog, sälj av dina grejer.

Är själv långtidssjukskriven, har sålt bilen, äter billigare ( blir mycket gröt, pannkaka, ärtsoppa, bakar mitt bröd, köper fisk och kött när bra pris erbjuds) Har inte köpt nya kläder på flera år, sliter på det som finns. Slutat snusa, det var det jobbigaste, fast ändå det bästa i längden, det gjorde jag för att ha råd med hunden och eventuella veterinärbesök.

Ibland sker ju det oförväntande, det som inte fick hända. Det enda man kan göra är att anpassa sig efter de förutsättningar man har. Gilla läget och gör det bästa av det.

Lycka till.. Allt går!!!
Citera
2017-01-01, 23:14
Medlem
idiamindadas avatar
Skuldsanering, lägg ner. Det är för folk långt bortom all räddning. Vår Utmattadekille är långt ifrån ruinens brant. Det finns ingen hjälp att få från din fackförening?

Du betalar dina skulder och räkningar slaviskt, bara det tyder på att det här kommer fixa sig fint. Ge det lite tid bara. Och krya på dig!
Citera
2017-01-02, 00:00
Medlem
Om du inte har pengar till mat så sök dig till din församling alternativt lokal frivillig org typ stadsmissionen. Samla dina skulder i ett lån och kötta. Krya på dej.
Citera
2017-01-02, 00:05
Medlem
Christopher.s avatar
Gör en enkel kalkyl med utgifter och intäkter, sälj saker som har värde, fundera på att minska transportkostnaderna, fundera på inneboende.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in