Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-12-31, 20:59
  #1
Medlem
knut_1s avatar
Vilken bransch kommer att gå bäst kommande år? Råvaror? Expansion i USA och svag svensk valuta ...

Drar till med första gissningen och säger välfärdsbolag. Fått politiskt stryk 2016, men kanske Lövet får allt svårare att få igenom sina ambitioner ju närmare nästa val vi kommer? Och 2017 inprisas kanske regeringsskifte, oavsett vad Lövet vill? Förbehåll vad gäller vinsttak och utspel om ytterligare privatiseringar. Jo, min gissning är att välfärdsbolag blir årets bransch 2017 (men sätter inga pengar på det). Attendo, Humana, Capio m fl, m fl.
__________________
Senast redigerad av knut_1 2016-12-31 kl. 21:07.
Citera
2016-12-31, 22:03
  #2
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knut_1
Vilken bransch kommer att gå bäst kommande år? Råvaror? Expansion i USA och svag svensk valuta ...

Drar till med första gissningen och säger välfärdsbolag. Fått politiskt stryk 2016, men kanske Lövet får allt svårare att få igenom sina ambitioner ju närmare nästa val vi kommer? Och 2017 inprisas kanske regeringsskifte, oavsett vad Lövet vill? Förbehåll vad gäller vinsttak och utspel om ytterligare privatiseringar. Jo, min gissning är att välfärdsbolag blir årets bransch 2017 (men sätter inga pengar på det). Attendo, Humana, Capio m fl, m fl.
Tror att du är helt rätt ute vad gäller välfärdsbolag. Dom kommer inte att bli dom stora vinnarna i form av raketer eftersom uppsidan är begränsad, men tror att det är "buy the rumor, sell the facts" som gäller, alltså att hela sektorn får en återhämtning när det visar sig att vinstbegränsningarna fick väldigt liten påverkan.

Tror i övrigt inte så mycket på det som haussas mest nu, råvaror, dollar och cykliskt. Kronan lär återta mark, oljan har redan gått upp mycket och så även många råvarubolag. Ska man pricka nästa års vinnarsektorer så är det inte dom som redan rusat utan dom som ingen ännu börjat handla upp.

Kan Afrika vara ett sånt case kanske? Vad tror du?
Citera
2016-12-31, 23:06
  #3
Medlem
daniils avatar
Under 2017 blir Donald Trump president i USA och tror då att den amerikanska finansmarknaden kommer att stärkas. De stora bolagen i USA kommer att ha goda möjligheter på att tjäna mycket pengar på låga skatter i USA. Så överlag tror jag att stora amerikanska bolag kommer att kunna gå bra på börsen.

Vad gäller Sverige så har jag en känsla av att välfärdsbolag kommer att gå bra. Tror att Fingerprint cards kommer att få det tuffare under 2017.

Byggbranchen kommer nog också att gå starkt så länge det är en enorm bostadsbrist i landet.
Citera
2017-01-01, 00:47
  #4
Medlem
SadrOlMoteallehins avatar
Oljepriset ser ut att stiga, precis som det gjort sedan sommaren.
Citera
2017-01-01, 00:47
  #5
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daniil
Under 2017 blir Donald Trump president i USA och tror då att den amerikanska finansmarknaden kommer att stärkas. De stora bolagen i USA kommer att ha goda möjligheter på att tjäna mycket pengar på låga skatter i USA. Så överlag tror jag att stora amerikanska bolag kommer att kunna gå bra på börsen.

Vad gäller Sverige så har jag en känsla av att välfärdsbolag kommer att gå bra. Tror att Fingerprint cards kommer att få det tuffare under 2017.

Byggbranchen kommer nog också att gå starkt så länge det är en enorm bostadsbrist i landet.
Om Trump ska sänka diverse skatter så måste han göra budgetunderskott och öka statsskulden. Det är verkligen inte vad kongressen signalerat att de vill. Vad kommer göra att han får en majoritet med sig?
Citera
2017-01-01, 18:10
  #6
Medlem
Rockmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Tror att du är helt rätt ute vad gäller välfärdsbolag. Dom kommer inte att bli dom stora vinnarna i form av raketer eftersom uppsidan är begränsad, men tror att det är "buy the rumor, sell the facts" som gäller, alltså att hela sektorn får en återhämtning när det visar sig att vinstbegränsningarna fick väldigt liten påverkan.

Tror i övrigt inte så mycket på det som haussas mest nu, råvaror, dollar och cykliskt. Kronan lär återta mark, oljan har redan gått upp mycket och så även många råvarubolag. Ska man pricka nästa års vinnarsektorer så är det inte dom som redan rusat utan dom som ingen ännu börjat handla upp.

Kan Afrika vara ett sånt case kanske? Vad tror du?
Afrika borde vara en vinnande kontinent på sikt.1,2 miljarder människor
som vill ha välstånd,hur mycket råvaror som helst.Bara de får
ordning på det politiska,så är det där man ska investera.
Citera
2017-01-04, 00:01
  #7
Awaiting Email Confirmation
Hartarbetes avatar
Mitt bet är EMS -sektorn. För framtida referens lite aktiekurser på EMS -bolag när detta skrivs.

Inission 174 Kr
Incap 5.68 Euro
Note 16.7 Kr
Kitron 6.2 Kr

Äger själv aktier i Inission, Incap och Note. Ja, helt enkelt därför att jag just råkar tro på att denna branch får en vettig värdering 2017.

Vad är EMS? En kort intro
https://www.youtube.com/watch?v=W_HGdBVUEkA
__________________
Senast redigerad av Hartarbete 2017-01-04 kl. 00:14.
Citera
2017-01-04, 02:14
  #8
Medlem
E-handel och spelsektorn tror jag kommer gå väldigt starkt i år. E-handel internationellt och spelbolagen i Sverige.

Flygbolagen och retail kommer gå dåligt. Tror också att de stora datorspelsbolagen (Blizzard, EA, Take Two) kommer få en sättning och inte ha några större kursuppgångar i år. Åtminstone inte i jämförelse som tidigare år. Är vi inne på teknik är jag också negativ till Nvidia och AMD, de har gått på tok för bra 2016.

Ska bli kul att läsa här om hur åt helvete man hade om ett par månader.
__________________
Senast redigerad av cheesycake77 2017-01-04 kl. 02:17.
Citera
2017-01-04, 10:32
  #9
Moderator
RostigHinks avatar
Råvaror. Dock tycker jag olja är lite osäkert medan basmetaller ser bra ut.

Svinet Trump gör att det blir svårt att gissa framtiden.
Citera
2017-01-04, 11:39
  #10
Medlem
CASHFL0Ws avatar
Jag tror på e-handeln.
Köper man majoriteten av det man behöver 2017 i en butik så är man en grottmänniska.
Citera
2017-01-04, 11:53
  #11
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CASHFL0W
Jag tror på e-handeln.
Köper man majoriteten av det man behöver 2017 i en butik så är man en grottmänniska.

Ja flytten till e-handel är steg 1, men nästa steg är flytten till internationell e-handel. Den som inte e-handlar varor direkt från Kina 2017 betalar för mycket.
Citera
2017-01-04, 17:14
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Ja flytten till e-handel är steg 1, men nästa steg är flytten till internationell e-handel. Den som inte e-handlar varor direkt från Kina 2017 betalar för mycket.

Fraktkostnaden, frakthanteringen, opålitligheten från Kina är hinder. Men börja i liten skala, sälj till polare och annonsera på nätet så ska du se att du får häcken full.

Skulle afrika bli bra på börsen i år? Svartingarna flyr ju för livet för att komma ifrån kontinenten. Eller du kanske tänker på någon speciell aktie?
__________________
Senast redigerad av TopRider 2017-01-04 kl. 17:17.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback