2005-12-19, 01:43
Medlem
snapcases avatar
Då var det dags igen då. Köpa jätteklumpen och släpa hem för att bjuta av den översinnliga doften av julskinka som griljeras i ugnen för att sen avnjutas med en kall pilsner och mkt grovmalen senap på gott bröd.

Själv tänkte jag satsa på färdigkokt i år igen men hade dåliga erfarengeter förra året då vår skinka inhandlad på ICA möglade lagom till nyår. Har ingen aning om varför då vi förvarade den i kylen och grilljerade på sedvanligt vis.
Vad kör ni med? Nån som kokar själv? Grilljeringstips? Låt det flöda.
Citera
2005-12-19, 02:28
Medlem
fnuskes avatar
Julskinkan intas på följande sätt:

Salt skinka, sött hårt julbröd och grov senap av det sötare slaget, till detta dricks julöl och detta intas bäst i skenet av tända ljus. Själva processen att tillaga den är jag inte insatt i men jag har desto större fältkunskap i att äta den. Blev rent djävulskt sugen redan nu. Julskinkan är ju den rätt som är totalt oumbärlig på julbordet tätt följt av janssons frestelse för min del.
Citera
2005-12-19, 12:40
Medlem
OliTs avatar
Använde faktiskt färdigkokt skinka i år när jag lagade julfest, den var alldeles utmärkt, inget att klaga på. Läste förresten att de flesta färdigkokta skinkorna kommer från samma tillverkare.
Citera
2005-12-20, 01:25
Medlem
Nä, julskinkan ska man inte köpa färdig. Då går man ju miste om at gå o längta hela dagen när skinkan står på spisen, vörtbrödet i ugne och man sitter id köksbordet och gör julgodiset. o sedan på kvällen när allt är fördig kan man skara en skiva alldeles färst vörtbröd och en lika tjock nygriljerad skiva julskinka. kan det bli mer julstämmning
Citera
2005-12-20, 03:38
Medlem
Pavlik Morozovs avatar
Julskinkan kokar man själv naturligtvis!

I med skinkan i en stor gryta.
Ca 15 kryddpepparkorn, 5 lagerblad och kanske några vitpepparkorn + salt.
En styck skinktermometer (helst digital) inställd på 70 grader och instucken i skinkans tjockaste ställe.
Låt sjuda tills termometern ljuder.
Bort med svålen.

Pensla på en blandning av äggvita, socker och senap.
Strö över ströbröd.
Griljera i ungnen tills gyllenbrun.
Citera
2005-12-20, 04:08
Medlem
Julskinka

Färdigkokt skinka är Hets mot skinkgrupp enligt mig. Jag tillagar den i ugnen 125grader utan folie , tar ut den när termometern visar 70grader. Tar en jäkla tid när man har 125grader, en skinka på 3kg tar ca 3-4 timmar. Alla sk proffskockar rekomonderar ju 125grader.
Citera
2005-12-20, 08:50
Medlem
Den bästa julskinka jag har gjort kokte jag i en gryta med öl (har jag för mig,
receptet har försvunnit) och de vanliga kryddorna; kryddpeppar, nejlika etc.

Hemligheten var att bara låta den koka till en betydligt lägre innertemperatur
än 70° C, och sedan låta den stå och kallna i spadet och ligga där en dag.
Den blev så att säga färdigkokt på eftervärmen och marinerad i sitt eget spad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in