Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-30, 17:03
Medlem
Tjena! Blivit arbetslos efter uppsägning, och a-kassan har snabbt och effektivt beviljat allt (eloge) och meddelat mig att jag kommer få en dagsersättning om 646kr. Detta är lite oklart for mig.

Har haft vissa månader med mindre inkomst och vissa med mer, men om jag slår ihop allt jag tjänat in på kontot netto i år jan-dec så är det en bra bit over 250.000, alltså med råge over 25.000/mån brutto som är maxtaket (910kr/dag). Varfor har dom bara beviljat mig 646kr? Går det på forra årets inkomstuppgifter? Eller vad har jag missat?

Mvh Jesus

edit: värt att tillägga är att a-kassan har fått alla arbetsgivarintyg så dom har koll på mina inkomster & arbetstimmar.
Citera
2016-12-30, 17:20
Medlem
De månader du haft lägre inkomst har du kanske inte heller arbetat heltid. Jag tror de isåfall har sänkt din snittinkomst pga det. Alternativet hade annars varit att du inte skulle ha fått stämplat upp till 100% vilket hade varit sämre för dig. (Fast det skulle egentligen ha varit det korrekta, en högre dagersättning, och enbart stämpla upp till så mycket snitt-timmar du arbetat under de senaste 12 mån.)

Vet inte om det kan bero på det...
Citera
2016-12-30, 18:36
Medlem
rajrajmfs avatar
(din genomsnittliga lön/22) x 0,8= din dagpenning

Har du uppfyllt alla vilkor?
Har du arbetat minst sex månader med 80 arbetstimmar under de senaste tolv månaderna?

Du ska räkna på din bruttolön.
Citera
2016-12-30, 18:43
Bannlyst
Jag fick ut 17 efter skatt närnjag jobbade som byggare. Var lärling. Fick ut 19.000 i föräldrarpenning. Vet inte hur ekvationen går ihop. 7 dagar i veckan. Barnbidrag/underhållsstöd är inte inräknat
Citera
2016-12-30, 19:50
Medlem
julepumlans avatar
A-kassan räknar bort all OB och övertidsersättning. Alla timmar du gjort räknas med grund-timpenningen.
Jag fick nedslag av byggnads för högre dagsersättning, men fick rätt hos förvaltningsrätten. Dock inte så högt som jag anser mig ha rätt till. Fick retroaktivt 16000kr.

Helt sjukt då det i slutändan visade sig att jag hade rätt och processen tog 4 månader och jag fick fryst ersättning två månader.
Citera
2016-12-30, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rajrajmf
(din genomsnittliga lön/22) x 0,8= din dagpenning

Har du uppfyllt alla vilkor?
Har du arbetat minst sex månader med 80 arbetstimmar under de senaste tolv månaderna?

Du ska räkna på din bruttolön.

Som jag skrev i TS så har jag en bruttolon som är en bit over maxtaket på 25000kr/månad (910kr dagsersättning) om jag slår ut hela min årsinkomst (inklusive OB givetvis, vilket jag har läst ska räknas in i a-kassans ersättningsberäkning).

Jag uppfyller alla villkor, har haft en månad med lon på ca 10.000~ netto och resterande månader over 20.000 netto.
Citera
2016-12-30, 21:06
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuskristuz
Som jag skrev i TS så har jag en bruttolon som är en bit over maxtaket på 25000kr/månad (910kr dagsersättning) om jag slår ut hela min årsinkomst (inklusive OB givetvis, vilket jag har läst ska räknas in i a-kassans ersättningsberäkning).

Jag uppfyller alla villkor, har haft en månad med lon på ca 10.000~ netto och resterande månader over 20.000 netto.

Hur mycket timmar har du jobbat då? Om du i snitt under beräkningsperioden jobbat exempelvis 30 timmar så är det 75% av maxbeloppet du kan få oavsett om du så haft inkomst på miljonen i månaden..
Citera
2016-12-30, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Hur mycket timmar har du jobbat då? Om du i snitt under beräkningsperioden jobbat exempelvis 30 timmar så är det 75% av maxbeloppet du kan få oavsett om du så haft inkomst på miljonen i månaden..
jag har ungefär uppdelat på året jobbat 1 månad ca 20-30%, 3 månader 120-150% och 8 månader 100%.
Citera
2016-12-31, 14:57
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesuskristuz
jag har ungefär uppdelat på året jobbat 1 månad ca 20-30%, 3 månader 120-150% och 8 månader 100%.

Där har du problemet, a-kassan räknar 20-30% månad 1 och 100% resterande 11 månader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in