• 1
  • 2
2016-12-31, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av europa2016
Hur föreslår du att jag skaffar bank id när jag gör av med banken? Skatteverkets/Telias ID kort?

Vad jag läser på Swedbanks sida så är internetbanken kostnadsfri, men det tillkommer avgift för en del tjänster som interntebetalning och bankkort. Kan du inte bara säga upp tilläggstjänsterna du har? Eller måste man betala 300-400 kr/år för att få använd bank-id hos dem?

På följande sida nämns förresten Swedbank och Handelsbanken som bra banker för utlandssvenskar.

http://thaisnack.se/threads/bankid-e...dssvensk.9559/
Citera
2016-12-31, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudellus
Snackar vi om ett elektroniskt ID nu?

Ja. Man identifieras med elektronisk id (från Telia) placerad på (fysisk) chipkort (skateverkets ID kort) med hjälp av kortläsare kopplad till en dator.

Jag tror att det skulle gå (rent teknisk åtminstone) att placera den här e-id på andra chipkort, t.ex. nationellt ID kort (där krav på folkbokföring finns inte), men jag kan inte hitta någon info om det är så i verkligheten. Kollar man Telias sidan snackar de även om e-id "lagrat på fil i en dator", men jag har ingen aning om/hur kunde man få tag på sånt.
Citera
2016-12-31, 00:49
Medlem
Citat:
Men det är dyrt.
400 spänn för att söka om skatteverkets id kort med e-legg.
199 för dosan
136 för post avgift
+ andra summor jag inte har hittat.
Ja, det är det lite gran. För mig är det värd att inte behöva oroa sig med vilken nästa påhitt lr förändring kommer bankID (där ute finns visa som har ingen smartphone och kör inte Windows heller, men behöver kommunicera med Skatteverket :-) ), och typ nationellt ID kort kostar detsamma förresten. Åt andra håll, 400 kr kostar det för fem år och kortläsare är inte specifik till Telia (du behöver inte köpa den från Telia och det behöver inte vara specifik märke eller så ...). Inga andra kostnader såvitt jag vet.
Citera
2016-12-31, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Gör dig inte av med Swedbank, säg bara upp bankkortet och internetbetaltjänsten.
BankID, privatkontot och internetbank (utan betaltjänst) kan du Bella och när kosta 0kr/är.

Oh ja du menar så! Det har jag aldrig tänkt på, genialt!
Detta ska jag kolla upp, tar kontakt med Swedbank.

Det jag betalar för just nu är internetbetalning och bankkort. Det kostar 250 kr per år för kortet, och 175 kr per år för internetbetalning. Vet du vad jag har kvar om jag avslutar dessa två ting?

Jag antar att jag har ju kontot, och jag får behålla min bankdosa.
Allt med internetbetalning kan jag ju glömma men kan jag fortfarande skicka pengar mellan vanliga bankkonton, internationella betalningar (mot avgift) och betala vanliga räkningar via mitt bankkonto, allt detta i internetbanken?

Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
Vad jag läser på Swedbanks sida så är internetbanken kostnadsfri, men det tillkommer avgift för en del tjänster som interntebetalning och bankkort. Kan du inte bara säga upp tilläggstjänsterna du har? Eller måste man betala 300-400 kr/år för att få använd bank-id hos dem?

På följande sida nämns förresten Swedbank och Handelsbanken som bra banker för utlandssvenskar.

http://thaisnack.se/threads/bankid-e...dssvensk.9559/

Tack ska du ha. Ja där ser man.

"ALLA har som är Swe medborgare, har rätt till minst 1 konto i Svensk bank, dessutom ett bank ID, som din bank skall ge dig."

Jag betalar totalt 425 kr per år för internetbetalning och bankkort. Det borde gå att avsluta detta och behålla bankkonto, bankdosa och bankID. Ska ta kontakt med Swedbank!

Citat:
Ursprungligen postat av Martin.42
Ja, det är det lite gran. För mig är det värd att inte behöva oroa sig med vilken nästa påhitt lr förändring kommer bankID (där ute finns visa som har ingen smartphone och kör inte Windows heller, men behöver kommunicera med Skatteverket :-) ), och typ nationellt ID kort kostar detsamma förresten. Åt andra håll, 400 kr kostar det för fem år och kortläsare är inte specifik till Telia (du behöver inte köpa den från Telia och det behöver inte vara specifik märke eller så ...). Inga andra kostnader såvitt jag vet.

Tack. Jag ska pröva fixa så att jag kan behålla mitt bankkonto, bankdosa och bankID för 0kr/år, men fungerar inte detta då måste jag skaffa skatteverkets id kort, även om det är dyrt. Det får duga fram till att de hittar på något annat...
Citera
2016-12-31, 15:22
Medlem
sucuks avatar
Citat:

Tack. Jag ska pröva fixa så att jag kan behålla mitt bankkonto, bankdosa och bankID för 0kr/år, men fungerar inte detta då måste jag skaffa skatteverkets id kort, även om det är dyrt. Det får duga fram till att de hittar på något annat...

(FB) Att inte ha BankID - Vad förlorar jag?
Citera
2016-12-31, 15:25
Medlem
Citat:
Jag antar att jag har ju kontot, och jag får behålla min bankdosa.
Allt med internetbetalning kan jag ju glömma men kan jag fortfarande skicka pengar mellan vanliga bankkonton, internationella betalningar (mot avgift) och betala vanliga räkningar via mitt bankkonto, allt detta i internetbanken?

Att betala vanliga räkningar via bankkonto i internetbanken är just det som de kallar internetbetalning och kostar 175 kr/år.
Citera
2017-01-05, 08:23
Medlem
Alla som har hjälpt mig, tack!

Jag har avslutat tjänsken internetbetalning (175 kr/år) och bankkort (250 kr/år).

Nu betalar jag 0 kr/år.

Jag har kvar ett bankkonto med lite pengar.
Jag har möjligheten till att överföra pengar till andra bankkonton i swedbank gratis, till andra bankkonton i andra svenska banker för en avgift på 10 kr, och så har jag möjligheten till att utföra internationella betalningar mot en avgift på 50 kr (+ avgift i mottagar landet).
Jag kan inte betala räkningar via bg/pg, men det behöver jag inte.

Jag har kvar min bankdosa, denna kan jag lämna in och byta när batteriet tar slut, gratis.

Och det viktigaste av allt, jag har kvar mitt BankID, gratis.

Tack för hjälpen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in