• 4
  • 5
2017-01-04, 18:56
Medlem
TonyBergmans avatar
Tycker detta är riktigt kul ämne, dock diskuterar jag mest med familj och närmsta vänner. Bara en nära vän/kollega som vet "exakta" siffror annars brukar det mest vara aktiesnack, avkastning och sparkvoter typ.
Alltid blivit klassad som en snåljop av många vänner sen tonåren tills idag för jag inte lägger tusentals kronor på krogen varje helg, käkar ute 4ggr i veckan eller köper dyra märkeskläder. Nu 5-6 år sen vi tog studenten lever flera av de vännerna i en sunkig hyresrätt med obefintligt sparande och så efterblivna utgifter att de precis klarar sig till den 25de.
Själv har jag hunnit med ingenjörsutbildning köpt bil och närmar mig 200k i investerade pengar sen dess. Jag riktigt njuter så fort någon kallar mig snåljop samtidigt som dom gråter för hur lite pengar dom har.
Citera
2017-01-04, 20:52
Medlem
Isterbandsdoktorns avatar
rätt så öppen med de närmsta. De vet att jag är en snåljåp. En stolt snåljåp skall tillägas.. Och jag har absolut inget emot att negga slösaktiga personer och ge svar på tal, då de flesta har (negativa) åsikter mot personer som inte ser det som ett självklart livsmål att bränna upp hela sin lön på skit (vilket en stor del av svenskarna har).
Senast redigerad av Isterbandsdoktorn 2017-01-04 kl. 20:56.
Citera
2017-01-04, 23:36
Medlem
semiproffss avatar
det där är lite olika tycker jag. Bland mina polare, "grabbarna" så pratar vi typ aldrig pengar och ekonomi men det kan bero på att alla tjänar bra med pengar.
Med dom vännerna som vi umgås med hela familjen, fru och barn så pratar vi mer ekonomi eftersom man pratar mer om semestrar, vardagens problem etc och då spelar ekonomin större roll. Jag skyltar inte med ekonomin men om någon frågar vad jag har för lön så kanske jag berättar. Men det säger ju som sagt inte allt om ekonomin...

Annars tror jag att dom man umgås med har en känsla för om man tjänar fågel, fisk eller mittemellan.
Citera
2017-01-09, 17:46
Medlem
Är öppen inför nära och kär (föräldrar och syskon) och ser ingen anledning till att inte vara det. Ifall min syster vore pank och uteliggare hade jag väl iofs legat lågt med att avslöja min goda ekonomi.

Kollegor och vänner inom samma bransch är jag öppen inför. Vi konkurrerar inte med varandra och tjänar på att veta hur ersättningen är på olika firmor osv.

Bekanta skulle aldrig få för sig att fråga om min ekonomi men det är uppenbart för alla att jag har det bra. På en direkt fråga hade jag svarat något svävande. Någon gång fick jag en direkt fråga och svarade då att jag åtminstone drar in mer än både Merkel och Reinfeldt (det var under alliansens tid vid makten).
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in