Flashback bygger pepparkakshus!
2016-12-29, 16:55
Medlem
lääz_kellys avatar
Hej! Då jag helst "rostar" mitt så att säga groggvirke för mina joints, dels för att det känns fräschare (placebo?), men först och främst så får det en bättre smak.

Jag har läst någonstans att man kan "rosta" tobaken genom att blötlägga den. Stämmer detta?
Om det nu gör det, så undrar jag om någon som är inläst på ämnet vet hur länge det ska dra osv?
Citera
2016-12-29, 17:33
Medlem
Cannabisministerns avatar
Ja, det fungerar utmärkt. Häll ned tobaken i en vattenbehållare, förslagsvis ett glas, och låt det stå över natten. Dagen efter ser du att vattnet på bottnen av glaset är helt svart av all tjära som lämnat tobaken. Häll bort vattnet och lägg tobaken på hushållspapper och låt det torka. Då har du fått "groggvirke" som är mycket lenare än tobak från cigg att röka, helt utan nikotin och mycket mindre tjära. Rekommenderas.

Det kan vara lite krångligt att hälla bort vattnet ibland utan att en del av tobaken följer med (beroende på hur mycket man blötlagt). Jag använder en stor tesil. Det blir en del fingerplock för att få med all tobak, men det brukar fungera fint.
Citera
2016-12-29, 21:53
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Ja, det fungerar utmärkt. Häll ned tobaken i en vattenbehållare, förslagsvis ett glas, och låt det stå över natten. Dagen efter ser du att vattnet på bottnen av glaset är helt svart av all tjära som lämnat tobaken. Häll bort vattnet och lägg tobaken på hushållspapper och låt det torka. Då har du fått "groggvirke" som är mycket lenare än tobak från cigg att röka, helt utan nikotin och mycket mindre tjära. Rekommenderas.

Det kan vara lite krångligt att hälla bort vattnet ibland utan att en del av tobaken följer med (beroende på hur mycket man blötlagt). Jag använder en stor tesil. Det blir en del fingerplock för att få med all tobak, men det brukar fungera fint.

Tusen tack för ett ytterst utförligt svar!
Då är jag på rätt vägar alltså! Imorgonbitti blir det torrläggning.

P.S.
Hur länge brukar det ta innan det torkar? Har nämligen lite bråttom att få det torrt asap, då nyår står för dörren.
Samt behöver jag röra om under natten?
D.S.
Senast redigerad av lääz_kelly 2016-12-29 kl. 21:55.
Citera
2016-12-29, 21:56
Medlem
CXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly

P.S.
Hur länge brukar det ta innan det torkar? Har nämligen lite bråttom att få det torrt asap, då nyår står för dörren.

Lär ju gå utmärkt att torka på plåt i ugn på låg värme
Citera
2016-12-29, 21:58
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CXT
Lär ju gå utmärkt att torka på plåt i ugn på låg värme

Hear, hear! Tack för ert delande av kunskap, bröder och systrar (?).
Citera
2016-12-29, 23:24
Medlem
Cannabisministerns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lääz_kelly

P.S.
Samt behöver jag röra om under natten?
D.S.

Strö ut tobaken på pappret så torkar det på några timmar skulle jag tro. Lägg pappret i fönstret och öppna fönstret lite på glänt så det fläktar lite. Om du torkar tobaken i en klump tar det längre tid, men om du strör ut det på hushållspapper fastnar det lätt på pappret så det blir mycket pillrande för att samla ihop den. En avvägning.
Jag har aldrig provat att torka den i ugnen, men det kanske funkar.

Återkom gärna med rapport om hur det gick med torkning/rökning av den preparerade tobaken.
Citera
2016-12-30, 09:35
Medlem
lääz_kellys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cannabisministern
Strö ut tobaken på pappret så torkar det på några timmar skulle jag tro. Lägg pappret i fönstret och öppna fönstret lite på glänt så det fläktar lite. Om du torkar tobaken i en klump tar det längre tid, men om du strör ut det på hushållspapper fastnar det lätt på pappret så det blir mycket pillrande för att samla ihop den. En avvägning.
Jag har aldrig provat att torka den i ugnen, men det kanske funkar.

Återkom gärna med rapport om hur det gick med torkning/rökning av den preparerade tobaken.

Förresten! Hur många cigg går det per dl för er? Jag tog typ 4-5 cigg i en gammal matlåda, innehållandes ca 250ml +-20ml vatten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in