• 1
  • 2
2016-12-30, 11:23
Medlem
Varför allt detta snack om konkurs? Är det någonting som du planerar att göra och varför köper du i då fall ett hus om du inte har råd?

Jag var nära på att bli delägare till föräldrarnas hus. Mamma tyckte vid något tillfälle att jag skulle få några % för att maxa rotavdraget men vi gjorde inte den lösningen. Delägarskap i permanentboenden skulle jag bara vilja vara med föräldrar eller egna barn. Sommarstuga skulle jag kunna dela med syskon om den gått i släkten och det saknas lån. I övrigt skulle jag hålla mig borta från denna typ av lösning.
Citera
2016-12-30, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RostigHink
Nej, den fastigheten där du hjälper till påverkas inte av detta. Ditt lån har endast din fastighet som pant.

Ok bra.
Nej jag är inte på väg att bli satt i konkurs för dom som undrar men vill bara rätta ut alla frågetecken vad som händer vid detta extremfall och från vilka ställen dom kan kräva in pengar som följd.

Upplägget är gjort så pga att fortfarande kunna vara skriven på orten (1%-delägarna).
Citera
2016-12-30, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grenar
Sett liknande upplägg för att kunna maxa roten, vem står på lånet, är de borgenärer?
Om dom inte står på lån så kan de endast förlora det de betalat.
Varför skulle en borgenär stå på lånet? Det är ju denne som lånat ut pengarna
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Ok bra.
Nej jag är inte på väg att bli satt i konkurs för dom som undrar men vill bara rätta ut alla frågetecken vad som händer vid detta extremfall och från vilka ställen dom kan kräva in pengar som följd.

Upplägget är gjort så pga att fortfarande kunna vara skriven på orten (1%-delägarna).
Varför kan de inte vara skrivna på orten ändå? Du behöver inte äga någonting för att vara skriven på en adress.
Citera
2016-12-30, 13:35
Medlem
TMSs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maskinsten
Ok bra.

Du kan fortfarande vara skriven på orten/fastigheten även om du inte äger den....
Citera
2016-12-30, 14:01
Medlem
Du ska vara skriven på den plats där du vanligtvis sover. Om du äger en sommarstuga där du bara tillbringar någon vecka per år så har du inte rätten att vara skriven där även om du äger fastigheten. Någon % delägarskap i en fastighet påverkar på inget sätt möjligheten att välja skrivningsort.
Citera
2017-01-01, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Du ska vara skriven på den plats där du vanligtvis sover. Om du äger en sommarstuga där du bara tillbringar någon vecka per år så har du inte rätten att vara skriven där även om du äger fastigheten. Någon % delägarskap i en fastighet påverkar på inget sätt möjligheten att välja skrivningsort.

Får rætta mig sjælv - det ær bara jag som ær skriven dær medan dom andra 2 endast ær agare.

Min huvudfråga har jag egentligen fått svar på, dvs vad som hænder om jag går i personlig kk.
Alltså att dom bara førlorar sin del och mina krav endast kan hærledas till denna fastighet och lånen på denna.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in