• 1
  • 2
2024-07-11, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnBlund
Citerar ett många år gammalt inlägg, men just detta är perfekt. Om man inte litar på företaget man ska handla av, men det finns Klarna att välja på så är det tryggast.

T.ex. köpte jag för många år sedan alkohol från Tyskland för så där 7000 kr eller nåt sånt. Själva företaget var säkert trovärdigt, men frakten som var dyr eftersom det var tungt, skulle betalas till en separat leverantör.

Sedan packades snabbt varorna och fraktbolaget uppdaterade att de hade hämtat varorna, sedan gick veckorna som blev till månader utan att något kom.

Under den tiden försökte jag upprepade gånger kontakta fraktbolaget och fick till en början respons att de har lite mycket att göra, men att de snart kommer leverera mina varor, men som sagt hände inget och de slutade uppdatera trackingen, slutade också att svara på mina mail.

Till slut ville Klarna ha betalt för kalaset som inte kommit, men man kunde via Klarna välja att man inte vill betala än för att varorna inte kommit. Sedan gick tiden igen och Klarna var återigen på mig. Jag valde igen att varorna inte kommit och det gick mer tid, då kontakta Klarna mig och sa att de kan inte skjuta fram betalningen längre och sa att jag måste kontakta de företag som är inblandade.

Detta hade jag ju gjort flera gånger, så jag visade upp mina mail med kontakt med företaget och till slut strök Klarna hela avgiften på så där 7000 kr eller nåt sånt. Frakten hade jag betalat kontant så de pengarna var ju borta, men betalningen för alkoholen ströks i alla fall.

Men sen så där 3 månader efter jag hade beställt så dök leveransen ändå upp. Så det blev billig alkohol då ärendet var avskrivet från Klarnas sida.

Just möjligheten att inte behöva ligga ute med pengar är en väldigt bra USP att beställa mot faktura, och Klarna har varit väldigt lätta att ha att göra med när saker inte har kommit, allt går väldigt smidigt via app eller hemsida att reklamera försändelsen.

Dock kör jag alltid större summor på kreditkortet för att samla poäng.
Citera
2024-07-11, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fellowvessel
Nedan är ett meddelande jag fick från qliro där de skriver att man kan betala mindre per månad (vad bra).

" Räkneexempel
totalskuld 5000
5000/36 (istället för 24) = 139kr
139 +39kr administrationsavgift +91kr ränta
Lägst att betala 269kr "

Betyder det att de lever på ränta & administrering eller är det företagen som har dem som tjänsthandläggare som pröjsar eller både & månntro, det förtäljer inte sagan.

Gillar både Klarna & Qliro, total extra kostnad att skjuta upp en betalning på Qlrio 30 eller 60 dagar var fjuttiga 15kr.

Jag lever på sjukersättning som är något på 9,5k, Klarna & Qliro & Webhallens egna system har aldrig varit något problem de har fått sina pengar för jag betalar innan jag rökt upp dom (tobak) men visst blir det kurr & tigg men det är tack vare att cigaretter är så dyra. jag är klinisk nikotinist pga av schizofreni medicinering (som ingen instans bryr sig om för "vi har inte tänkt på det så vi tänker inte på det") jämför med diabetiker & insulin.

Själv väljer jag aldrig "betala minsta beloppet" som det här handlar om, jag betalar enligt plan 1 lax över 12 månader för ett xbox series x på rea och ett par hörlurar & en sladd.

Snabbt räknat på det Qliro skriver ovan, så blir totalkostnaden ca 7 800:- (räknat på 18% ränta som 91:- är av 5000:-). Så cirka 60% dyrare att ta det på avbetalning än att betala 5000 direkt.

Klassiskt exempel på hur det är dyrt att inte ha pengar.
Citera
2024-07-11, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Snabbt räknat på det Qliro skriver ovan, så blir totalkostnaden ca 7 800:- (räknat på 18% ränta som 91:- är av 5000:-). Så cirka 60% dyrare att ta det på avbetalning än att betala 5000 direkt.

Klassiskt exempel på hur det är dyrt att inte ha pengar.

All går dock inte förlorat. Man får tillbaka en del av räntekostnaderna vid deklaration.
Vet vissa som har enorma mängder skulder och de får också tillbaka rätt mycket på deklarationen.

Fortfarande en förlust, men inte lika stor som det först ser ut.
Citera
2024-07-11, 13:10
Medlem
Citat:
All går dock inte förlorat. Man får tillbaka en del av räntekostnaderna vid deklaration.
Vet vissa som har enorma mängder skulder och de får också tillbaka rätt mycket på deklarationen.

Fortfarande en förlust, men inte lika stor som det först ser ut.

Utan att räkna på sjunkande skuld så får du tillbaka massiva 270:- per år. (dock räknat på ränta, på 5000:-, så räntan sjunker varje månad, och även det som du får tillbaka i räntebidrag).

Så fortfarande en otroligt dålig affär, "neddummad" räkning så är då räntan istället för 18%, ca 13%? Fortfarande hög.
Citera
2024-07-11, 13:14
Medlem
glajarns avatar
Använder klarna men skulle aldrig ta ngt på kredit. Dom drar pengarna direkt från kontot.
Citera
2024-07-11, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av holf
Utan att räkna på sjunkande skuld så får du tillbaka massiva 270:- per år. (dock räknat på ränta, på 5000:-, så räntan sjunker varje månad, och även det som du får tillbaka i räntebidrag).

Så fortfarande en otroligt dålig affär, "neddummad" räkning så är då räntan istället för 18%, ca 13%? Fortfarande hög.

Absolut är det så, alltid billigast att köpa utan lån eller kredit.
Men frågar du de flesta om de tog lån på sin nya bil så har troligen de flesta gjort det. Frågar du varför så säger de kanske att de har det bra ekonomiskt, men har inte råd att betala 600 000 kontant.
Även om de har de så vill de nog inte rensa bort alla besparingar för att köpa en bil.

Samma är det nog för de som tar billigare saker på kredit, skillnaden är att de har väldigt små eller inga besparingar alls och och behöver viktiga saker nu istället för senare. Troligen har de dålig ekonomi i allmänhet också. Kanske dåligt betalt jobb, kanske lån sedan tidigare som nu blivit mycket dyra p.g.a. inflationen.

De flesta tar lån till något i livet. Frågan är bara hur dyrt det är som de tar lån till. Är det mat? Är det kläder, kanske en bil eller ett hus? Någonstans går gränsen för de flesta människor hur mycket man kan vänta och spara till.
Citera
2025-08-25, 14:52
Medlem
AwakeAsFucks avatar
Citat:
Citerar ett många år gammalt inlägg, men just detta är perfekt. Om man inte litar på företaget man ska handla av, men det finns Klarna att välja på så är det tryggast.

T.ex. köpte jag för många år sedan alkohol från Tyskland för så där 7000 kr eller nåt sånt. Själva företaget var säkert trovärdigt, men frakten som var dyr eftersom det var tungt, skulle betalas till en separat leverantör.

Sedan packades snabbt varorna och fraktbolaget uppdaterade att de hade hämtat varorna, sedan gick veckorna som blev till månader utan att något kom.

Under den tiden försökte jag upprepade gånger kontakta fraktbolaget och fick till en början respons att de har lite mycket att göra, men att de snart kommer leverera mina varor, men som sagt hände inget och de slutade uppdatera trackingen, slutade också att svara på mina mail.

Till slut ville Klarna ha betalt för kalaset som inte kommit, men man kunde via Klarna välja att man inte vill betala än för att varorna inte kommit. Sedan gick tiden igen och Klarna var återigen på mig. Jag valde igen att varorna inte kommit och det gick mer tid, då kontakta Klarna mig och sa att de kan inte skjuta fram betalningen längre och sa att jag måste kontakta de företag som är inblandade.

Detta hade jag ju gjort flera gånger, så jag visade upp mina mail med kontakt med företaget och till slut strök Klarna hela avgiften på så där 7000 kr eller nåt sånt. Frakten hade jag betalat kontant så de pengarna var ju borta, men betalningen för alkoholen ströks i alla fall.

Men sen så där 3 månader efter jag hade beställt så dök leveransen ändå upp. Så det blev billig alkohol då ärendet var avskrivet från Klarnas sida.

Exakt det där håller jag på med nu med Klarna med skillnaden att de vägrar stryka kravet utan ska dra det till inkasso. Orkar inte gå in på det men jag kan bara konstatera att Klarna tog det oseriösa företagets parti och medvetet drog ut på det så att det gick över 21 dagar. Då kan jag inte överklaga det mer hon Klarna. De hotar nu med inkasso. SÅ mycket är det köparskyddet värt. Det blir antagligen tingsrätten nu för jag vägrar betala för en produkt som är fel på som gör den totalt oanvändbar och jag vägrar skicka den till Polen på egen bekostnad. Enligt EU lag så ska de stå för fraktkostnaden. Jag anser också att det inte finns någon anledning att skicka tillbaka något som är så dåligt.
Citera
2025-08-25, 17:34
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto