• 1
  • 2
2017-02-11, 15:20
Medlem
Politik är föränderlig över tid. Den samiska historieskrivningen, är anpassad till, och stöttas av nutidspolitiken, och är ej historiskt verklighetsbaserad.
När de politiska vindarna vänder som de alltid gör, så är denna

http://skandinavisktarkeologiforum.o...d2b78f2186d913

historieskrivning om Norrland snart aktuell att ta upp, då den ligger närmare den historiska verkligheten. En god historieskrivning är svår att ifrågasätta, vilka politiska vindar som än blåser, när forskningen gör sig fri från politiken. Nutida "forskare" om Norrlands historia är framtidens Herman Lundborg:are. D.v.s de som inte förstod att politik är föränderlig över tid, och anpassat sig efter sin egen tids politiska tokerier, och då kommer surt efter, som för Herman, då de politiska tyckandena är andra, och "forskarna" är forskare.
Citera
2017-04-17, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BREIDABLIKK
Trots att vi skandinaver har bott i Sverige i över 14 000 år så räknas inte vi som dess ursprungsbefolkning. Samer har aldrig bott i Skåne, på Gotland eller Öland, i Sörmland, Värmland eller Bohuslän.

Hur kommer det sig att vi vita inte ens är beskyddade i våra hemländer?

Tillägg: Varför ska vi svenskar subventionera renskötseln?

Samerna är lapplands ursprungsbefolkning, inte Sveriges. Den här niggern är smartare än du din dumma fan. Läs på din historia!
Citera
2017-04-17, 22:02
Medlem
Som jag fattar det är det väl FN:s politiska definition av ursprungsbefolkning som spökar. Det hela handlar om sammanblandning mellan vetenskap/arkeologi och politik.

Begreppet urpsrungsbefolkning används ju för närvarande för att skydda minoritetsfolk, det är en politisk diskurs vi har för närvarande, och samerna är ju utan tvekan ett minoritetsfolk i Sverige.

Men naturligtvis är samerna ursprungsbefolkning i Sápmi medan svenskarna är det i Sverige minus svenska delen av Sápmi. Definitionen av svenskar som ursprungsbefolkning i Sverige har ju rätt länge varit egal eftersom svenskar varit i bedövande majoritet i Sverige. Snart kan det nog bli anledning att plocka upp begreppet dock. Gissningsvis är inte svenskar i majoritet i området Sverige när detta århundrade är slut.

Men skall man vara petig så är ju vare sig samer eller svenskar de första folk som befolkade det geografiska området Sverige direkt efter inlandsisen. Lite DNA har vi väl möjligen från dessa tidiga folk men våra förfäder (och samerna) gick nog rätt hårt åt dem.
Citera
2017-04-28, 17:35
Medlem
Flashshits avatar
Och jag som trodde att det låg inlandsis över Norrland när svenskarna började bebo landet söder ifrån?
Då bodde det knappast några lappar i Norrland.

Ursprungsbefolkning, tjena...
Citera
2017-04-28, 17:56
Medlem
InternetTuffings avatar
Vi germaner är den sanna ursprungsbefolkningen i Skandinavien, som redan nämnts och som vi alla vet så befolkades halvön söderifrån först. Men samer är väl inte så mycket för vetenskapliga förklaringar, förbannade lappjävlar...
Citera
2017-04-28, 18:19
Bannlyst
Samer kallas för det, enbart för att de skall kunna åtnjuta en förfördelning. Annars skulle de varit helt hopplösa som folkslag.
Citera
2017-04-28, 18:26
Medlem
nimbras avatar
Samer är inte ursprungsbefolkning här i Sverige men betraktas som ett urfolk vilket betyder att dom är primtiva, dom är inte ens ett "folk" utan mer en kulturgemenskap.
Citera
2017-09-17, 11:48
Medlem
hehehos avatar
Enligt mitt senaste DNA-test har mina förfäder bott i "Sverige" 4000 år längre än samerna. I övrigt har jag ingen politisk åsikt vad det skulle innebära för olika lagar...
Citera
2018-04-14, 16:17
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nimbra
]Samer är inte ursprungsbefolkning[/b] här i Sverige men betraktas som ett urfolk vilket betyder att dom är primtiva, dom är inte ens ett "folk" utan mer en kulturgemenskap.

Det är lapparna själva som utropat sig själva till det och om man upprepat skriker det nog högt så blir det en sanning.
Citera
2018-04-14, 16:53
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Det är lapparna själva som utropat sig själva till det och om man upprepat skriker det nog högt så blir det en sanning.
Korrekt uppfattat, det är oxå ett djävla skitfolk...kolla vad norrlängarna gillar dom...den SVENSKA järven äter typ 10 ton ren per individ om året, enligt samernas rapporter till staten på döda renar...fan trodde järven är en liten jägare. Men troligen stor som en flodhäst då "enligt samerna" ha ha ett djävla pjosk med dom varit hela tiden...håller med Lars Ekborg gäller förövrigt med dom mesta som tycker att Sverige är deras land... https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA
Citera
2018-04-19, 17:15
Medlem
OlleVieros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sillen.frunken
Korrekt uppfattat, det är oxå ett djävla skitfolk...kolla vad norrlängarna gillar dom...den SVENSKA järven äter typ 10 ton ren per individ om året, enligt samernas rapporter till staten på döda renar...fan trodde järven är en liten jägare. Men troligen stor som en flodhäst då "enligt samerna" ha ha ett djävla pjosk med dom varit hela tiden...håller med Lars Ekborg gäller förövrigt med dom mesta som tycker att Sverige är deras land... https://www.youtube.com/watch?v=3HYrE32taAA

Nja, Järven äter knappast 10 ton, men den är en dråpare av rang. Den dödar allt den hinner med i en renflock, så den kan med lätthet ha ihjäl tiotals renar åt gången och då blir det fort tonvis under ett år. Särskilt då det är rätt före för järven som springer uppepå snön där renarna sjunker igenom och inte har en chans. Järven hoppa upp på ryggarna och dödar med nackbett. Däremot så äter den givetvis inte allt den dödar och lemlästar. Resten får rävar, korpar och kråkor ta hand om.
Citera
2018-04-19, 17:39
Medlem
Sillen.frunkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OlleViero
Nja, Järven äter knappast 10 ton, men den är en dråpare av rang. Den dödar allt den hinner med i en renflock, så den kan med lätthet ha ihjäl tiotals renar åt gången och då blir det fort tonvis under ett år. Särskilt då det är rätt före för järven som springer uppepå snön där renarna sjunker igenom och inte har en chans. Järven hoppa upp på ryggarna och dödar med nackbett. Däremot så äter den givetvis inte allt den dödar och lemlästar. Resten får rävar, korpar och kråkor ta hand om.
Om du vet mer än mig, bara läst en gammal "när jag var ung" som dom gjort på Umeå universitet. Jag kan trappa folk på fötter, men om du nu har annat...så ber JAG om ursäkt, SJ då som kör över så många renar??? har bu bra info om det?!?...FÖRSTÅ har inget emot samer, bah så'ru vet. Men undran om helikptrar och så underhåller en sån kostar, så hur har vissa samebyar råd men flera?...Hopps du tar min ursäkt om jag citera gammal eller fel-fakta
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in