Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-27, 09:58
  #1
Medlem
Bookhouses avatar
Hej,
Igår bytte jag lösenord till mitt googlekonto efter att jag fick ett meddelande om att någon hade loggat in på min mail från en annan ip adress. Nu dyker ett meddelande hela tiden upp att jag ska ange lösenord för google men varje gång jag försöker så får jag meddelandet "Osäker anslutning Kunde inte bekräfta servercertifikatet. Detta kan bero på nätverkskonfigurationen eller proxyinställningarna."

What to do?
Tack
Citera
2016-12-27, 10:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Hej,
Igår bytte jag lösenord till mitt googlekonto efter att jag fick ett meddelande om att någon hade loggat in på min mail från en annan ip adress. Nu dyker ett meddelande hela tiden upp att jag ska ange lösenord för google men varje gång jag försöker så får jag meddelandet "Osäker anslutning Kunde inte bekräfta servercertifikatet. Detta kan bero på nätverkskonfigurationen eller proxyinställningarna."

What to do?
Tack

Skulle först kontrollera att klockan stämmer.

Om problemet kvarstår vad för enhet använder du? (Mobil, PC, Mac?)
__________________
Senast redigerad av Bichers 2016-12-27 kl. 10:17.
Citera
2016-12-27, 10:17
  #3
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Skulle först kontrollera att klockan på datorn stämmer.

Om problemet kvarstår vad för enhet använder du? (Mobil, PC, Mac?)

Tack Bichers,
jag har faktiskt kollat det. Allt verkar ok. Jag använder en mac.
Citera
2016-12-27, 10:28
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Tack Bichers,
jag har faktiskt kollat det. Allt verkar ok. Jag använder en mac.

Nu är jag inte fena på Mac men skulle kolla i nyckelhanteraren att certifikaten är valida.
Citera
2016-12-27, 10:34
  #5
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bichers
Nu är jag inte fena på Mac men skulle kolla i nyckelhanteraren att certifikaten är valida.

Tack, jag var inne och kollade proxyinställningarna bara och de verkade ok. Men du har kanske rätt för att här är ett certifikat som inte är giltigt. Det skumma är att det slutade att vara giltigt i oktober och problemet började först igår när jag bytte lösenord. Har du en aning vad jag ska göra med certifikatet? Ska jag radera det?
Citera
2016-12-27, 16:58
  #6
Medlem
IgnoranceIsBlisss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bookhouse
Tack, jag var inne och kollade proxyinställningarna bara och de verkade ok. Men du har kanske rätt för att här är ett certifikat som inte är giltigt. Det skumma är att det slutade att vara giltigt i oktober och problemet började först igår när jag bytte lösenord. Har du en aning vad jag ska göra med certifikatet? Ska jag radera det?

Du vill först och främst verifiera att det är rätt sida du är inne på och att det är rätt certifikat som servern visar upp (gå in och kolla vem som utgivit certet osv) om det är fel cert som visas upp kan du vara utsatt för en attack. Kan även vara din browser eller dator som inte har certet som trusted, testa att byta browser, annars får du importera det för att slippa varningen.
Citera
2016-12-30, 14:25
  #7
Medlem
Bookhouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Du vill först och främst verifiera att det är rätt sida du är inne på och att det är rätt certifikat som servern visar upp (gå in och kolla vem som utgivit certet osv) om det är fel cert som visas upp kan du vara utsatt för en attack. Kan även vara din browser eller dator som inte har certet som trusted, testa att byta browser, annars får du importera det för att slippa varningen.

Tack för ditt svar. Det verkar som att det räckte med att radera det certifikat som hade expired.

Gott nytt år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback