2016-12-26, 20:21
Medlem
Hej jag har handlat gåslever både med och utan tryffel. Och så har jag handlat älgpaté och renpaté med en patésås som är gjord på noga utvalda tomater, apelsiner och vinbär.
Men så har jag ingen aning hur detta ska serveras. Hjälp folkens 😊
Citera
2016-12-26, 22:05
Medlem
Oj. Mycket lever där. Fett och mäktigt. Lägg en bit av varje på en rostad brödskiva, som du delat i tre delar.
Citera
2016-12-27, 01:41
Medlem
Det ska även ätas massa annan mat. Dessa patéerna o levern är bara aptitretare, smakupplevelse. Det är inte main course liksom 😊
Citera
2016-12-27, 01:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Oj. Mycket lever där. Fett och mäktigt. Lägg en bit av varje på en rostad brödskiva, som du delat i tre delar.

Jag är glad för alla förslag, men att servera de 4 olika patéerna o levern på en rostad brödskiva lät otroligt tråkigt.
Citera
2016-12-27, 01:54
Medlem
MeanMEs avatar
Man brukar ju servera gl på lättrostat bröd t.ex.
Sedan en lätt strykning med t.ex tranbärssylt.

Men vad man använder är ju en personlig preferens men det bör vara något som har en syrlighet som bryter av det feta. Har använt syrlig hallonsylt, silad lingonsylt, vinbär och rönnbärsgelé etc.
En balsamicoreduktion funkar verkligen toppen.

Gör små bitar dock.
4 olika sorters paté varav en med en så stark smak som tryffel i kan lätt göra att de övriga smakerna från de andra patéerna försvinner.

Sedan servera det med en champagne med hög syra så man rensar ur munnen mellan varje tugga och får en chans att känna de övriga delikatesserna med.
Citera
2016-12-27, 02:34
Medlem
MeanMEs avatar
Vill du testa på lite mer vågade kombos då du verkar tycka traditionella recept är lite tråkiga kan du fundera på att addera ingredienser som pepparrotsyoghurt, syltad ingefära, en lätt passionsfruktreduktion, rabarberchutney, en ljummen rödbets och pepparrotspuré på ett grovt bröd med ett krispigt salladsblad / babyspenat som botten.
Det är bara fantasin som sätter gränsen.

Var försiktig bara så du inte dränker smakerna från patéerna med för mycket tillbehör.
Mindre är bättre här tycker jag.
Citera
2016-12-27, 15:11
Medlem
Bertil85s avatar
Någon god sås. Cumberland sås är en god sås.
Sauterne/svartvinbär-Gelé eller helt vanlig sylt.
Cornichons. Kokt potatis eller rostat bröd.
Ett glas gott vin.
Citera
2016-12-27, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Man brukar ju servera gl på lättrostat bröd t.ex.
Sedan en lätt strykning med t.ex tranbärssylt.

Men vad man använder är ju en personlig preferens men det bör vara något som har en syrlighet som bryter av det feta. Har använt syrlig hallonsylt, silad lingonsylt, vinbär och rönnbärsgelé etc.
En balsamicoreduktion funkar verkligen toppen.

Gör små bitar dock.
4 olika sorters paté varav en med en så stark smak som tryffel i kan lätt göra att de övriga smakerna från de andra patéerna försvinner.

Sedan servera det med en champagne med hög syra så man rensar ur munnen mellan varje tugga och får en chans att känna de övriga delikatesserna med.

Tack! Detta hjälper massvis.
Citera
2016-12-27, 19:10
Medlem
Tack alla för tipsen 😊
Citera
2016-12-27, 22:08
Medlem
80231s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil85
Någon god sås. Cumberland sås är en god sås.
Sauterne/svartvinbär-Gelé eller helt vanlig sylt.
Cornichons. Kokt potatis eller rostat bröd.
Ett glas gott vin.

Servera gåslevern på lätt stekpannerostade (lite lite smör i pannan) portionsbitar av briochebröd toppad med lite cumberlandsås. Cornichons och eventuellt små syltlökar är bra tillbehör på tallriken.

En Sauternes passar perfekt som dryck.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in