2017-01-06, 12:21
Medlem
Grisbrottarens avatar
Intressant teknikgenomgång. Får mig att undra i hur stor utsträckning skidåkning på senare år har gått över från att bli en bensport till en överkroppssport.

Själv har jag noterat att jag är påtagligt usel på skidor, men hyfsad på cykel och andra bensporter, vilket väl beror på att jag är svag i rygg och mage.
2017-01-06, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Krüger är ju också en talang som blivit bättre och bättre för varje år som går och är i den åldern (född -93) där man brukar börja göra resultat på herrsidan. Sista året som junior tog han ett guld och ett brons på norska juniormästerskapen och två fjärdeplatser på JVM. Förra året vann han på U23VM vilket på herrsidan brukar vara en stark indikator på kommande stordåd.

Anledningen till att det känns som att de poppar upp från ingenstans är ju för att de inte får chansen i norska laget förrän de verkligen har möjligheten att komma på pallen, då alla som redan är där har den möjligheten. Du måste alltså slå ut någon riktigt bra.

Fast vi vet ju alla nu hur det kommer sig att norge är världsmästare i upp-poppning av "talanger"?

Själv grejen var att så fort en norrman "överpresterar" beror det på lax och bra valla, när ryssar gör det letas det frenetiskt efter repor och kvalster på provrör.
2017-01-06, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thax21
Trodde inte heller det var så, men ser att det var likadant i Kanada-touren. Blir lite märkligt när det samtidigt är Nilsson och Ustiugov som får 50 VC-poäng.

edit: Kom på att det väl var något man ändrade till för ett par år sedan, vilket gjorde att Lindborg fick en VC-seger retroaktivt (iaf när man tittar tillbaka i statistiken), fast tveksamt hur man ska räkna det då reglerna väl var annorlunda när loppet kördes.
Citerar detta inlägg bara för att få rätt sammanhang.

FIS ser nu ut att ha korrigerat statistiken så placeringarna i mål gäller som segrar/pallplatser. Förmodligen var det aldrig meningen att det skulle vara på något annat sätt, de skrev ju tex. i "Did you know"-dokumentet om Toblach att Ustiugov vunnit de fyra första etapperna.

Dessutom har de lyckats peta in slutställningen (som egentligen är ställningen efter Oberstdorf) så enligt statistiken har Ustiugov och Nilsson redan vunnit touren. Det resultatet lär väl dock skrivas över på söndag och ersättas av det riktiga.
2017-01-06, 12:34
Medlem
rainbowias avatar
Vad tror ni om Stina idag? Hoppas på fortsatta övertygande prestationer fast har uteblivit henne från vårt topp-6 tips. Tippar en 9:e plats 26 sek från segern...
2017-01-06, 12:37
Medlem
Elwisps avatar
Onekligen ett intressant inslag om stakning. De intressanta passagerna i vinterstudion har ju blivit mer och mer sällsynta de senaste åren.
Medlem
mjps avatar
Otroligt skönt att se hur dåliga norrmännen/kvinnorna är när dom inte får dopa sig längre!
Kag fattar inte att det ska ta 20 år innan man förbjuder astma mediciner och div preparat som alla norrmän tar??
Epo ger 1% i vinst på ett lopp och åker du en timme på skidor blir det skillnaden mellan 1 eller 20 plats och ger astma medicin bara 0,1 %förbättring så är det 1 eller 3 som skiljer så bevisligen så suger norrmännen nu fjädra fuskarna!
Avslutad
Heja Pizza-stina!
2017-01-06, 12:42
Medlem
welcometorealitys avatar
Stina hysteri i Sverige, men än så har hon inte vunnit så mycket ändå faktiskt.
2017-01-06, 12:42
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Heja Pizza-stina!
Hoppas dom "söpt ny valla ju"
2017-01-06, 12:48
Medlem
welcometorealitys avatar
Men släng ut Blomman, jag orkar fan inte höra på hans jävla stön hela tiden, samma jävla repliker hela jävla tiden, åååva skönt.JA JA JA jäh jäh jäh.
2017-01-06, 12:48
Medlem
R.O.S.Hs avatar
En känsla säger mig att det kan gå hur bra som helst idag för Stina.
Men en ännu starkare känsla säger mig att det kan gå precis hur illa som helst idag.
Detsamma gäller Kalla.
2017-01-06, 12:51
Medlem
Är inte 5km överhuvudtaget lite för kort för att hinna anpassa sitt lopp efter tider i någon större grad?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in