• 1
  • 2
2016-12-25, 22:19
Medlem
Hajenthebosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tycker det är hyckleri. Man är emot att äta kött och bär tröjor där det står "kött är mord" osv.
Likväl vill man att maten ska se ut som kött och även ha ordet kött med i titeln.
Alla ni som driver veganska matbloggar har ju möjlighet att hitta på fiffiga namn. Quornbullar är väl ett bra namn t.ex.
Det är ju vanligt att namnet på en maträtt berättar vad som finns i ingredienserna. Köttbullar, leverpastej, revbensspjäll m.m.

Du har helt rätt. Som tur är så heter nästan all vegetarisk mat saker som: sojabullar, quornbullar, veggobullar etc.
Vegetariska köttbullar som ts nämner är ovanligt att se.
Citera
2016-12-25, 22:22
Medlem
Elementarts avatar
Tänker också att man bara säger vegetariska köttbullar för att man ska förstå vad man pratar om.
Citera
2016-12-25, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trogskalle
Jag tycker det är hyckleri. Man är emot att äta kött och bär tröjor där det står "kött är mord" osv.
Likväl vill man att maten ska se ut som kött och även ha ordet kött med i titeln.
Alla ni som driver veganska matbloggar har ju möjlighet att hitta på fiffiga namn. Quornbullar är väl ett bra namn t.ex.
Det är ju vanligt att namnet på en maträtt berättar vad som finns i ingredienserna. Köttbullar, leverpastej, revbensspjäll m.m.
På vilket sätt är det hyckleri? Att döpa maten till ett namn som innehåller "kött" skadar inget djur.

Du gör verkligen skäl för ditt användarnamn.
Citera
2016-12-30, 12:09
Medlem
enklast är väl att försöka härma något, än att uppfinna något nytt .. Finns inga kända kockar än som försöker uppfinna nya veganska rätter.. Världen behöver veganska verisioner av antony bourdain och leif mannerström så likätandet kan upphöra på bred front..
Citera
2016-12-30, 13:18
Bannlyst
Jag är skälv inte vegitarian, men tycker att vegitarisk mat är lite underskattat.

Att införliva lite grönt i maten gör att det blir lite frächare! Lite mer spänst i matlagningen!

Med det sagt. Världens kanske främsta matkritiker A.A. Gill dog häromveckan. Läs gärna hans krönika om Stockholms matställen. Han skriver på ett alldeles utsökt sätt.

Jag tänkte först skicka länken till språkkanalen, men insåg sen att ni kanske bättre uppskattar hans krönika.

http://www.dn.se/pa-stan/ata-ute/a-a...ack-stockholm/
Senast redigerad av CG-Vaara 2016-12-30 kl. 14:11.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in