2016-12-25, 15:01
Medlem
Citat:
Shifaa Patel.
http://www.sydsvenskan.se/2016-12-25/malmos-modeliv-drommer-om-modegalleria-hantverkshus-och-hijabmode
Idé: Starta en Hijab Exhibition

Shifaa Patel, ägare till butiken Tahara vid Södervärn som säljer muslimska kläder:
I Malmö idag är kvinnor i slöjan (hijab) ett vanligt inslag. Samtidigt är okunskapen kring slöjan stor och frågetecknen många. Fördomarna är stora och många kvinnor i slöja vittnar om verbala och fysiska attacker.
För att motverka fördomarna skulle jag gärna se en "Hijab Exhibition" där flera viktiga aktörer, så som IKEA, Polisen (som båda har tagit fram slöja för sin personal), Malmö stad, muslimska församlingar, går samman för att ge en nyanserad bild av slöjan. I denna utställning ingår modévisning med hijab från olika delar av världen men också slöjan i olika sammanhang. Burkini och idrottsanpassade slöjor exempelvis. Dessutom arrangeras workshops med kvinnor som bär slöja och som berättar om sina erfarenheter. Jag tror att ett sådant evenemang hade lett till ett normaliserande av slöjan i samhället och gett goda signaler till kvinnor som bär slöja.
Slöjan som är det tydligaste och mest förekommande uttrycket för islamskt kvinnoförtryck sprider sig. I sin vilja att vara öppna och moderna så stödjer tyvärr företag som accepterar slöjan islams uråldriga kvinnoförtryck.

Kvinnan underordnar sig den muslimske mannen och det samma gör IKEA och Polisen.

Citat:
http://www.aftonbladet.se/debatt/debattamnen/samhalle/article21548120.ab

I många muslimska länder som Iran, Saudiarabien och Afghanistan är det ett brott att inte bära slöja, hijab och burka.
Det är ett plagg som används av diktaturregimer för att upprätthålla kvinnoförtryck. Även den politiska islam – en global rörelse och som vuxit sig allt starkare, även i Sverige – använder slöjan som ett sätt att förtrycka flickor och kvinnor. Det är ett överordnat mål för islamister runt om i världen att införa obligatorisk slöja för flickor och kvinnor.

Dagligen kämpar miljontals kvinnor i muslimska länder för sin rätt att slippa bära slöja. De gör det med sina egna liv som insats. De bekämpar kvinnoförtrycket, underkastelsen till mannen och hederskulturen som symboliserar kyskhet och sexuell objektifiering av kvinnokroppen.

Vi ser en radikal utveckling i Sverige där islamistiska grupperingar stärkt greppet över många svenska förorter. ”Sedlighetspoliser” går runt i bostadskvarter och uppmanar flickor och kvinnor att ta på sig slöjan, för att uppfattas som ”anständiga”.

Det tycks bekymra få i Sverige att islamister och deras självutnämnda sedlighetspoliser har samma agenda som deras bröder i Mellanöstern och Nordafrika. Men mig gör det orolig!

Hur ska vi hantera den här utvecklingen, som strider mot demokratins grundvärderingar om rätten till sin frihet? Ska vi ha en låt gå-mentalitet och passivt se på medan förtrycket pågår i det tysta? Självklart inte! Alla medborgare i Sverige ska försvaras mot förtryck.

Gulan Avci

Hur kunde det gå så illa i Sverige? Hur kan Polisen och Ikea vara så naiva att de inte inser att deras agerande för slöjan betyder att många muslimska kvinnors hopp om jämlikhet i Sverige grusas!

Ni som tänker påstå att slöjan bärs frivilligt, bör nog betänka att denna frivillighet att inte bära slöja innebär mycket stora problem för de som vägrar.
Senast redigerad av Trotteri 2016-12-25 kl. 15:04.
Citera
2016-12-25, 15:03
Medlem
Det är ett stort svek mot alla de kvinnor och flickor som flytt till Sverige för att slippa religiöst förtryck.

Inställningen i Sverige verkar snarare vara att det är bra med religiöst förtryck och att man vill massimportera den så att den finns i Sverige också.
Citera
2016-12-25, 15:41
Bannlyst
Något man måste ha i åtanke är att företagen skiter högaktningsfullt i förtrycket som slöja innebär. För dem handlar det om att tjäna pengar. Det är därför företag finns. Det är liksom själv målet med ett företag.
De såg en lucka på marknaden, nämligen religiös klädsel, och fyller det tomrummet för att vinna kunder. Inget annat.

Sedan har polisen ryckts med i jämställdhetsgrejen. Polisen verkar mycket i områden där religiös klädsel förekommer, så för att brygga mellan polisen och de i "utsatta" områden vill man ha manskap som klär sig som personerna i dessa områden. Det är ett desperat försök till att upprätthålla ordning.
Citera
2016-12-25, 16:16
Medlem
Citat:
Dessutom arrangeras workshops med kvinnor som bär slöja och som berättar om sina erfarenheter. Jag tror att ett sådant evenemang hade lett till ett normaliserande av slöjan i samhället och gett goda signaler till kvinnor som bär slöja.
- Normaliserande av kvinnoförtryckande klädsel baserad på en religion som utmålar kvinnor som inte täcker sig som skamlösa sexobjekt.

- Dåliga signaler för de kvinnor som lyckas fly från slöjan och som ser att den är på väg in i Sverige.

Givetvis är slöjans införande på statliga och internationella företag ett stort steg fram för islamisterna. Rasistkortet har blivit så stark att det är ok att försvara kvinnoförtryck med det.

Kvinnor var fan är ni i denna debatt. Islam gör framsteg med könsseparedade bad och slöja hos företag och myndigheter. När tänker kvinnorna i Sverige säga ifrån? Burka och Niqab är redan påbjudet i vissa förorter. När kommer vi att få se HM sälja burka och niqab, om 5 eller 10 år.
Citat:
Burkini och idrottsanpassade slöjor
Vakna
Citera
2016-12-25, 16:34
Medlem
profanum.vulguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trotteri
- Normaliserande av kvinnoförtryckande klädsel baserad på en religion som utmålar kvinnor som inte täcker sig som skamlösa sexobjekt.

- Dåliga signaler för de kvinnor som lyckas fly från slöjan och som ser att den är på väg in i Sverige.

Givetvis är slöjans införande på statliga och internationella företag ett stort steg fram för islamisterna. Rasistkortet har blivit så stark att det är ok att försvara kvinnoförtryck med det.

Kvinnor var fan är ni i denna debatt. Islam gör framsteg med könsseparedade bad och slöja hos företag och myndigheter. När tänker kvinnorna i Sverige säga ifrån? Burka och Niqab är redan påbjudet i vissa förorter. När kommer vi att få se HM sälja burka och niqab, om 5 eller 10 år.

Vakna

Jag tror att många hoppas på att den här typen av kvinnoförtryck ska gå upp i rök om man bara ignorerar det. Man antar att om vi är tillräckligt toleranta tillräckligt länge så kommer nya generationer att få distans till hemlandets strukturer och anamma svensk jämställdhet och demokratiska värderingar.

Har ett par grannar från Syrien. Kvinnan ser man inte så ofta utanför dörren. När hon går med sin man tittar hon ner i marken. Har träffat henne utan sin man ett par gånger på dagiset där våra barn går. När hon får syn på mig ler hon stort, tittar i ögonen och säger "hej!".

Tror det blir ännu viktigare för många män att hålla fast vid förtryckartraditionerna då de nu befinner sig på bortaplan.
Senast redigerad av profanum.vulgus 2016-12-25 kl. 16:42.
Citera
2016-12-25, 16:42
Medlem
Citat:

Vakna
Här är en kvinna! Och jag är skogstokig på det som händer här Orkar inte skriva så mycket nu, mer än att alla wannabes som har tagit rygg på kultureliten ( med sina sjukt vänstervridna åsikter ) kommer nån gång få sina fiskar varma För enligt mig var det så det började; ett antal skribenter/kulturarbetar mm, fick sinnesrubbade åsikter och det anses nu vara ballt att ta islam i försvar. Att det är muslimer som står för en stor del av kriminaliteten i Sverige, gör inget tycker de Att mer eller mindre tycka illa om svenska män, finns också i deras indoktrinerade hjärnor. Flera av mina gamla väninnor har vänt mig ryggen för att jag protesterar mot deras inställning. Ärligt talat känns det inte som nån större förlust.
Citera
2016-12-25, 17:35
Medlem
Citat:
Hur kunde det gå så illa i Sverige? Hur kan Polisen och Ikea vara så naiva att de inte inser att deras agerande för slöjan betyder att många muslimska kvinnors hopp om jämlikhet i Sverige grusas!
Jag tror inte Polisen eller IKEA längre bryr sig om muslimska kvinnors "hopp om jämlikhet".
Varför skulle dom göra det, muslimska kvinnor har med all tydlighet visat att dom inte vill ha nån, dom är ormar vi närt vid vår barm.

Muslimska kvinnor vill fortsätta larva omkring i sin skenhelighet, alltmedan dom pekar ut, beordrar, att vi svenska kvinnor ska dö.

Redan har en svensk kvinna mördats på IKEA, just för att hon var svenska.

--Men vi har vidtagit åtgärder, vi har ingen skuld i det, kommer IKEA säga varje gång det framledes sker.

--Vi på IKEA säljer hijab, förstår man inte att man bör bära en sån, ja, det kan inte vi göra något åt.
Citera
2016-12-25, 18:28
Medlem
IKEA var en del av min barndom, stod på balkongen med mamma och pappa och såg när det brann 1970.
Sen, när det blev brandrea och morsan stod i kö för att fynda, gick farsan och jag dit med matsäck.

Nu är det de icke-svenska kvinnorna som regerar där, de av det ständigt kåta korsdraget stinkande fittorna – spermier in, gökungar ut.
Jag skäms inte ett spår för att jag inte kan känna något annat än avsky.
Citera
2016-12-25, 18:32
Medlem
Hijab är huvudduken med inbyggd strypsnara.
hijab = strypsnara

Ingen svensk kvinna vill ha strypsnara.

Som andra vågens feminist minns jag en föregångare på kanske 20-talet vars nacke bröts när hennes fladdrande sjal fastnade i hjulet på bilen hon körde.
Symboliken i det var nedslående.

Muslimska kvinnor i Sverige njuter av sin snara.
Njuter av förnedringen den ger, den förskönade bilden av BDMS dom visar oss.

Dessa kvinnor tar inte ansvar för sin egen sexualitet.
BDMS, det enda naturliga för dom.
Inga kvinnor äcklar mig som dom.

Det ingår ofta att dom ska dölja pannan också.
Huruvida dom faktiskt är lågpannade eller inte väljer dom alltså att dölja för oss.
Oavsett har dom varit smarta nog att lägga over skammen för sin egen sjuka sexualitet på oss.
Citera
2016-12-25, 19:00
Medlem
LaScalas avatar
I Åsne Seijerstads bok "Två systrar" om två norska systrar som radikaliseras tar hon upp slöjan som symbol för sharia och som politisk signal.
"Att bära
niqab kan aldrig vara feminism"
http://www.dn.se/kultur-noje/asne-seierstad-att-bara-niqab-kan-aldrig-vara-feminism/
Det är skrämmande läsning, det är inga förtryckta kvinnor det handlar om. De börjar bära slöja som provokation och låter inte skolan sätta reglerna. De vet att det inte går att komma åt dem med lagliga medel.
De ståtar med slöjan som symbol för sin "renhet" i jämförelse med oss obeslöjade horor.

I våra förorter växer det fram grupper av unga flickor som frivilligt börjar vira in sej i slöja.
Den som inte ser vad som är på gång borde slås i bojor och deporteras till valfritt slöjland.
Citera
2016-12-25, 22:29
Medlem
YP4XQs avatar
Detta i världens första stolta feministiska regering. Dekadensen slår till i Sverige IGEN och inte för sista gången!
Citera
2016-12-25, 22:34
Medlem
sylvia.borins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaScala
I Åsne Seijerstads bok "Två systrar" om två norska systrar som radikaliseras tar hon upp slöjan som symbol för sharia och som politisk signal.
"Att bära
niqab kan aldrig vara feminism"
http://www.dn.se/kultur-noje/asne-seierstad-att-bara-niqab-kan-aldrig-vara-feminism/
Det är skrämmande läsning, det är inga förtryckta kvinnor det handlar om. De börjar bära slöja som provokation och låter inte skolan sätta reglerna. De vet att det inte går att komma åt dem med lagliga medel.
De ståtar med slöjan som symbol för sin "renhet" i jämförelse med oss obeslöjade horor.

I våra förorter växer det fram grupper av unga flickor som frivilligt börjar vira in sej i slöja.
Den som inte ser vad som är på gång borde slås i bojor och deporteras till valfritt slöjland.

Stämmer överens med min bild av beslöjade kvinnor, såväl konvertiter som orcher. De är i allmänhet inte förtryckta utan har tvärtom självmant valt huckle. Dags att sluta tycka synd om dem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in