2016-12-25, 09:57
Medlem
Jag investerar i fonder men blir mer och mer intresserad av rena aktier, och då främst utdelningsaktier. Jag funderar på när det gäller Sverige-exponeringen, att till och börja med byta ut det mesta i fondväg mot dessa aktier:

Axfood
Castellum (eller annat liknande)
Hm B
Investor B
Industrivärden C

1.a Vad sägs om att börja med dessa fem aktier? Dom två sista, investor&industrivärden, blir då lite substitut för Spiltan Investmentbolag som har sin halva portfölj i dessa två.

1.b Finns det nåt fastighetsbolag ni hellre skulle ta än castellum?

1.c Hade ni lagt till/plockat ut några aktier i denna Sverige-portfölj?

Sen kommer vi till utlandet, det skulle kunna hända att jag vill byta ut min nuvarande bas i portföljen, LF globalindex, mot aktier och då undrar jag två saker:

2.a Är det dumt att ha utländska aktier i sitt ISK istället för aktiedepå, eller är det inte SÅ jävla stor skillnad så det spelar så stor roll?

2.b vilka aktier ska ersätta min fina globalfond? Jag vill gärna ha så kallade "dividend Champions" alltså bolag som höjt sin utdelning i massa år.

Tack till dig som svarar på dessa frågor!
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2016-12-25 kl. 10:00.
Citera
2016-12-25, 10:52
Medlem
Här har du några att utgå ifrån gällande internationella sidan.
http://www.suredividend.com/high-dividend-stocks-buffett/
Citera
2016-12-25, 11:13
Medlem
rakarnas avatar
2a. Ja det är dumt. i en vanlig depå får du ju skatta 30% på vinsten och hur blir det med källskatten på utdelningarna vet ja ej.

att ha utländska aktier i en isk som delar ut direktavkastning är också dumt. för då måste du själv kräva in källskatter.

derför ska du ha en kapitalförsäkring när du handlar utländska aktier med utdelning.

läs på mer om kapitalförsäkring å utländska aktier så kommer du se att många experter rekommenderar de.
Citera
2016-12-25, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rakarna
2a. Ja det är dumt. i en vanlig depå får du ju skatta 30% på vinsten och hur blir det med källskatten på utdelningarna vet ja ej.

att ha utländska aktier i en isk som delar ut direktavkastning är också dumt. för då måste du själv kräva in källskatter.

derför ska du ha en kapitalförsäkring när du handlar utländska aktier med utdelning.

läs på mer om kapitalförsäkring å utländska aktier så kommer du se att många experter rekommenderar de.

Du ratar tom vanlig aktiedepå alltså? Det är väl det nästan alla rekommenderar för utländska aktier, eller var det kapitalförsäkring som rekomenderas?

Edit: My bad, är ju kapitalförsäkring folk säger man ska ha till det kom jag på nu.
Senast redigerad av sistaforsoket.. 2016-12-25 kl. 13:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in