Citat:
Ursprungligen postat av
zyxos
Suck, jag har sagt flera gånger, jag varken stöttar daesh.
Ingen av mina goda vänner tycker att det daesh gör är islamistiskt. Har du sett nån tecken i Sverige att det blir ett muslimskt land? Vad isåfall? Sverige är ett sekulärt land.
Går du i moskén regelbundet? Och du har aldrig hört något där prata om IS/annan muslimsk terrorism på ett sätt som oroar dig?
Det finns massa tecken, men beroende på hur folk väljer att ta in dem eller ej, så kanske alla inte ser samma sak. T ex att anpassa skolmenyer efter halalslakt är ett tecken, att inrätta särskilda badtider för män och kvinnor p.g.a. religiösa skäl är ett annat tecken. Svenska Kyrkans krusade och fjäsk för islam/muslimer är ett annat. Förorternas moralpoliser är ett annat. Det religiöst betingade kvinnoförtrycket som brer ut sig i hela Sverige. Att det inte ställs samma krav på moskéer/muslimska organisationer som på alla andra trossamfund, t ex krav på att de ska gå i Pride-tåget och stå upp för alternativa livsstilar. Svenska traditioner utmanas ständigt och förlöjligas. Däremot sker det inget normbrytande när det handlar om islam utan då ska traditioner och värderingar "respekteras". Vi har sett flera islamister infiltrera politiska partier och suttit på höga positioner. Kaplan och Waberi är två stycken. Plus en hel del andra utspridda på mindre poster.
Hur kan du inte problematisera kring detta om du inte vill leva i ett islamiskt land/samhälle? Seriöst, det finns hur mycket som helst. Och varför du väljer att inte se det tycker jag är svar nog på din trådstart.
Av en ren slump fick jag för ca. 10 år sedan insyn i en muslimsk friskola. Det var ingen trevlig erfarenhet, men en viktig erfarenhet.
Sverige är ett sekulärt land på papper. I verkligheten har religion fått mycket att säga till om igen. Staten visar upp en feghet inför religiösa önskemål och krav. Och media gör inte sitt jobb.