2016-12-24, 01:47
Medlem
Whitemaskulinists avatar
Jag vill ta reda på vilket moderkort jag har på min MSI GL72 6QF men vet inte hur riktigt. Jag testade att följa instruktionerna på den här sidan:
http://windowstips.nu/vad-har-jag-for-moderkort/

Men allt jag fick upp på min systemmodell var namnet på datorn. Heter mitt moderkort GL72 6QF då?
Citera
2016-12-24, 02:10
Medlem
4yoonlys avatar
Varför vill du ha reda på det?

Vilken skillnad i världen gör det om du får reda på vilken revision på moderkort du har på din laptop?

Om det handlar om en BIOS/CMOS uppdatering... så är det troligen så att moderkorten på din laptop är så små skillnader på att du kan välja vad som helst...

Men men... berätta varför...

Hur som helst... det är inte jätte svårt att skruva av höljet på någon laptop... och då får du reda på vilket moderkort det är väldigt enkelt...
Citera
2016-12-24, 02:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4yoonly
Citat:

Varför ifrågasätter du honom? Hjälp han med svar på sin fråga i stället!

Och nej, TS behöver inte skruva isär sin laptop.

Steg 1: Öppna ett CMD-fönster
Steg 2: Skriv följande: wmic csproduct get name,identifyingnumber,uuid

Klart!
Citera
2016-12-24, 02:54
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Klart!

Absolut inte klart, det du beskriver ger inte moderkort information på alla datorer... till exempel inte min...

Varför tror du han får upp något annat än vad han redan angivit?
"GL72 6QF"

Vad skulle förövrigt "Universally unique identifier" med identifiering av moderkort?

Efter ha inventerat många datorer genom åren med diverse program... så får man bara inse att allt går liksom inte läsa med programvara... pga av tillverkaren...

Och kan inte Window läsa det via exempelvis msinfo32 så är det få program som kan göra det... (du får samma info som från command line wmic men i ett snyggare GUI)...

-----edit

Jag ifrågasatte honom inte jag bara undrade varför... för vet man varför han undrar så brukar det vara sjukt mycket lättare att hjälpa honom...
Citera
2016-12-24, 04:02
Medlem
Whitemaskulinists avatar
Citat:

Vilken skillnad i världen gör det om du får reda på vilken revision på moderkort du har på din laptop?

Om det handlar om en BIOS/CMOS uppdatering... så är det troligen så att moderkorten på din laptop är så små skillnader på att du kan välja vad som helst...

Hur som helst... det är inte jätte svårt att skruva av höljet på någon laptop... och då får du reda på vilket moderkort det är väldigt enkelt...

Jag började intressera mig för hårdvaror och funktioner när jag beslutade att köpa en stationär dator. Eftersom jag ska köpa en dator så tycker jag det är viktigt att veta vad det är jag köper innan och inte som förra gången endast köpa det jag tror är bra.
Jag vill veta för jag vill veta moderkortets funktioner för att jämföra det med stationära moderkort och det moderkort jag planerar att köpa.

Får väl skruva upp datorn då. Tack för svar!

BTW är det möjligt att byta ut komponenter i laptops? Hörde för några år sen att det inte var möjligt men utvecklingen kanske har gått framåt där.
Citera
2016-12-24, 04:03
Medlem
Whitemaskulinists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DJ-Emerald

Klart!

Tack för svar men det funkade inte. Fick fram namnet på datorn igen.
Citera
2016-12-24, 04:21
Medlem
4yoonlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitemaskulinist
Jag började intressera mig för hårdvaror och funktioner när jag beslutade att köpa en stationär dator. Eftersom jag ska köpa en dator så tycker jag det är viktigt att veta vad det är jag köper innan och inte som förra gången endast köpa det jag tror är bra.
Jag vill veta för jag vill veta moderkortets funktioner för att jämföra det med stationära moderkort och det moderkort jag planerar att köpa.

Får väl skruva upp datorn då. Tack för svar!

BTW är det möjligt att byta ut komponenter i laptops? Hörde för några år sen att det inte var möjligt men utvecklingen kanske har gått framåt där.

Hmm...

Det normala är att du kan byta/uppgradera (själv) minne, hårddisk... men inte så mycket mer... vissa laptops kan du byta mer saker på men det är ingen som gör och kostar mer än vad det är värt...

Hur som helst...
Glöm att kolla moderkort och jämför... för det första finns det inga moderkort som ens snarlika mellan stationär dator och laptops.... och faktum är att 1 laptop kan ha många olika moderkort pga av olika revisioner och fixar osv... den enda som vet vilken av dem som är "hyffsad" är tillverkaren och den som försöker reparera dem (vilket inte är många idag...)

Du kan dra samma grej med vad som helst... typ bilar... yngre bilar behöver inte alltid vara bättre än lite äldre bilar av exakt samma model och märke... borde vara det... men så är inte alltid fallet... det beror på... så släpp det helt enkelt... sätt upp lite krav på vad du vill ha och leta upp en dator som klarar det... köp den...
Citera
2016-12-24, 10:04
Medlem
sommarlovs avatar
Du ska inte skruva upp datorn.
Det finns inget att se.
Nöj dig med den info du redan har!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto