2018-04-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Vårt långskjutande artilleri är ju numera hjulburet... (Om än med rätt stabil terrängförmåga).

Poängen är säkerligen att där man har ödemark (väglös terräng) måste eldunderstödet kunna följa. Har man ett tätt vägnät och i stort sett hjulburen pansartransport följs man åt då också. Troligen pengar att spara.
Man har som krav i FM att bataljonens understöd i form av sjukvård och liknande skall ligga på samma rörlighet och skydd som verkansdelarna i syfte att kunna följa med de anfallande förbanden. Ex sjukvårdsenheterna är BV410 och i en 360 bataljon är det 360 osv.
Citera
2018-04-01, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adam7
Nu är inte lavetten så intressant, då 120 mm GrK skjuter närmare 10 km. Och även om man inte hela tiden skjuter på maxavstånd,

Blir intressant att se vilket system Tjeckien väljer.
Polens förslag har ett skjutavstånd på 15 km.
Citera
2018-04-01, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Man har som krav i FM att bataljonens understöd i form av sjukvård och liknande skall ligga på samma rörlighet och skydd som verkansdelarna i syfte att kunna följa med de anfallande förbanden. Ex sjukvårdsenheterna är BV410 och i en 360 bataljon är det 360 osv.
Skulle inte deras underhållsfordon och ammunitionstransport vara BV410.
Citera
2018-04-01, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slurppen

Jag förmodar att Polens förslag är med modernare typer av granater och möjligtvis längre eldrör?

Sveriges nya vagnar ska använda sig av samma 12 cm granater som används till m/41:an och vad jag vet så är inget modernare granat på ingång till försvaret heller.
Citera
2018-04-01, 15:40
Medlem
Citat:
Skulle inte deras underhållsfordon och ammunitionstransport vara BV410.
Kanske, jag har inte en exakt fordonsförteckning här och skulle inte dela den på FB om jag haft. Men det ända i en 90/122 bataljon med hjul är lastbilarna. Ambulanser och ledningsfordon/understöd är bandade i form av 90 vagnar i olika varianter och BV410. Detta för att uppnå "samma" skyddsnivå och rörlighet som verkansdelarna. Visserligen kan man tycka att det räcker att ambulanser och bärgare kan framrycka bakom anfallande bataljon men även GRK och ledningsfordonen är bandade med M/S skydd.

Ammunitionen skulle jag tro kommer att transporteras i MAN lastbilar som är M/S skyddade med viss terrängförmåga.

Citat:
Kan tycka att 15km verkar långt för GRK, är dom raketdrivna tex som excalibur då? En bataljon bör inte vara utsprid på så långa avstånd och med fordon kommer omgrupperingen inte att vara ett lika stort problem. Fördelen skulle väl vara att olika bataljoner kan understödja varandra med GRK.

Men visst är det ingen nackdel med bättre förmågor, frågan är ju bara hur stor vinning det är.
Senast redigerad av strv122b 2018-04-01 kl. 15:43.
Citera
2018-04-01, 17:19
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Nja, har nog sett påstående om det men har svårt att tro det.

Här t.ex 10 km

https://www.army-technology.com/proj...mortar-system/
http://www.defence24.com/polish-army...he-rak-mortars

År 2014, dvs långt före leverans skrev man om 15 km.
http://www.defence24.com/new-capabil...opelled-mortar

Nu såg jag ett omnämnande att man skulle klara 15 km med specialammunition. Tydligen skall sådan ha vingar, som ökar flygbågen.

Annar har den ju ett rör på 3 m, lika som AMOS och NEMO. Jag vet att NEMO provats med ett 4 m rör, men det är inte i produktion. Ett längre rör ökar hastigheten av ammunitionen.

Att lägga till drivladdning ökar ju också hastigheten, men då måste röret hålla för det.
Citera
2018-04-01, 17:33
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Nja, har nog sett påstående om det men har svårt att tro det.

Här t.ex 10 km

https://www.army-technology.com/proj...mortar-system/
http://www.defence24.com/polish-army...he-rak-mortars

År 2014, dvs långt före leverans skrev man om 15 km.
http://www.defence24.com/new-capabil...opelled-mortar

Nu såg jag ett omnämnande att man skulle klara 15 km med specialammunition. Tydligen skall sådan ha vingar, som ökar flygbågen.

Annar har den ju ett rör på 3 m, lika som AMOS och NEMO. Jag vet att NEMO provats med ett 4 m rör, men det är inte i produktion. Ett längre rör ökar hastigheten av ammunitionen.

Att lägga till drivladdning ökar ju också hastigheten, men då måste röret hålla för det.

Det finns ytterligare en räckviddsparameter, och det är uppsättningen. Tillåter lavetten att man eleverar för optimal räckvidd (förenklat, runt 45 grader) kan man skjuta litet längre.
Citera
2018-04-01, 17:37
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det finns ytterligare en räckviddsparameter, och det är uppsättningen. Tillåter lavetten att man eleverar för optimal räckvidd (förenklat, runt 45 grader) kan man skjuta litet längre.

Det är nog inget man har problem med när vi pratar om granatkastarsystem
Citera
2018-04-01, 17:38
Medlem
adam7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
BAE försöker :
BAE Systems has signed a contract with Czech manufacturer Laser Centrum CZ, Ltd. to produce mechanical components for the Swedish Army’s Mjölner mortar system.
...
This arrangement adds to the number of industrial cooperation relationships BAE Systems has established in the Czech Republic as it looks to support the Czech government’s effort to replace the Army’s legacy fleet of BMP II IFVs. BAE Systems is offering the CV90, an adaptable, combat-proven vehicle in service with numerous countries, including several who are members of NATO.
...
The contract with Laser Centrum is the second made in 2017 with a Czech company for participation in the Swedish Mjölner system programme. In May, Czech manufacturer Ray Service was selected to develop and produce cabling assemblies for 40 mortar systems. Additionally, Slovak defence company Konstrukta-Defence, a.s was chosen to produce 84 120-millimeter barrels in September as part of a multimillion Euro contract for the mortar systems.
https://www.baesystems.com/en/articl...lner-programme
Det är ju mera ett försök att sälja CV-90 vagnen åt Tjeckien. Ett mycket större och smaskigare projekt.
Citera
2018-04-01, 17:56
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Det är ju mera ett försök att sälja CV-90 vagnen åt Tjeckien. Ett mycket större och smaskigare projekt.

Uppfattade det mer som försök att sälja plattformen CV90 i olika konfigurationer. Inkl GRK version
Citera
2018-04-01, 18:49
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Det är nog inget man har problem med när vi pratar om granatkastarsystem

Eller så har man det.

GRK skjuter ju med övergrader, bland annat därför att lavetten (plattan och benen) annars är ostabila. Rekyldämpning (på grk) sker ju genom att marken tar upp kraften, typiskt 300 ton eller så.

(AMOS och NEMO är bakladdare och anses vara GRK, men liknar mycket mer en lågtryckskanon. De skjuter utan problem med undergrader, men då måste eldröret väl fast och rekyldämpas)
Citera
2018-04-01, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strv122b
Kanske, jag har inte en exakt fordonsförteckning här och skulle inte dela den på FB om jag haft. Men det ända i en 90/122 bataljon med hjul är lastbilarna. Ambulanser och ledningsfordon/understöd är bandade i form av 90 vagnar i olika varianter och BV410. Detta för att uppnå "samma" skyddsnivå och rörlighet som verkansdelarna. Visserligen kan man tycka att det räcker att ambulanser och bärgare kan framrycka bakom anfallande bataljon men även GRK och ledningsfordonen är bandade med M/S skydd.

Ammunitionen skulle jag tro kommer att transporteras i MAN lastbilar som är M/S skyddade med viss terrängförmåga.

Kan tycka att 15km verkar långt för GRK, är dom raketdrivna tex som excalibur då? En bataljon bör inte vara utsprid på så långa avstånd och med fordon kommer omgrupperingen inte att vara ett lika stort problem. Fördelen skulle väl vara att olika bataljoner kan understödja varandra med GRK.

Men visst är det ingen nackdel med bättre förmågor, frågan är ju bara hur stor vinning det är.
Vi båda hade fel. Ammunitionsbärare blir endast BV 206. Men de behöver väl något eldledningsfordon också.
http://www.janes.com/article/75278/d...lopment-emerge
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in