Citat:
Ursprungligen postat av
Marre1976
Är du dum på riktigt??
Hur ska jag kunna bevisa något som händer om 19 år???
Kränkningar övertygar få.
Man kan jämföra med Mattias Flink som 1994 mördade sju personer. Han var sjuk när gärningen utfördes men frisk när domen föll.
Aftonbladet: Den som knarkar sig till en psykos är ändå ansvarig
Citat:
Detta juridiska synsätt i sin tur går tillbaka till domen mot Mattias Flink, som under ett alkoholrus sommaren 1994 dödade sju personer.
Flink var, precis som dubbelmördaren i Ljungsbro, tokig då han begick gärningarna, men frisknade snart till.
Vissa experter hävdade att han därmed vare sig kunde dömas till fängelse eller vård, ett intellektuellt hederligt resonemang som dock i praktiken var omöjligt att följa.
Jag tror att få av oss hade accepterat att denne massmördare gått fri.
■ ■ ■
Högsta domstolen kom runt problemet genom att peka på att Flink tidigare blivit knasig av sprit och att han därför var ansvarig för det han gjorde. En dom som kom att ändra synen på alkoholrelaterad brottslighet: nu kunde även den som blir psykiskt störd av sprit dömas till fängelse.
Man kan alltså bli frisk mycket snabbt efter en allvarlig psykisk störning, och det är inte brottet som avgör om man ska få vård eller fängelse. Flink kunde ha dömts till vård och släppts omgående, men det hade stuckit i ögonen på allmänheten.
Så jag vill fortfarande veta varför du påstod
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av
Marre1976
Lilla gubben,
Simon hade ingen influensa som går över på några dagar.
Om du är påläst så förstår du vem han är och vad han har gjort.
Han kommer inte att komma ut de närmaste 20 åren.
mupp