Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-12-22, 20:21
Medlem
Isnatts avatar
Hej!

Jag började arbeta extra när jag var 15 år. Fick jobb på en enklare restaurangverksamhet.
Där jobbade även ett flertal jämngamla med mig alltså ca 15-17 år.
Jag jobbade extra på helger och kvällar när jag kunde.
Jag idrottade samtidigt och ibland var det svårt att få ihop allt men det gick bra nåt år kanske innan jag slutade arbetet då jag inte hann med allt jag skulle men fick jobb i en butik som säljare istället strax därpå, 16 år gammal.
Jobbade även på en stor verkstad (skrotade mest runt), röjde sly och delade reklam i tonåren.
Jag jobbade för jag ville ha pengar att röra mig med och kunna köpa bensin till moppen, öl eller nya levisjeans typ. Ni vet, tonåring.
Flera av mina jämgamla hade också extrajobb av olika slag och dom flesta sommarjobbade på nåt ställe en släkting ordnat.
Det här är i mitten av 90-talet.

Men nu när jag pratar med arbetskamrater verkar ingen av deras ungdomar i högstadieålder arbeta.
En har en dotter som bor hemma, är 22 år och får välja att laga mat eller plocka i/ur diskmaskinen 1 gång/veckan och jobbade 3 dagar i somras sen 'orkade' hon inte mer. Sämre än jag var som 15-åring
När jag är i butiker och liknande ser jag inga högstadieungdomar som arbetar (av vad jag kan bedöma). Visst kanske det hårdnat på arbetsmarknaden men..

Jag lärde mig mycket under den här tiden. Att komma i tid, att göra mitt bästa, att man är beroende av andra på en arbetsplats och att allt blir bättre om man hjälps åt. Redan då hatade jag såna som spred dålig stämning och försökte få till konflikter på jobbet.

Har ni liknande upplevelser? Jobbade ni när ni var i högstadieåldern och stämmer min iakttagelse att ungdomar i den åldern inte längre jobbar extra?
Citera
2016-12-22, 20:44
Medlem
Tyrolerhatts avatar
Bodde på landet när jag var liten så det var lite svårt hitta "riktiga jobb". Istället klippte jag gräs åt grannarna och farföräldrarna om somrarna, vintern var det snöskottning som gällde.

Annars jobbade jag åt min far. Att få pengar utan motprestation fanns inte på kartan.

Så det var vedklyning, ännu mer gräsklippning, målning av div hus på gården etc.

Tror jag landade mitt första riktiga sommarjobb efter jag fyllt 15 för då kunde jag ta mig in till staden med moppen.

Tjänade väl cirkus 50:- /h, var så jäkla stolt och glad när jag fick lönespecen.
Citera
2016-12-22, 20:52
Bannlyst
Nä, det är ovanligt. Varken företagen eller ungdomarna tycker väl att det är någon idé att man börjar jobba innan 18 nuförtiden.
Citera
2016-12-22, 20:53
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyrolerhatt
Bodde på landet när jag var liten så det var lite svårt hitta "riktiga jobb". Istället klippte jag gräs åt grannarna och farföräldrarna om somrarna, vintern var det snöskottning som gällde.

Annars jobbade jag åt min far. Att få pengar utan motprestation fanns inte på kartan.

Så det var vedklyning, ännu mer gräsklippning, målning av div hus på gården etc.

Tror jag landade mitt första riktiga sommarjobb efter jag fyllt 15 för då kunde jag ta mig in till staden med moppen.

Tjänade väl cirkus 50:- /h, var så jäkla stolt och glad när jag fick lönespecen.
Min första timlön var 42:-
Har kvar lite sånt där, scheman, anställningskontrakt och så.
Citera
2016-12-22, 20:58
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pfogg
Nä, det är ovanligt. Varken företagen eller ungdomarna tycker väl att det är någon idé att man börjar jobba innan 18 nuförtiden.
Varför inte? Hur kan det ändrats så på 20 år? Jag låter ju som en gammal stofil när jag tycker att ungdomar är bortskämda som får saker hela tiden. MEN jag har själv arbetat med såna där curlade skitungar som får jobb och då bara tycker det är 'jobbigt att jobba' och suckar och stånkar sig fram och sjukanmäler sig så fort dom fått en fluga i ögat..
Och varför jobba när man vet att man ändå kan gå till mami och papi och få pengar trots att man närmar sig 25 år..
Citera
2016-12-22, 21:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Varför inte? Hur kan det ändrats så på 20 år? Jag låter ju som en gammal stofil när jag tycker att ungdomar är bortskämda som får saker hela tiden. MEN jag har själv arbetat med såna där curlade skitungar som får jobb och då bara tycker det är 'jobbigt att jobba' och suckar och stånkar sig fram och sjukanmäler sig så fort dom fått en fluga i ögat..
Och varför jobba när man vet att man ändå kan gå till mami och papi och få pengar trots att man närmar sig 25 år..
Nuförtiden finns det massor av regler för anställda under 18 år, de får inte jobba vissa tider, de får inte lyfta tungt o.s.v., vilket gör att företag drar sig för att anställa dessa.

Sen fördubblas ju typ lönen den dag man fyller 18, vilket knappast motiverar en 17-åring att jobba, de väntar hellre.
Citera
2016-12-22, 21:15
Medlem
Rem-s avatar
Många i den åldern har jobb. Under min gymnasietid hade större delen av min umgängeskrets jobb. Även jag.
Citera
2016-12-22, 21:44
Medlem
RonnyRasks avatar
Jag började sommarjobba och extrajobba när jag var 17 tror jag. Hade försökt landa ett extrakneg tidigare också men utan resultat. Sommarjobb hade väl de flesta under gymnasiet, men att jobba extra på helger och kvällar var ändå relativt ovanligt.

Delar också din uppfattning om att det är sällan man ser gymnasieungdomar som jobbar i butik och dylikt. Eller så är jag kass på att bedöma ålder, kan vara så också. Däremot vettefan om det beror på att dagens ungdomar är latare. Tror verkligen inte det är speciellt enkelt för säg en 16-åring att idag landa ett deltidsjobb utan kontakter. Iaf inte lika enkelt som det var på 80- och 90-talet.

De allra flesta som jobbade extra under min gymnasietid hade fått det jobbet via föräldrar eller andra släktingar. Några hade också fått det genom att de haft praktik från skolan på en arbetsplats och sedan blivit erbjuden helg- och kvällsjobb.

Som sagt så försökte jag ett år att fixa jobb utan någon större framgång under början på gymnasiet. Det blev en hel del -Nja, vi behöver nog ingen just nu, men du kan testa att höra av dig efter gymnasiet!. Många ställen ville inte anställa någon under 18 minns jag
Citera
2016-12-22, 21:49
Medlem
ZcD475s avatar
Tror det är ganska vanligt att ungdomarna fortfarande jobbar på sommarlov och så.
Sedan tror jag de flesta har blivit mer stillasittande, i storstäderna åtminstone.
Eller kanske du helt enkelt blivit gammal nog för att komma in i "Det var bättre på min tid"-fasen?
Citera
2016-12-22, 21:53
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Numera är det så förbaskat mycket regler om precis allting, så det finns ingenting dom kan göra.
På min arbetsplats får ingen under arton år ens komma över tröskeln.
Citera
2016-12-22, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Numera är det så förbaskat mycket regler om precis allting, så det finns ingenting dom kan göra.
På min arbetsplats får ingen under arton år ens komma över tröskeln.

Det beror såklart vilken bransch och typ av arbete det gäller. Men inom de flesta serviceyrken kan du börja jobba så tidigt som vid 13 års ålder med lättare arbetsuppgifter. När du är 16 kan du mer eller mindre jobba full inom service.
Citera
2016-12-22, 22:02
Medlem
Hajenthebosss avatar
Hur det var när du var ung har jag inte aning. Men vet att många unga visst extrajobbar! Självklart innan 18 årsdagen är det svårt, även fast många lyckades redan innan. Sedan efter 18 så tror jag nästan att 4/5 av mina bekanta har något slags jobb, med varierande tid etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in