2016-12-22, 19:50
Medlem
Hej,

Hur går jag tillväga för att få se så mycket som möjligt om en viss person?
Jag är främst intresserad av beslut om beskattning för 3-4 andra personer, av ren nyfikenhet.

Exakt vad är det man får ta del av? Är det hela någons inkomstdeklaration, inklusive om något t.ex. angetts under "Övriga upplysningar"? Eller är det bara den vanliga "Besked om årlig beskattning" man får?

Dessutom undrar jag om det räcker med Namn och adress, eller namn och födelsedatum? Eller krävs det hela personnummer?

Helst vill jag få detta på e-post, men annars verkar en möjlighet vara att dyka upp på ett lokalt skattekontor och begära detta. Frågan då är om man måste förbeställa på något sätt?

Det står t.ex. "skatteupplysningen kan ge inkomstuppgifter för upp till fem personer". Per tillfälle då eller? Betyder det att de måste veta identiteten på den som begär ut info?

Sista frågan, hur gör jag för att se vad andra kan begära ut om mig? Hur ska det formuleras till skv?

http://www.skatteverket.se/omoss/oms...080003491.html
http://www.skatteverket.se/omoss/oms...ersonuppgifter
Senast redigerad av kfpte 2016-12-22 kl. 19:52.
Citera
2016-12-22, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kfpte
Dessutom undrar jag om det räcker med Namn och adress, eller namn och födelsedatum? Eller krävs det hela personnummer?
/url]
Bara så att SKV lätt kan identifiera vilken person det handlar om, så personnummer behövs inte. Det räcker med namn, adress och födelsedatum.
Citat:
Helst vill jag få detta på e-post, men annars verkar en möjlighet vara att dyka upp på ett lokalt skattekontor och begära detta. Frågan då är om man måste förbeställa på något sätt?
/url]
Du kan få svar skickat via mejl, gällande vissa uppgifter. (Vet inte riktigt begränsningen där) Annars gäller post. Eller givetvis telefon eller besök.
Citat:
Det står t.ex. "skatteupplysningen kan ge inkomstuppgifter för upp till fem personer". Per tillfälle då eller? Betyder det att de måste veta identiteten på den som begär ut info?
/url]
Jepp högst fem åt gången, men det går bra att fråga igen och i princip kan du vara anonym om det inte krävs en postadress.
Citera
2016-12-22, 21:13
Medlem
VonKnorrhanes avatar
Jag har hört att man kan besöka Skatteverket och låna en terminal (dator) och söka flera år tillbaka om man vill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in