2016-12-22, 09:43
Medlem
Eshmooties avatar
Hej,

Som sagt så har jag slutat på mitt arbete den 19 nov 2016 och kommer i dagarna (23e dec) få min slutlön utbetald. Vi har haft släpande månadslön så det jag får nu i december är för dagarna 1-19 i november och all resterande semester.

Lönespec: [img]https://s29.postimg.org/vttrvhj03/l_nespec.png[/img]
https://postimg.org/image/vttrvhj03/

Det jag inte förstår är varför de tar en hel månad minus på månadslönen samt varför det endast är skatt betald på min semester och inte på lönen?

Någon som har kunskap om detta och kan ge mig råd? Har mitt företag gjort rätt för sig eller är det något som inte stämmer?

Note:

Vad jag kan se så är allt längst ner nollställt gällande semester osv.
Citera
2016-12-22, 10:09
Medlem
Kravallens avatar
Engångsskatt är väl ganska vanligt att det används vid slutlöner och semesterersättning?
Hur mycket har du tjänat detta året hos dem? Under 120 000? Då ska du väl inte skatta mer än 25% på slutlönen. Ser ju så ut nu.
Citera
2016-12-22, 10:12
Medlem
Scarface92s avatar
Ditt företag har gjort helt rätt.

Först har dem tagit med din ordinarie månadslön och därefter nollat den med samma belopp. Istället har dem tagit med perioden mellan 2016-11-01 - 2016-11-19. Även din semesterersättning har adderats vilket gav en bruttolön på totalt 25 864 kr.

På detta belopp drogs en engångsskatt (för att säkerställa att du inte får restskatt).

Sen drogs den ordinarie tabellskatten på det nya bruttobeloppet vilket resulterade i din nettolön på 14 029 kr.

Om dem drog för mycket skatt så kommer du att få tillbaka det vid nästa skatteåterbäring så du förlorar egentligen inget på det hela.
Citera
2016-12-22, 10:14
Medlem
Eshmooties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kravallen
Engångsskatt är väl ganska vanligt att det används vid slutlöner och semesterersättning?
Hur mycket har du tjänat detta året hos dem? Under 120 000? Då ska du väl inte skatta mer än 25% på slutlönen. Ser ju så ut nu.

Nja har tjänat ca 200tkr på detta kneg detta år. Klart engångsskatten är befogad på semesterlön! Men det jag tycker är konstigt är att det inte är någon skatt på lönen och att man räknar med först en hel månad minus och därefter räknar + på mina 1-9 dagar. Dvs de drar av en hel månadslön, men av vilken anledning? de borde väl egentligen bara räkna "lön del av månad"
Citera
2016-12-22, 10:17
Medlem
Scarface92s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eshmootie
Nja har tjänat ca 200tkr på detta kneg detta år. Klart engångsskatten är befogad på semesterlön! Men det jag tycker är konstigt är att det inte är någon skatt på lönen och att man räknar med först en hel månad minus och därefter räknar + på mina 1-9 dagar. Dvs de drar av en hel månadslön, men av vilken anledning? de borde väl egentligen bara räkna "lön del av månad"

Det är väl mest för deras bokförings skull. Hur exakt dem tänker har jag inte en susning om, dock är det inget fel i deras handlande.
Citera
2016-12-22, 10:18
Medlem
Eshmooties avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface92
Ditt företag har gjort helt rätt.

Först har dem tagit med din ordinarie månadslön och därefter nollat den med samma belopp. Istället har dem tagit med perioden mellan 2016-11-01 - 2016-11-19. Även din semesterersättning har adderats vilket gav en bruttolön på totalt 25 864 kr.

På detta belopp drogs en engångsskatt (för att säkerställa att du inte får restskatt).

Sen drogs den ordinarie tabellskatten på det nya bruttobeloppet vilket resulterade i din nettolön på 14 029 kr.

Om dem drog för mycket skatt så kommer du att få tillbaka det vid nästa skatteåterbäring så du förlorar egentligen inget på det hela.

Fast de har inte nollat den alls utan istället ersatt den med lön del av månad. Hade förstått om de nollat den men den ger ju faktiskt ett negativt värde gentemot min lön.

Eller resonerar jag helt orimligt?

Min tanke var att jag skulle få semesterersättning - engångsskatt = semester
samt månadslön del av månad - skatt = slutlön för mina sista dagar.
istället för:
månadslön - månadslön del av månad - skatt = slutlön

-22715 (månlön) + 16000(dag 1-19) + 26000 (sem) - 6000 (skatt) = 14000
Senast redigerad av Eshmootie 2016-12-22 kl. 10:28.
Citera
2016-12-22, 14:04
Medlem
Scarface92s avatar
Jag blev faktiskt lite osäker så jag kollade med vår löneadministratör om just ditt exempel.

Enligt henne så såg lönespecifikationen korrekt ut.

Hon menade som så att du hade den 25 november mottagit din månadslön på 22 715 kr (avsåg hela november). Då du slutade den 19 november så har företaget betalat dig 11 dagar för mycket.

Av den anledningen så drog företaget av dem 11 dagarna från din slutlön.

Din tanke om engångsskatten är helt korrekt då man brukar dra av den på bonusar, semesterersättningar osv, istället för att klumpa ihop att och sedan dra tabellskatt på hela bruttobeloppet.
Citera
2016-12-24, 16:29
Medlem
Jag hijackar din tråd eftersom jag har en väldigt snarlik fråga. Jag har blivit uppsagd och min sista anställningsdag är sista december. Jag vet inte om jag missförstått det här totalt men jag hade 28 sparade semesterdagar, 25 betalda semesterdagar och har under året tjänat in 19 betalda semesterdagar till(om jag räknat rätt). Nu har jag fått min lönespec och jag har väldigt svårt att förstå att 72 semesterdagar endast skulle vara värda denna summa, så om någon har lite koll får ni gärna förklara hur de har räknat. Jag har kontaktat facket men inte fått svar än och jag är lite otålig. Vi har kollektivavtal med IF metall, Återvinningsföretag.

https://www.pixeltopic.com/image/hiirzqoymtbkue/
Citera
2016-12-25, 13:28
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scarface92
Jag blev faktiskt lite osäker så jag kollade med vår löneadministratör om just ditt exempel.

Enligt henne så såg lönespecifikationen korrekt ut.

Hon menade som så att du hade den 25 november mottagit din månadslön på 22 715 kr (avsåg hela november). Då du slutade den 19 november så har företaget betalat dig 11 dagar för mycket.

Av den anledningen så drog företaget av dem 11 dagarna från din slutlön.

Din tanke om engångsskatten är helt korrekt då man brukar dra av den på bonusar, semesterersättningar osv, istället för att klumpa ihop att och sedan dra tabellskatt på hela bruttobeloppet.

Fast om du läser TS inlägg så har dom släpande månadslön.
Citera
2016-12-25, 13:34
Medlem
_killahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eshmootie
Hej,

Som sagt så har jag slutat på mitt arbete den 19 nov 2016 och kommer i dagarna (23e dec) få min slutlön utbetald. Vi har haft släpande månadslön så det jag får nu i december är för dagarna 1-19 i november och all resterande semester.

Lönespec: [img]https://s29.postimg.org/vttrvhj03/l_nespec.png[/img]
https://postimg.org/image/vttrvhj03/

Det jag inte förstår är varför de tar en hel månad minus på månadslönen samt varför det endast är skatt betald på min semester och inte på lönen?

Någon som har kunskap om detta och kan ge mig råd? Har mitt företag gjort rätt för sig eller är det något som inte stämmer?

Note:

Vad jag kan se så är allt längst ner nollställt gällande semester osv.

Jag tycker det ser fel ut, med faktan om att ni har släpande månadslön dvs.

Du har alltså jobbat 1-19 november)lön som du skulle få ut i december hur som helst)

Dom har dragit bort en månadslön fel. Det dom ska ha gjort var att ge dig en månadslön, dra bort en, och sen ge dig timlön istället(eller ja, dagslön)

Det bör ha blivit så här

Kod:
OB                                    1710,50:-
OB                                      992,09:-
Månadslön                      +22715,00:-
Månadslön                       -22715,00:-
Månadslön del 19x 746.79= 14189,01:-
Semester                         25864,37:-
Skatt                               -5067,48:-
Engångsskatt                     -6012,00:-
Totalt =                          +31676,49:-   

Dvs du borde fått 31676,49:- utbetalt. Allt annat är fel.
Citera
2016-12-25, 21:04
Medlem
Angerods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krax-87
Jag hijackar din tråd eftersom jag har en väldigt snarlik fråga. Jag har blivit uppsagd och min sista anställningsdag är sista december. Jag vet inte om jag missförstått det här totalt men jag hade 28 sparade semesterdagar, 25 betalda semesterdagar och har under året tjänat in 19 betalda semesterdagar till(om jag räknat rätt). Nu har jag fått min lönespec och jag har väldigt svårt att förstå att 72 semesterdagar endast skulle vara värda denna summa, så om någon har lite koll får ni gärna förklara hur de har räknat. Jag har kontaktat facket men inte fått svar än och jag är lite otålig. Vi har kollektivavtal med IF metall, Återvinningsföretag.

https://www.pixeltopic.com/image/hiirzqoymtbkue/

Uppenbarligen har du inte fått betalt för de där 19 du tycker dig ha tjänat in. Hur kommer du fram till den summan?
Citera
2016-12-26, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Angerod
Uppenbarligen har du inte fått betalt för de där 19 du tycker dig ha tjänat in. Hur kommer du fram till den summan?

Jag har för mig att vi tjänar in semesterdagar från och med 1 april. 25 dagar på 12 månader ger ca 19 dagar på 9 månader.
Men om jag får 48111 efter engångsskatt på 30% på 53 dagar, skulle det innebära 68730 innan skatt. Dvs 1297 kr per semesterdag och det stämmer väl inte heller utan det borde väl vara 24500*0,054=1323. Så jag förstår som sagt inte alls hur de räknat
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in