2024-11-04, 19:52
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soppatorsk90
Är det ingen som vet vart Kalle Blomqvist och Rasmus är inspelade?

Huset där proffersorn och Rasmus bor?

Huset dit de blir kidnappade.

Vägen där Kalle o kompisen kör efter bilen på motorcykel?

Osv.
Mästerdetektiven och Rasmus (1953) är inspelad på följande platser:
AB Sandrew-Ateljéerna, Stockholm
Hinderstorp (Henrikstorp), Jakobsberg
Bogesund, Vaxholm
Sala med omnejd

Kalle Blomkvist och Rasmus (1997) är inspelad på följande platser:
Norrtälje
Lovön

Vilken av filmerna menar du? Båda är baserade på boken Kalle Blomkvist och Rasmus.
Citera
2024-11-04, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psak
Boulesketchen i Tornado är från Slottsskogen och mycket av serien i övrigt lär vara ställen på Hisingen.
Leif filmades delvis i Vidkärr i östra gbg.

Tack för tipset! Boulesketchen är en klassiker för mig. Vid vilken damm är den inspelad? Jag tänkte direkt Lilla Dammen men får inte ihop det riktigt när jag kollar sketchen på YouTube och jämför med Google Maps.
Citera
2024-11-04, 20:32
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundOst
Tack för tipset! Boulesketchen är en klassiker för mig. Vid vilken damm är den inspelad? Jag tänkte direkt Lilla Dammen men får inte ihop det riktigt när jag kollar sketchen på YouTube och jämför med Google Maps.
Vassego. Lilla fågeldammen står det i en av youtube-kommentarerna, men jag kan inte svära på det heller.
Citera
2024-11-04, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Mästerdetektiven och Rasmus (1953) är inspelad på följande platser:
AB Sandrew-Ateljéerna, Stockholm
Hinderstorp (Henrikstorp), Jakobsberg
Bogesund, Vaxholm
Sala med omnejd

Kalle Blomkvist och Rasmus (1997) är inspelad på följande platser:
Norrtälje
Lovön

Vilken av filmerna menar du? Båda är baserade på boken Kalle Blomkvist och Rasmus.

Filmen från 1997.
Jo vet norrtälje och lovön men hade velat veta lite mer exakta adresser
Citera
2024-11-15, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmuss
Sunes sommar spelades in på Lidingö i ett område som heter Islinge där deras hus låg. Sen Tofta strand på Gotland. Kyrkan från Sunes jul låg i Dalarna och biblioteket i Sollentuna. Alla inomhus scener spelades in på Svt. Minns ett gammalt reportage om sunes jul och att skådisarna tyckte det kändes konstigt att gå i vinterkläder mitt i sommaren.

Drömkåken ligger på gryningsvägen i solhem Spånga

Huset i Sunes Jul då?
Citera
2024-12-03, 22:28
Medlem
Precis kikat på 30 november ingen som vet vart husbåten är belägen i filmen samt där man ser en tågbro? Intressant att se hur det ser ut idag 😊
Citera
2025-01-13, 08:05
Medlem
Boggymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arvidos
Huset i Sunes Jul då?
Det är ju samma hus
Citera
2025-01-13, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moses666
Precis kikat på 30 november ingen som vet vart husbåten är belägen i filmen samt där man ser en tågbro? Intressant att se hur det ser ut idag 😊

Jag antar att du syftar på Årstaviken, Södermalm?
Citera
2025-01-13, 08:31
Medlem
Boggymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WTCK
59.2195870, 18.5249750

Där då eller?
Det borde nog vara längre ut på Ingarö, läste en artikel från 1993 att husvagnen stod uppställd allra längst ut på Ingarö, det låter rimligt eftersom man ser vatten mellan träden från ¨campingen¨ i flera sekvenser från filmen.

Om man ska vara petnoga
Citera
2025-03-05, 19:58
Medlem
flaess avatar
TV-serien och sedermera långfilmen Madicken är inspelad bland annat på Järsta gård (gården Junibacken där Madicken bor) en halvmil väster om Vattholma och två mil norr om Uppsala, Söderköping (stadsscenerna) och Forsbacka Wärdshus i Gästrikland (höstbalen).

P4 Uppland besökte Järsta gård sommaren 2014 och intervjuade gårdsägarna som pratade om inspelningarna och varför deras gård utvaldes för att gestalta Junibacken:

https://www.sverigesradio.se/artikel/5941206
Citera
2025-05-19, 22:27
Medlem
Adelaides avatar
Vart är Van Veeteren - Kvinna Med Födelsemärke inspelad? Tänker främst på scenen där hon sitter vid ån/kanalen. Vilken svensk stad är det? För enligt Wikipedia ska det vara i södra Sverige nånstans.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in