2016-12-20, 23:09
Medlem
osamahcoders avatar
Hej på er allihopa!! ska försöka hålla detta kort !

En tjej är skyldig mig pengar. Av mitt kännedom så håller hon på med skit och hennes namn ligger på kronofogden osv men det är inte vår grej just nu.

Hon sa hon skulle överföra dem via swish och jag hade bråtom osv så tog hon min kontonr och clearing nr (dem siffrorna som man kan se när man loggar in i Swedbanks mobil app) så nu är frågan :

1. kan hon göra något med dem ?
2. borde jag meddela min bank eller någon annan mydnighet ?

Är orolig jag blir av med pengarna i mitt sparkonto på nåt sätt eller jag blir inblandad i något skit känner mig så dum .. vad har ens konto numret med swish o göra .. va ska jag nu göra ?

#update : det som väckte mina misstankar är att jag sa "blocka inte mig nu på fb" och var sarkastisk .. jag går hem .. hon har tagit bort sin fb .. och inga pengar har kommit in i mitt konto
Senast redigerad av osamahcoder 2016-12-20 kl. 23:14.
Citera
2016-12-20, 23:12
Medlem
Alphonses avatar
Hon kan sätta in pengar med kontonr + clearing, inget annat..
Citera
2016-12-20, 23:18
Medlem
Man behöver kontonummer samt clearing numret till den person man vill betala / föra över pengar till via bank. Om det även gäller swish vet jag inte. Är inte swish kopplat till mobilnummer?

Hursomhelst så kan personen inte göra något annat med de uppgifter hon fått.
Citera
2016-12-20, 23:20
Medlem
Det brukar kunna ta ett par dagar innan pengarna kommer in på ditt konto om hon gör en överföring.

Att ge ut clearingnummer och kontonummer är helt riskfritt. Det enda som någon annan kan göra är att sätta in pengar på kontot. Du kan aldrig bli lurad den vägen.
Citera
2016-12-20, 23:22
Medlem
WilYawns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Withz
Man behöver kontonummer samt clearing numret till den person man vill betala / föra över pengar till via bank. Om det även gäller swish vet jag inte. Är inte swish kopplat till mobilnummer?

Hursomhelst så kan personen inte göra något annat med de uppgifter hon fått.

Som du säger så är Swish kopplat till ditt telefonnummer så skulle hon swisha dig så har hon ingen nytta av kontonumret. Hon kan inte ställa till med något enbart via kontonummer och clearingnummer.
Citera
2016-12-20, 23:29
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Det brukar kunna ta ett par dagar innan pengarna kommer in på ditt konto om hon gör en överföring.

Att ge ut clearingnummer och kontonummer är helt riskfritt. Det enda som någon annan kan göra är att sätta in pengar på kontot. Du kan aldrig bli lurad den vägen.

Man skall inte lägga ut det på sidor som blocket dock, eller ens ge ut det.

Det finns scammers som lurar andra att sätta in pengar på ditt konto, sen kommer de och hämtar varorna och summan de "råkade betala in för mycket". Efter det så kommer polisen när den andra personen, som inte fått sin vara av scammern, anmäler dig eftersom det är du som står på kontot som hen bealt till.
Senast redigerad av bithax 2016-12-20 kl. 23:31.
Citera
2016-12-21, 00:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Man skall inte lägga ut det på sidor som blocket dock, eller ens ge ut det.

Det finns scammers som lurar andra att sätta in pengar på ditt konto, sen kommer de och hämtar varorna och summan de "råkade betala in för mycket". Efter det så kommer polisen när den andra personen, som inte fått sin vara av scammern, anmäler dig eftersom det är du som står på kontot som hen bealt till.

Ingen fara att ta emot pengar. Dock ifall du tar ut dom och skickar dom vidare så blir det bekymmer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in