• 1
  • 2
2016-12-26, 11:39
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Hej! Tack för svar.

Det var ingen brutal mögeldoft, mer en subtil en. Men det var en mögelaktig doft, det kan jag intyga. Färgen var också sådan att redan när jag tog ut den ur kylen undrade jag om den blivit möglig. Kan också tillägga att jag vakuumförpackade den genom att lägga den i fryspåse och suga ut all luft med munnen. Om det skulle spela roll.

Nästa gång funderar jag på att prova att skiva upp köttet och tillaga det, och sedan förvara det i kylen. Vad tror ni om det?
Normalt ska en köttbit av denna typen hålla ett rätt bra tag.
En kontaminering av nån bakterie låter väl som en trolig orsak till att det blev dåligt.
Det som förkortar hållbarheten när man öppnat, brukar vara köttsaften som ligger i påsen.
Det brukar inte ha så positiv utveckling hållbarheten för mig.
Citera
2016-12-30, 11:43
Medlem
borde väl inte bli dåligt så fort .. dom dyraste resturangerna låter väl köttklumpar ligga i en månad för att konsistens/smak ska bli bättre. Va iaf ngt ställe i hollywood som youtubemiffon testade ..det fick bäst betyg också. :P
Citera
2016-12-31, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Normalt ska en köttbit av denna typen hålla ett rätt bra tag.
En kontaminering av nån bakterie låter väl som en trolig orsak till att det blev dåligt.
Det som förkortar hållbarheten när man öppnat, brukar vara köttsaften som ligger i påsen.
Det brukar inte ha så positiv utveckling hållbarheten för mig.
Så kan det ju vara. Mögel behöver ju fukt för att växa. Kanske borde torkat av entrecoten innan jag lade den i plastpåsen. Alternativt förvarat den på en tallrik bara som den är? Vet att Heston säger att man skall förvara kött i kylen i 24h innan man skall tillaga det. Bara på en tallrik, utan plastpåse. (Och ta ut i rumstemperatur i god tid förstås) Men det kanske inte är bra om man skall förvara den i flera dagar? Eller vad tror ni om det?

Det kan ju vara så att min vakuumförpackning inte var lufttät också.

Hur hade ni gjort om ni hade en enkilos entrecote där ni bara skall tillaga en skiva? Hur hade ni förvarat resten av köttbiten?
Citera
2016-12-31, 10:23
Medlem
Påsen - var den ny eller begagnad? Brödpåsar bör man tex inte återanvända till mat då det kan finnas mögelsporer i dem.
Citera
2016-12-31, 11:16
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterParker84
Så kan det ju vara. Mögel behöver ju fukt för att växa. Kanske borde torkat av entrecoten innan jag lade den i plastpåsen. Alternativt förvarat den på en tallrik bara som den är? Vet att Heston säger att man skall förvara kött i kylen i 24h innan man skall tillaga det. Bara på en tallrik, utan plastpåse. (Och ta ut i rumstemperatur i god tid förstås) Men det kanske inte är bra om man skall förvara den i flera dagar? Eller vad tror ni om det?

Det kan ju vara så att min vakuumförpackning inte var lufttät också.

Hur hade ni gjort om ni hade en enkilos entrecote där ni bara skall tillaga en skiva? Hur hade ni förvarat resten av köttbiten?
Jag hade nog bara valt att hälla ur den köttsaft man ser och inte torkat.
För torkar man så känner jag risken är hög att man kontaminerar sin köttbit.
Men vet denna köttsaft blir dålig före köttet, men det förklarar inte din bit, för så snabbt brukar det inte gå i ett kylskåp.
Men det måste varit nått som var fel från början, det känns för mig som en trolig förklaring.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in